Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Ktätterväxt, i gammalt fruktträd
          Irganox
          Inlägg 28-06-2004, 13:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 3 725

Jag har ett gammalt, väldigt gammalt äppelträd i min trädgård, vilket jag vill piffa upp lite.
          Jag läste i nån tidning för ett tag sedan om klätterväxter som man kunde tlandera nedanför, och som sen blommade hela sommaren i äppelträdet.

Har någon några förslag på tjusiga klängväxter, som åtminstonde i början växer snabbt i lite skuggigt?

Tack...

Citera
          Kattgräs
          Inlägg 28-06-2004, 14:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 660
          Medlem nr: 3 402

Klematis kanske?

Har själv planer på en ljus alpklematis (vit, ljusrosa eller ljust gul) som ska få slingra sig upp i mitt stora skuggiga äppelträd. Tyvärr vill inte fröna gro, så jag får nog bege mig till plantskolan nästa vår och skaffa en. unsure.gif smile.gif laugh.gif

--------------------
          Kattgräs
          zon 3 (tror jag)

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 29-06-2004, 15:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

en ros, kanske något i den här stilen? wink.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Irganox
          Inlägg 29-06-2004, 22:54
          Länk hit: #4

Medlem

Det såg ganska trevligt ut, men frågan är bara hur snabbt en klätterros växer. Skulle man kunna kombinera en ros, med t.ex. humle?

Citera
          Cilla
          Inlägg 29-06-2004, 23:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hoppas att ingen ska beskära trädet efter att en ros börjat klättra upp i den! tongue.gif

Skämt åsido - det är inte lätt att behandla, vårda och beskära ett träd som har en annan växt slingrande i sig. Det är dels lätt att prioriteten inriktas på den jämförelsevis kortlivande klätterväxten (inte minst när man ska gräva för den invid trädets grovrötter eller när man ska klättra i trädet vid fruktplock och beskärning), dels kan det vara svårt att se trädets mest vitala delar när en växt lyckats att svinga sig upp.

Klätterväxter i träd tycker jag hör hemma i de träd vi inte behöver pysslar så mycket med som med fruktträden.

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 30-06-2004, 00:17
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Cilla @ 30-06-2004, 00:24)
          Skämt åsido - det är inte lätt att behandla, vårda och beskära ett träd som har en annan växt slingrande i sig.

Men om det är ett träd som ändå inte ger någon frukt, är sjukt och fult, och inte till någon glädje alls - då kan det väl få tas över av en klätterväxt?

Eller bör trädet förintas av smittskyddstekniska skäl?

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 30-06-2004, 01:40
          Länk hit: #7

Medlem

Man kan naturligtvis sätta en klätterväxt i vad som helst om det är det man önskar, men det kan vara bra att tänka på att det har sina baksidor i fruktträd.

Men om det är ett fruktträd som håller på att gå av hädan eller som du inte vill beskära eller satsa på är det väl en utmärkt klätterpelare.

Om du bör ta bort trädet eller inte beror dels på vad för sjukdomar det har och på vad för övriga träd du har i närheten och vad du vill med dem. Den enda trädsjukdom på fruktträd som man enligt lagen måste ta bort är päronpesten vad jag vet.

--------------------

Citera
          Irganox
          Inlägg 30-06-2004, 22:22
          Länk hit: #8

Medlem

Fruktträdet är väldigt gammalt, över 40 år. Det fyller bara en plaktisk funktion, som parasoll, då det står ensamt i mitten på gräsmattan.

Jag vill inte såga ner det, då det är så... Fint är väl inte rätt ord, men... Stort är det i alla fall.

Jag har nog bestämt mig för att slänga upp en bokharabinda. Skulle man kunna kombinera det med en ros, eller sväljer bokharabindan allt.

Vart köper man bokharabindor?

Funderar även lite på en vanlig murgröna, men jag har beslutsångest.

Tack för hjälpen...

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 01-07-2004, 06:44
          Länk hit: #9

Medlem

Har själv en bokharabinda som sedan urminnes tider har fått bre ut sig i en lönn. Jag tycker inte den är kul! Dels tror jag att den sakta håller på att kväva lönnen eftersom den lindar sig runt alla grenar (OK det tar många år innan din nyplanterade har hunnit så långt) dels skickar den hela tiden ut tentakler för att strypa både syrenerna, almbuskarna, el-ledningarna och annat som kommer i dess väg. Ibland är jag rädd att själv bli infångad. Det tråkigaste att den vackra blomningen ser jag inget av från min trädgård för den är på ovansidan av trädet! Den enda fördelen är att fåglarna gillar att bygga bo i detta stora täta trässel.

Om du är rädd om ditt äppelträd på lång sikt så är kanske ros ett bättre alternativ eftersom den inte tar strypgrepp kring grenarna utan är mera fredlig i sitt klängande. Murgröna som du också funderar på tror jag också är mera skonsam eftersom den tar sig upp med sugfötter och inte slingrar sig runt.

Du kanske också ska tänka på blomningsperiod och hur växten ser ut under resten av året. Bokharabindan blommar på sensommaren (augusti/oktober). En ros har dels en period med blommor dels en period med nypon. När den blommar fyller den din trädgård med doft.

Enklaste sättet att få tag i en bokharabinda är att gräva upp rotskott hos någon som har en sådan. Annars hos en plantskola. Den växer fort och är tacksam på det viset, åtminstone i Skåne, vet ej hur det är i andra zoner.

--------------------

Citera
          Irganox
          Inlägg 03-07-2004, 04:33
          Länk hit: #10

Medlem

Nu har jag införskaffat, och planterat en bokharbinda vid mitt träd. Inte riktigt bra att plantera den i Juli kanske, men men...

Det blir nog bra om några år. Tack för synpunkterna...

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 03-07-2004, 09:02
          Länk hit: #11

Medlem

Lycka till! wink.gif

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 03-07-2004, 13:27
          Länk hit: #12

Medlem

På tal om bokharabinda:

Jag har "täckt" en el- och telelina som går mellan stugorna här med bokharabinda. Plantan flyttades och klipptes ned och på ett par år hade den svingat sig upp precis som jag rådde den att göra, och i år hoppas jag att den och vildkaprifolen som växer från andra huset kommer att möta varandra.

Bokharabindan är bara bra för ledningarna har jag bestämt mig för... tongue.gif Visserligen har ledningarna naturligtvis också en stödlina som löper med dem, men bokharabindan håller ihop dem alla på ett trevligt sätt. Dessutom slipper man se den, och fåglarna gillar den ändå.

--------------------

Citera
          Irganox
          Inlägg 03-07-2004, 13:52
          Länk hit: #13

Medlem

Ingen dum idé. Jag har en ful tråd som löper över hela trädgården. Kanske ska lotsa över den dit jag med. Om man har tur kanske den gömmer telefonstolpen med.

Finns det lagar mot sånt eller? Det verkar ju finnas lagar om allting. Hursomhelst, bra idé Cilla!

Citera
          Cilla
          Inlägg 03-07-2004, 13:59
          Länk hit: #14

Medlem

Ingen aning om lagar om detta men kan tänka mig att den ingår i någon slags juridik om att man inte ska plantera så att det skadar. Jag tycker inte att bokharabinda gör det, men andra kanske har exempel på skadlighet.

I flera kommuner i Stockholm har jag sett härliga exempel på utsmyckningar av telestolpar, gatustolpar mm.

Humle som förgyller en telestolpe (bara att klippa ned om någon skulle behöva klättra upp - den kommer ju igen).
          Bokharabinda som täcker fula betongväggar.
          Klätterrosor upp för en trist lyktstolpe.

För att inte tala om caféägare som tar upp en eller två trottoarplattor intill väggen och sätter blomster där istället för endast i torra urnor som måste flyttas in under kvällen... Men självklart ska man plantera med förnuft och med take på att de flesta städer är ett virrvarr av ledningar och kablar under stensättningen. Idag tycker jag dock att vi planterar alldeles för lite.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 03-07-2004, 14:19
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Joo, det finns nog "lagar" om att man inte får plantera hur som helst på trottoarerna t.ex....

CITAT
          Men självklart ska man plantera med förnuft och med take på att de flesta städer är ett virrvarr av ledningar och kablar under stensättningen.
          Tror inte det är tillåtet även om man är förnuftig.

huh.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 03-07-2004, 16:29
          Länk hit: #16

Medlem

Nu är jag förstås en glädjedödare, men elbolagen tycker INTE om bokharabinda i ledningarna. Jag har gubbar från Sydkraft som kommer vartannat eller vart tredje år och härjar med motorsåg i min trädgård. Det finns en elstople som står precis i gränsen av min tomt och mina buskage. Ett av dom stag som håller upp stolpen står inne i buskaget, och enligt reglerna har sydkraft rätt att kalhugga inom ett visst avstånd från stople och ledning. Nu har dom varit snälla och nöjt sig med att beskära, och det tar inte många år förrän det är dags igen. Jag har att välja mellan att antingen själv hålla efter mina buskar eller finna mig i att dom går lös på dem efter eget huvud vid den tidpunkt som passar dom. Och............... bokharabindan får på INGA villkor klättra uppför staget till stolpen! Har blivit strängt tillsagd om detta. Vad jag förstår så kan det i värsta fall bli kortslutning.

Ditt nätbolag, har kanske inte lika nitiska kontrollanter, men ringer du dom och frågar om det är tillåtet får du säkert ett nej....

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 03-07-2004, 18:17
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Berith @ 03-07-2004, 15:19)
          Joo, det finns nog "lagar" om att man inte får plantera hur som helst på trottoarerna t.ex....

CITAT
          Men självklart ska man plantera med förnuft och med take på att de flesta städer är ett virrvarr av ledningar och kablar under stensättningen.
          Tror inte det är tillåtet även om man är förnuftig.

huh.gif

Jag har fått tillåtelse flera gånger - i de mest stenlagda ställena i Stockholms innerstad. Det är inte omöjligt att få plats för lite mer grönt i storstädernas betongklossmiljö. Man ska inte underskatta kommunernas parkchefer - de är ofta bättre på att ta emot medborgarnas gröna initiativ än vad många tror.

Även med el- och telestolpar går det att resonera sig fram med ägarna och elbolagen. Humle har många fått OK för i lampstolpar utanför tomten t ex. En vacker Constance spry-klätterros kring en telestolpe såg jag ansas av kommunens parkarbetare i söderort i våras. Osv.

Vi har inte Sydkraft men Fortum där jag bor, och de är klart bättre på att resonera om hur man ska kombinera elsäkerhet och grönska än vad vårt tidigare elbolag var som blev hysterisk så fort det var en snårvinda i närheten av en elstolpe. Men säkert får vi vänta på elarrangemang i luften som kan anpassas efter bokharabinda...tongue.gif

Själv har jag inga problem med min bokharainda på ledningarna mellan husen - de kommer inte i närheten av några säkringar.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 23:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon