Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > buskrabatt, val av växter?
          Frida Sandman
          Inlägg 30-05-2004, 21:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 3 079

Vi funderar på att påbörja anläggandet av en buskrabatt, möjligen med inslag av perenna växter också. Jag är dödligt sugen på blodlönn eller kanske blodhägg om inte blodlönnen går i min växtzon. (zon 6 tror jag)

Jag är även sugen på vitbrkig kornell men vet inte om dessa passar ihop? Har någon något annat förslag på buskar/träd som skulle vara snygga tillsammans? Som dessutom passar i min zon?

--------------------
          Frida Sandman
          zon 6-8 (Älvsbyns kommun, Norrbotten)

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 30-05-2004, 21:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Har du speciella krav på färger ?
          perenner som passar till dina rödtonade buskar är fa Heucera- alunrot som finns i alla upptänkliga kombinationer från silver över-grönt -till - rött -orange -gul -mörkrött lila och svart
          Cimicifuga -Silverax -ta den som heter -C racemosa brunette

Eupatorium Chokolate -Rosenflockel två meter perenn som vissnar ner brunrött bladverk o rosavita blomställningar på hösten

Jag rek även Berberis aurea -Gul , Berberis roseglow- rosaröda blad , samt den gula flädern om du har ett schysst z 6 läge utan för mycket blåst från norr
          Den rödbladiga lönnen är inte härdig
          sad.gif men kan krukodlas o ställas ut som en pärla i rabatten smile.gif

kan livas upp med Hosta i olika kombinationer

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Frida Sandman
          Inlägg 31-05-2004, 15:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 3 079

Inga särskilda krav på färger, men funderar på att flytta dit några pioner med fyllda rosa blommor. Så kanske något med rosa/rött? Jag har knappt börjar fundera på allvar ännu, men jag blir så sugen på något rödbladigt träd när jag är på försäljningsställen. wub.gif

Det kommer att stå en "bakval", tror att det heter vindskydd på ren svenska (det är tre väggar och ett tak i alla fall), snett i ett hörn av vår äng, och det är i anslutning till detta som jag vill ha en stooor busk-/ trädrabatt.

Alunrot låter bra, jag ska kolla på internet om jag hittar foton av dina förslag så man ser hur de ser ut. Silverax såg jag en nästan svartbladig sort som var döläcker! Jag såg en redan i fjol, och kunde int esläppa tanken på en sån. Men den ryms finfint i min redan befintliga rabatt, så den kanske vi köper till helgen *hoppas*.

Vad gäller läget så bor vi med skog på tre kanter, så det är nästan ingen blåst här, och vi bor dessutom nästan i en "grop" vid foten av ett litet berg. Jag tror alltså att vi har ett rätt bra zon6-läge här. Men är inte säker.

Vill gärna ha någon blommande buske till, kanske snöbollsbuske? den har svärmor på stugtomten nån kilometer bort. Den ser ju helt underbar ut när den står i full blom!

--------------------
          Frida Sandman
          zon 6-8 (Älvsbyns kommun, Norrbotten)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon