|
|
  |
Något dödligt i jord? |
|
|
|
26-06-2004, 08:09
|

Medlem
Antal inlägg: 2 616
Medlem nr: 439

|
När min mor var liten och åt jord var hon nära på att dö och tvingades att åka akut till sjukhus.
Vad kan det ha varit i jorden som kunde ha varit så dödligt? Hon minns inte det själv.
|
|
|
|
|
26-06-2004, 09:02
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Hästar ska ju inte äta jordiga morötter t.ex. på grund av risken för stelkramp. Kanske är samma risk för människor?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
26-06-2004, 09:50
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Det finns nåt som kallas för jordbakterier  som är livsfarligt att få i sig, det var mycket skriverier om detta för några år sedan, det rekommenderades att man skulle skölja allt som kommit i kontakt med jord noga och behandla skärbrädor och knivar som kommit i kontakt med jordiga grönsaker o dyl. Speciellt farligt verkar det vara att få jord i öppna sår. jag har för mig att man kunde få något som liknade blodförgiftning. Kanske någon annan kommer i håg dessa skriverier Krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
26-06-2004, 11:20
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Lite står att läsa på den här sidan - Vårdguiden
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
Copycat
|
26-06-2004, 18:26
|
Gäster

|
..
|
|
|
|
|
26-06-2004, 19:29
|

Medlem
Antal inlägg: 660
Medlem nr: 3 402

|
Det finns massor av bakterier och sånt i jord, vilket ju är nödvändigt för nedbrytningen. Men om fel sort hamnar i människan på fel ställe, kan man få infektioner. Immunförsvaret ser vanligtvis till att vi håller oss friska, men ibland kan det få för mycket att göra så vi blir sjuka. Vi kan hjälpa kroppen på traven genom att tvätta händerna efter att vi varit och grävt, särskilt innan fikapausen. Jag tror inte det är så farligt att gräva utan handskar och man får sår. Om det blöder mycket, forsar ju också de eventuella skadliga bakterierna med ut. Det som man ska se upp med, är sår som börjar vara.
--------------------
Kattgräs zon 3 (tror jag)
|
|
|
|
|
27-06-2004, 05:42
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
När man tänker på hur många barn som faktiskt är ute och leker .... och vad de stoppar i munnen.... kan man verkligen undra  hur det kommer sig att så många har överlevt..... men visst lite försiktighet skadar inte. och det finns folk som är allergiska.... jordnötter  och jordgubbar är ju rätt vanligt att folk inte tål....
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
29-06-2004, 10:40
|
Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 020

|
Klart det kan vara farligt med jord och bakterier. Har jobbat många år på en infektionsavdelning och EN gång sett en riktigt allvarlig infektion orsakad av just arbete i jord. Det fingret blev dock amputerat... och orsaken var inte ens ett riktigt sår utan ett sånt man får efter "ett stick i fingret". Men handskar använder jag sällan eller aldrig.
/Åsa
|
|
|
|
|
29-06-2004, 11:11
|

Medlem
Antal inlägg: 913
Medlem nr: 3 822

|
Lite falsk säkerhet med handskar egentligen... många taggar sticker ju ändå rakt igenom och tar med sig smuts in i "såret"... Bättre att se hur smutsiga händerna blir så att man kommer ihåg att tvätta sig Jobbade en sommar med att sortera rosor i ett växthus nere i Holland för många år sen, och trots tjocka gummihanskar blev jag stucken säker 20 ggr om dagen på händer och armar. Varje stick svullnade till stora blaffor på ca 5 cm diameter, så det var inte lätt att räkna - tålde visst inte besprutningsmedlet, som kom rakt in genom handsken... Svullnaden gick ner efter några timmar, men exemen jag fick av eländet tog närmare 6 månader att läka bort... (jag jobbade halva dagar i 3 månader  ) /Jennie
--------------------
Jennie, Göteborg, zon 2
jendah.SE
|
|
|
|
|
29-06-2004, 11:26
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Man skall normalt inte bli sjuk av att äta jord, visst innehåller jord mycket bakterier men i princip samma bakterier finns på grönsakerna som växer i jorden (men i mindre mängder). Visst kan jordbakterier orsaka stelkramp och blodförgiftning, men då måste de komma in i blodomloppet. Och stelkrampsbakterier (Clostridium tetani) växer bara där det absolut inte finns syre (d v s i djupa sår). Jag tror inte att man står med handskar på sig när man skalar potatis? Ändå kan man få blodförgiftning om man skär sig på potatisskalaren. Hästar som nämdes ovan har endel av sin matsmälning i en stor lång blindtarm, där är det inte lämpligt om det plötsligt kommer in en massa andra bakterier, det kan leda till kolik.
|
|
|
|
|
30-06-2004, 16:24
|

Medlem
Antal inlägg: 2 616
Medlem nr: 439

|
Men jord som man köper på plantskolorna då, i säckar? Är de steriliserade från sådant? Myggor tycks de dock inte vara steriliserade ifrån, eller nå´t.
|
|
|
|
|
30-06-2004, 17:42
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Jordbakterier finns i alla jordar även de i påse . tetanus -stelkramp är svårt att få via vanligt trädgårdsarbete trampar man in rostiga spikar i fötterna eller liknande kan en ny stelkramsspruta vara befogad.men det är mycket farligare att bli biten av en människa än ta i jord
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
30-06-2004, 18:54
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
I princip, tror jag, att om folk åt mera jord och använde mindre Yes Antibacterial (förenklat sett) så skulle de vara mycket friskare och med mindre allergier... Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
30-06-2004, 22:23
|
Medlem
Antal inlägg: 166
Medlem nr: 3 052

|
Hrmmm......jag har inga som helst erfarenheter av att jord ska vara farligt om man t ex har sår på händerna och de blir jordiga. Men det kanske beror på att jag är immun efter alla dessa år? Vem vet?
Vad det gäller hästar, så är det så att de tåler visst jord.....i vissa mängder. Ofta, ofta så äter hästar jord för att få i sig livsviktiga mineraler. I de kontrollerade former som hästar numera befinner sig, får de oftast (trots alla dyra mineral/vitamin/tillskotts-foder som finns, inte i sig de rätta mängderna mineraler som de behöver. Därför äter de som kommer ut i hagar och dyl jord själva. Däremot är det inte bra att de får jordiga morötter t ex. Den jorden är just bara jord, inget annat, och det är inte bra. Ett annat problem (stort) är sand. Hästar som får sandkolik är för det mesta utom räddning. När jag var i Florida, tog vi jord med oss från farmen norrifrån som vi la in i boxarna hos hästarna. På det viset åt de inte sand i den omfattningen.
|
|
|
|
|
01-07-2004, 06:32
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Christoffer @ 30-06-2004, 17:24) Men jord som man köper på plantskolorna då, i säckar? Är de steriliserade från sådant? Myggor tycks de dock inte vara steriliserade ifrån, eller nå´t. Den köpta jorden är möjligtvis pastöriserad, det dödar de flesta djur och svampsporer. Men de flesta jorbakterier dödas inte.
|
|
|
|
|
01-07-2004, 11:41
|

Medlem
Antal inlägg: 521
Medlem nr: 1 914

|
Jag håller med Fenja till 100 %,! OM jord vore skadligt för människor, så skulle människorasen vara utdöd för länge sedan! Att man sedan KAN få en infektion av att ha fått in jord i ett sår, är väl en annan sak. Det måste dock höra till ovanligheten att dö av jord i sår eller i magen, mot bakgrund av hur många som dagligen hanterar och äter jord i hela världen. Storm i en vattenbägare tycker jag.......................
Om man blir akut sjuk av att äta jord, kanske man istället skall undersöka vilket gift jorden kan ha innehållit, förr i tiden var man förmodligen inte lika medveten om hur olika gifter kan lakas ur och hamna i jorden.................
Barn har alltid stoppat jord, sand och växter i munnen. Det är ett viktigt utvecklingssteg och dessutom nyttigt för kroppen och immunförsvaret.
|
|
|
|
|
01-07-2004, 11:55
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Och förr i tiden gissade man ofta vad som var orsaken till ett sjukdomsanfall man hade inte samma typ av provtagningar då. Visste inte läkarna riktigt vad det kunde vara så var det enkelt att utgå från att det var något barnet förtärt ex. jord, växtdelar, svamp, blomvatten etc.
Många sjukdomar som vi känner till idag fanns också förr bara det att man inte visste riktigt vad det var. Såg ett program om staden Lyme (USA) på Discovery där det var en kvinna som tyckte det var konstigt att så många barn blev sjuka och de fick alla möjliga diagnoser Polio, influensa, reumatism etc. hon pressade på myndigheterna att komma och undersöka vad det var frågan om. Och de hittade en orsak till sjukdomen, det var alla fästingar som var orsaken man hade upptäckt sjukdomen Borrelia som heter Lyme-disease på engelska. Och detta var på 1970-talet som sjukdomen fick sitt namn men sjukdomen var ju inte ny.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
01-07-2004, 22:16
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Det kan ju finnas likbakterier i jord också... i kompost och så..... Det var en djurbesättning några mil härifrån som förlorade nästan alla kor efter att ha fått i nåt från ett dött djur i ensilagebalarna....(jösses, jag kan inte komma på vad det hette...alzheimers....  ) ....jo, botulism tror jag det var dom drabbades av... förgiftning.....skall vara fruktansvärt giftigt om det får "rätt" förutsättningar.....
--------------------
|
|
|
|
|
02-07-2004, 15:19
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
botulism kan även uppkomma i dåligt konserverade varor
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|