Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Känner ni till dessa häckar?
          MrNorth
          Inlägg 23-06-2004, 09:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Jag har stora problem med att hitta en lämplig häck som passar in i min trädgård... men sakn är klar att jag ska ha häck på båda sidorna, på bortre sidan vet jag inte än.. är skog där så det är ingen panik.. iaf hittade en lista på olika häckväxter, men det är svårt att hitta information om dem eller bilder... kanske kan ni kika på denna listan och se om det är nt ni känner igen och kan tipsa om?? Häcken jag är ut efter ska vara ganska tät, ca 2 meter hög och passa in i en trädgård med damm och mycket sten...

Beech, european Fagus sylvatica
          European hornbeam Carpinus betulus
          Hedge maple Acer campestre
          Honeysuckle Lonicera
          Japanese barberry Berberis thunbergiana
          Olive, wild (2) Elaeagnus angustifolia
          Privet (2) Ligustrum
          Quince, flowering Chaenomeles

Spindle tree (2) Euonymus
          Weigela Weigela

MVH
          henrik

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 23-06-2004, 10:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Beech, european Fagus sylvatica = Bok härdig till zon 3-4, bra häckväxt, vill man ha en häck med genomgående stam klipps inte höjden förren växten nått önskad höjd. De bruna vissna bladen hänger kvar på vintern.

European hornbeam Carpinus betulus = Avenbok härdig till zon 4, bra till smala höga häckar ofta vill man ha en genomgående stam så även denna klipps ej på höjden innan den nått önskad höjd. De bruna vissna bladen hänger kvar på vintern.

Hedge maple Acer campestre = naverlönn härdig till zon 4 ska tåla salthaltiga vindar mm. Ska passa bra till häck men bör nog beskäras under JAS lönnar är blödare.

Honeysuckle Lonicera = Try, det finns många olika sorter ex. blåtry, skärmtry, rosentry många av dessa är ganska härdiga och tåliga + går bra att ha som häck, skärmtry och blåtry tycker jag är ganska täta ofta odlas de mera som friväxande buskar.

Japanese barberry Berberis thunbergiana = Häckberberis härdig till zon 5-6, en av de taggiga buskarna som var så populära på 70-talet och som börjar bli poppis igen. Finns i lite olika färger ex. rött eller grönt bladverk, går bra att formklippa.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/berberida/...be/berbthu.html

Olive, wild (2) Elaeagnus angustifolia = smalbladig silverbuske brukar också odlas mera som friväxande inte sådär jättetät och den kan skjuta en del rotskott. härdig till zon 4

Privet (2) Ligustrum = Liguster finns i lite olika namnsorter med lite olika härdighet, mycket bra och blir tät som formklippt häck ifall man bara släpper upp den ca 20cm per år.

Quince, flowering Chaenomeles = Rosenvitten (finns lite olika sorter med olika höjd, färg och härdighet) bra för torra soliga lägen, ingen växt som lämpar sig för formklippning, ganska gles men får vackra blommor och sura hårda frukter som man kan göra god gele, marmelad mm. på. Blir ofta inte speciellt höga buskar.

Spindle tree (2) Euonymus = Benved finns många olika sorter ex. vingad benved, körsbärsbenved inte någon växt jag skulle välja till formklippt häck och supertäta buskar är de inte heller men de får fina fukter och grenarna är fina hos ex. den vingade benveden.

Weigela Weigela= prakttry det finns många olika med lite olika härdighet och utseenden. Ska den användas till häck är det nog friväxande häck den passar bäst till, Weigelor brukar inte vara så jättehärdiga men de flesta sorter brukar fungera bra upptil zon 2-3.

En del av de sorter du funderar på finns som E-plantor och man kan läsa mera om dem på E-plantas hemsida i sortimentslistan, där kanske du kan hitta ytterligare häckförslag.

http://www.eplanta.com/

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          MrNorth
          Inlägg 23-06-2004, 13:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Tack!!!

Jag har tittat närmare på Spiraea japonica 'Froebelli' som vekar vara en fin häck med inte helt vita blommor... wink.gif

MVH
          Henrik

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon