Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > flätad stam palm, vad är det för fel??
          miss piggy
          Inlägg 26-05-2004, 21:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 137
          Medlem nr: 2 727

Hej!

Jag har en ganska stor palmliknande blomma hemma som jag köpte för några månader sedan.

Stammen är stor och liksom "flätad" och de mörkgröna bladen ser ut som på en palm.

Nu har den börjat må dåligt helt plötsligt och vissa av bladen har blivit missfärgade... (bruna och ljus gröna fläckar). Vissa blad har den tappat. De nya små blade liksom kroknar och faller av.

Jag har inte sett någon ohyra...

Kan den ha fått brännskada när den fick stå ute i solen under några timmar för ett tag sedan?

Någon som vet vad som är fel med den och kanske tom vet vad min "Palm" heter...

sad.gif

Citera
          miss piggy
          Inlägg 27-06-2004, 21:24
          Länk hit: #2

Medlem

Nu var jag här igen... smile.gif

Vet idag att min flätad stam palm heter Pachira på latin. Den ser ännu skruttigare ut nu än när jag skev detta inlägg. Nu är den mer "torr" i bladen och inte lika mörkt grön som förrut...

Någon som vet hur jag ska rädda den???? sad.gif

Tacksam för svar!

Miss p

Citera
          Ina
          Inlägg 28-06-2004, 12:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

Har ingen Pachira själv, men har läst nånstans att dom inte vill ha direkt sol på sej och att dom gärna vill ha lite fuktig luft, då dom lätt får spinn om luftfuktigheten är för låg... Jag skulle testat med att duscha och eventuellt köra med lite Provado Plus som hjälper mot spinn.

Har du ingen möjlighet att lägga in någon bild på hur det ser ut? Det är så svårt att veta vad som är fel om man inte ser plantan direkt och bilder kan ju göra det hela lite lättare...

Citera
          miss piggy
          Inlägg 01-07-2004, 09:45
          Länk hit: #4

Medlem

Tack Ina!

Jag har ju ännu inte köpt någon digital kamera men det ska jag göra så snart jag får råd. Märker hela tiden hur bra det skulle ha varit att ha en...

Jag är en sådan som i det längsta förnekar det braiga men ny teknik...

blink.gif

Bladen har mörka bruna och gula fläckar och de blir lixom tunna och torra.

Nåja, jag får väl återkomma då jag inskaffat den där digital kameran!

tongue.gif

Citera
          eml
          Inlägg 01-07-2004, 11:01
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 252
          Medlem nr: 1 229

Jag hade också en (ca 1.5m hög) Pachira Aquatica för ett par år sedan som dog sad.gif. Den fick torra, lite "pappersaktiga", fläckade blad och tappade dem vartefter ungefär som du beskriver och dessutom vart två av stammarna mjuka och "kroknade". Vad jag förstod (tyckte mig läsa mig till) var det en blandning av för mycket vattning och den torra inomhusluften. Jag fick den på våren och den såg ut att må bra under sommaren men dog ner under vintern, så det stämmer inte riktigt med ditt problem att den mår dåligt redan nu... Är du möjligen också en "över-vattnare"? På vissa web-sidor står det att den klarar att nästan stå i vatten, men jag tror mer på de sidor som säger att man ska hålla den åt det torrare hållet (speciellt på vintern).

Lite länkar om Pachira:
          Inomhusodling:
          Feldborg
          utomhusodling:
          Floridata
          crfg

Citera
          miss piggy
          Inlägg 01-07-2004, 21:20
          Länk hit: #6

Medlem

Tack eml!

Vilken grym sida feldborg var! Hmmm... är nog en övervattnare ja... men jag försöker låta bli att vattna för ofta..

Kanske kan jag ha den på balkongen i sommar? Har balkong i söderläge...

Lite för soligt möjligtvis?... sad.gif

Citera
          eml
          Inlägg 02-07-2004, 09:15
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 252
          Medlem nr: 1 229

Utomhus är säkert bra, det brukar ju de flesta växter gilla smile.gif. Glöm bara inte att vänja den med solen (stå skuggigt ett tag först eller ha några lager fiberväv som skydd)...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon