CITAT (Berith @ 03-07-2004, 15:19)
Joo, det finns nog "lagar" om att man inte får plantera hur som helst på trottoarerna t.ex....
CITAT
Men självklart ska man plantera med förnuft och med take på att de flesta städer är ett virrvarr av ledningar och kablar under stensättningen.
Tror inte det är tillåtet även om man är förnuftig.

Jag har fått tillåtelse flera gånger - i de mest stenlagda ställena i Stockholms innerstad. Det är inte omöjligt att få plats för lite mer grönt i storstädernas betongklossmiljö. Man ska inte underskatta kommunernas parkchefer - de är ofta bättre på att ta emot medborgarnas gröna initiativ än vad många tror.
Även med el- och telestolpar går det att resonera sig fram med ägarna och elbolagen. Humle har många fått OK för i lampstolpar utanför tomten t ex. En vacker Constance spry-klätterros kring en telestolpe såg jag ansas av kommunens parkarbetare i söderort i våras. Osv.
Vi har inte Sydkraft men Fortum där jag bor, och de är klart bättre på att resonera om hur man ska kombinera elsäkerhet och grönska än vad vårt tidigare elbolag var som blev hysterisk så fort det var en snårvinda i närheten av en elstolpe. Men säkert får vi vänta på elarrangemang i luften som kan anpassas efter bokharabinda...
Själv har jag inga problem med min bokharainda på ledningarna mellan husen - de kommer inte i närheten av några säkringar.