|
Släntproblem! |
|
|
|
27-06-2004, 16:34
|

Medlem
Antal inlägg: 260
Medlem nr: 1 169

|
Nu ni har jag lagt in två bilder på slänten ja INTE vet va jag ska göra med. Står några torra vinbär o krusbär där bara o ser fjantiga ut Eftersom alla tomter här e uppbyggda på massa jag vet inte vad..men med massa tomrum under jord så blir det iaf väldigt torrt fort i slänten... Tar med tacksamhet emot ALLA tänkbara tips
--------------------
Catlin
|
|
|
|
|
28-06-2004, 19:43
|

Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 3 326

|
Kanske du skulle kunna bygga upp ett stenparti. Rita upp lite olika ideér på papper först i så fall, innan du börjar anlägga för att inte påbörja något som blir svårt att avsluta. Många stenpartiväxter vill ju ha väldränerat och lite torrt.
--------------------
"Den som söker den letar"
|
|
|
|
|
28-06-2004, 20:03
|

Medlem
Antal inlägg: 699
Medlem nr: 2 086

|
Ååh. Lyllos dig som åtminstone har gräs i din slänt. Min består fn bara av jord. Den är inte riktigt lika bred som din men definitivt lika brant. Och torr. Har du, Catlin (eller någon annan för den delen) något förslag på hur man ska bära sig åt för att få jorden att stanna kvar i slänten? Jag tycker att det är svårt att rita upp ett förslag. Jag skulle hellre vilja få den att liksom "växa fram", men jag har INGENTING att utgå ifrån. Vi har lagt en rad torvblock längst ner där slänten möter gräsmattan för att höja nederkanten och göra den lite mindre brant. Det betyder att jag kommer att behöva fylla på med en hel del jord... Jag har funderat på att bygga med torvblock och stenar i slänten också, men har inga idéer om hur jag vill att det ska bli. Ack dessa slänter....
--------------------
Madeleine i Mälardalen *
|
|
|
|
|
30-06-2004, 09:35
|

Medlem

|
Jag tycker oxå det är jättesvårt att rita upp nåt...skulle gärna bara vilja börja i nåt hörn o sen fortsätta o låta det växa fram. Vad jag undrar är om jag skulle göra ett stenparti..HUR får jag jorden att inte regna bort? För om det nu ska bli stenparti så måste väl allt gräs väck först o på med jord? Önskar verkligen jag hade en bild framför mej så jag visste hur jag skulle göra
--------------------
Catlin
|
|
|
|
|
30-06-2004, 09:54
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Kan du inte plantera t ex krypoxbär, den växer inte på höjden utan lägger sig som en täckande matta över slänten, håller även jorden på plats  det finns även andra marktäckande t ex enar. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
30-06-2004, 10:03
|

Medlem

|
Tack för förslagen  kan ju vara en idé att börja med.. *skriver upp* fler tips vill jag ha
--------------------
Catlin
|
|
|
|
|
30-06-2004, 10:27
|

Medlem
Antal inlägg: 2 199
Medlem nr: 3 388

|
ni skuklle ju kunna slänga ut vildängs frön eller något eller sätta sälj sticklingar bara för att rötterna ska få komma in i jorden och binda den?
--------------------
|
|
|
|
|
30-06-2004, 10:30
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Börja i ett hörn och frilägg jorden genom att ta bort grästorven. Plantera till exempel marktäckande rosor som The Fairy (finns i rött, vitt och rosa) under dessa kan du ha bland annat: Vintergröna, mossphlox, timjan, ormöga, revsuga, backnejlikor, aubretia som är bra marktäckare och fullt av vårlökar för tidig blomsterfägring! Om du är nöjd med "hörnet" är det ju bara att fortsätta! Annars finns det ingenting som hindrar att du blandar olika stilar i slänten, det är snyggt! Stephanandra är en marktäckande buske som du kan gräva ner här och var i grästorven, så tar den över slänten på ett par år utan att du behöver ta bort grästorv, men jag tycker inte att den är så himla rolig... Kolla bilder på google.se. Lyvka till! Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
30-06-2004, 10:37
|

Medlem
Antal inlägg: 28
Medlem nr: 307

|
Jag funderade på rabatter eller grupper med lökväxter; tulpaner, fritillarior och klockliljor och sånt? De vill ju ha torrt, särskilt på sommaren. Men då kanske man bör ha något mer däromkring som tar över efter vårprakten? Havtornsbuskar kan också passa bra, en han-och en honbuske behövs för att man ska få bär. Lycka till!
|
|
|
|
|
30-06-2004, 10:40
|
Medlem
Antal inlägg: 163
Medlem nr: 3 450

|
en slänt...titta i naturen och fråga på plantskolan efter växter vars rötter binder jord. gräv bort ytlagret, gräv in större stenar så de sitter på plats, lite här och var i grupperingar, t ex tre stenar som bildar en kant, så planteringsytor skapas, även om mindre, fyll på med jord och plantera växter som tål torka. Ett sätt att öka på förmågan att hålla vatten, blanda i jorden lite vattenkristaller, som du låter ligga i blöt och som sväller upp; åtminstone hjälper det till med etableringen. Vattenkristaller hittar du i små paket på plantskolorna. För våren, plantera små lökväxter, vilda arter som sprider sig villigt, många växer gärna i branta sluttningar på sina ursprungsorter. Om man ovanför branten har en jordmån som är djupare, kan man t ex plantera en klätterväxt (i mitt fall en clematis c love child) som hellre slänger sig på marken än klättrar upp, så styr man den neråt slänten och får härlig blomstrande stråk. Alternativt en clematis recta som kastar sina vita blomkaskader nerför branten/slänten. I en slänt skulle man också kunna plantera några lägre grässorter, tuvor lite här och var....Åtminstone inga dräneringsproblem, i en slänt. lycka till!nypan/m
|
|
|
|
|
30-06-2004, 11:08
|

Medlem

|
Åh va kul med så mycket svar Tack snälla NI för era tips...om jag inte var sjuk så skulle jag genast gå ut med era förslag o tala om dom för slänten
--------------------
Catlin
|
|
|
|
|
01-07-2004, 21:21
|

Medlem

|
Toppen! Vad fiffiga ni är!!!  Jag gillar ditt förslag med Love child i slänten, nypan. Den växer ju så det knakar och är så himla söt. Idén med att börja i ett hörn och låta det växa fram är nog inte så himla tokig. Ska nog satsa på det...
--------------------
Madeleine i Mälardalen *
|
|
|
|
|
01-07-2004, 21:56
|

Medlem
Antal inlägg: 21
Medlem nr: 1 323

|
Svar till Madelaine med slänt med jord. Jag hade precis samma problem. Nytt hus för 3 år sedan där man förstört den naturliga jorden bakom huset. Det sluttar ordenligt ca5 meter i höjd och jorden rutschar ner varje vår. Vi började med att göra en keystonemur ca 1 meter hög. Hängde kokosfibernät uppifrån och planterar i dem. De får jorden att inte ramla ner. I nätet har vi planterat Jasmin, Klätterhortensia, Björnhallon som ska klättra uppåt. Ovanifrån Vinca minor som marktäckare. Vi ar planterar Buddleja, Iris, Nattljus, Hosta, Lupiner och Allium. Närmast muren Timjan, andra marktäckare.
Gräs har stora rötter och håller i jorden bra. Tar gärna emot fler förslag Största problemet just nu är sniglarna som trivs i muren. Så varje kväll får man ut och jaga. Rådjuren äter Nattljusen, så än har vi inte sett dem blomma.
Ingrid på Ekerö
|
|
|
|
|
01-07-2004, 23:56
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Men å Catlin, är den här slänten ett problem? Det ser ut som en skön pulkabacke i friskt grönt gräs - och dessutom som att du redan har träd på gång...
Är du planteringstokig och inte behöver de fria ytorna i slänten kan du göra rabatter i roliga former där. Gör man en första, smal vågrabatt horisontellt över hela behöver du inte stoppa ned något märkvärdigare än krasse för att det ska se kul ut.
Slänten är väl ungefär lika brant som ett vanlikt taklut kan jag tro? Då kan du lägga "öar" av ängsmatta eller göra dem själv. www.vegtech.se har bra lösningar och en massa bra pluggplantor och ängsmattor.
Det finns ju en mängd växter som vill ha väldränerat - många kryddörter till exempel. Om slänten inte lutar åt norr kan du göra traktens finaste örtagård. naturstenstrappor i gångarna upp och ned...
Med natursten som läggs i backen oregelbundet kan du plantera en massa och omforma backen en hel del.
Fast jag tycker slänten är fin som den är!
--------------------
|
|
|
|
|
02-07-2004, 20:38
|

Medlem

|
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter Ingrid. Var får man tag på den typen av kokosfibernät och hur har du fäst det i överkant? Ska det även täckas med jord eller låter man nätet synas?
--------------------
Madeleine i Mälardalen *
|
|
|
|
|
12-07-2004, 14:12
|

Medlem

|
Elaka slänt  Jorden vill inte ligga still FAST jag lagt sten o försökt göra det så vågrätt som möjligt
--------------------
Catlin
|
|
|
|
|
12-07-2004, 14:31
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Jag har också en sån slänt fast inte så hög, och den ligger mitt i trädgårdens baksida. Där vi bor har det tidigare varit en grusgrop som återfylldes för 40 år sen och då fyllde man bara upp ca 4 - 6 m runt huset. Jag har funderat på att göra terassrabatter i min slänt, då är det ingen risk att jorden spolas bort, i dom plana planteringar som blir tänker jag sätta fina buskar och vackra stenformationer. I mitten där det är en trappa nu, ska jag göra ett vattenfall som avslutas i en damm. Det är iaf ambitionen
--------------------
|
|
|
|
|
05-10-2004, 16:35
|
Medlem
Antal inlägg: 268
Medlem nr: 1 889

|
Har en ca 2 meter lång slänt, ca 45 graders lutning, där det bara växer skräp nu. Hade också nån idé om att man kunde göra terasser av den. Det där med Keystone är ju ganska snyggt, men är ligger det inte massor av jobb och pengar bakom sådana innan det blir fint?
Mvh, Lena
|
|
|
|
|
05-10-2004, 17:22
|

Medlem
Antal inlägg: 195
Medlem nr: 4 290

|
Hej! vi diskuterade detta med hur man stabiliserar och planterar i slänt i tråden "perenner vid en å-kant" för ett tag sedan. jag tipsade om en markduk som heter Greenfix som kan användas som släntstabiliserare. (det är den som är nedbrytbar) Det kostar ju alltid lite när man gör sådana lösningar, fast ibland är det värt att investera i något som minimerar rensjobb. I det här fallet skulle en markväv även ha en funktion som erosionsskydd, vilket behövs i etableringsfasen.
Någon här nämnde kockosnät, som, tror jag, inte är så fasligt dyrt. Det har jag använt i en slänt och planterat b la vildvin i överkant som fick bre ut sig ner för slänten. Det är också en bra lösning. Kockosnätet köpte vi på plantskola och den fästes med stora stenar. Ett sådant nät kommer att brytas ner, så man bör också plantera sådant som binder jorden i slänten.
Mvh, Maria R
|
|
|
|
|
05-10-2004, 19:13
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Jag har fått ett slänt-uppdrag av det steniga slaget. En 5 meter bred, 300 meter lång makadamslänt som lutar ca 35 grader ned mot vattnet (Östersjön) och sydväst och som är avslutningen av en båtuppläggningsplats.
Haft mycket huvudbry med detta men beslutat mig för att - gräva gropar i makadam- och sprängmassorna och stabilisera kanterna i rundlar med natursten från Åland - blanda samman en sand-lövjord med lite ler och hälla i gropar och över rubbet - sätta torktåliga, självspridande kryddörter vid slänten som gränsar till en restaurang och sätta torrängsblom och kryddörter i övrigt. Längst ned mot vattnet väljer jag ännu mellan olika vattenväxter.
Och så det stora huvudbryet: Hur billigast och enklast göra för att avleda glykolvattnet som används vid vinterkonserveringen av båtarnas motorer. Rinner det rätt ned i slänten dör växterna. Funderar på rörläggningar med uppsamlingsplats liksom att göra kant av asfalt ovan slänten.
Har ni råd att ge?
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|