Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Växter över gränser, vad man inte får göra
          annaridell
          Inlägg 23-06-2004, 19:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem nr: 3 838

Jag undrar om det är nån som vet var man kan läsa om vad man inte får ta in och varför. Ja kanske allt ät förbjudet att ta över gränsen. Men tex vilka sjukdommar som man vill skydda sig emot.

Citera
          jendah
          Inlägg 23-06-2004, 19:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

Inom Europa får du numera ta med dig vilka växter (och växtdelar) du vill... reglerna ändrades för runt 5 år sen...
          (jag åkte genom tullen i gbg med en meterhög benjaminfikus i baksätet för 4-5 år sen, och tulltjänstemännen bara skrattade åt det, men det var en ny regel då smile.gif)

om sjukdomar vet jag tyvärr inget... har aldrig råkat ut för något när jag tagit med växter och lökar från Holland iaf.

/J smile.gif

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 23-06-2004, 19:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det finns några sjukdomar som man försöker hindra att vi får in ex. sjukdomar som går på potatis, päronpest (fast den finns ju redan i södra sverige), bronsfläckssjuka hos tomat mm. Så även när man handlar inom EU kan det finnas vissa begränsningar för vad man får ta in. Men oftast är det inte mycket till kontroll i tullen och man kan numera ta in det mesta när det gäller från andra EU länder.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          annaridell
          Inlägg 27-06-2004, 16:21
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem nr: 3 838

ja anlednineg att jag frågar är att jag köpte en pelargon i danmark, hon i affären sa att jag inte fick ta in den i sverige....

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-06-2004, 16:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Hon i butiken kanske hade glömt bort att Sverige är med i EU och det är ingen skillnad på att handla i sverige eller i något annat EU-land och på pelargoner har jag inte hört att det ska finnas något stopp inom EU det brukar ju ex. gå bra att skicka efter pelargonsticklingar från England.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 27-06-2004, 17:51
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

Här, hos Jordbruksverket, finns reglerna för import (dvs. regler för handel med växter) samlade:
          Information om handelsregler för växtimport
          (Hoppas jag fick till länkningen nu!)

MEN för privatpersoner gäller detta:
          Som privatperson är det många växter Du får föra in i eller ut ur Sverige utan speciella tillstånd. Andra växter kräver tillstånd eller intyg, medan ett fåtal är helt förbjudna att transportera. Liknande regler finns för djur och andra organismer som kan orsaka allvarlig skada på växter. Dessutom finns restriktioner när det gäller transport av jord och andra odlingsmedier av organiskt ursprung.

Syftet med dessa regler är att förhindra att allvarliga växtskadegörare sprids till nya områden och etablerar sig där med stor ekonomisk skada som följd.

Förutom växtskyddsaspekten finns regler om artskydd. De ska fungera som ett skydd så att handel och bortförsel inte påverkar möjligheten för utrotningshotade arter att överleva. Även här är det vissa arter som det är helt förbjudet att föra med sig, medan det för andra arter krävs tillstånd.

Länken till mer info om detta är denna: mer info om införsel för privatpersoner

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 21:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon