Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Nån som gett sig på Feng-Shui? + lite ideér
          MrNorth
          Inlägg 29-06-2004, 14:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Tänkte höra om någon på forumet har gett sig på att designa sin trädgård enligt dessa principer?

Just nu håller jag på att jobba med min framsida... har tänkt designa den väldigt rofullt, och enkelt.

På vänstra sidan om trappen har jag tänkt ha rhododendhron under köksfönstret, med en vågig gräsmattekant...

Sedan i "mitten" av vänstra framsidan tänkte jag göra en "rabatt" med 3 st granitstenar, en japansk lykta i granit , en japansk lönn, en stenbänk (hittade en perfekt långsmal rak sten när jag grävde) och några sorters gräs och andra trivsamma blommor, kanske även ett blåregn. Och i rabatten ska jag inte ha jord överst, utan runda 2-4 cm stenar. i mitten av det hela tänkte jag sätta ut ett fågelbad i granit (i marknivå)...

Detta tror jag ger en känsla av stillhet... och man säger ju "lesser is better" när man designar denna sortens trädgårdar... Det behövs inte så mycket för att det skall vara snyggt...

Nån annan som har försökt göra nåt liknande?

MVH
          Henrik zon 1

Citera
          Hannele
          Inlägg 29-06-2004, 15:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Här har vi diskuterat Feng Shui tidigare.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Mocca
          Inlägg 29-06-2004, 21:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem nr: 3 052

Jag har studerat Feng Shui en hel del, men kan långtifrån allt utan bara en liten del biggrin.gif .

När jag började med Feng Shui fick jag lära mig grunderna. Det är viktigt att förstå den "underliggande" tråden, grunden och orsaken. Det jag kan råda dig i är att du först finner ut vilken typ av hus du bor i och hur det stämmer med dej och din familj. På det viset kan du skapa din omgivning så att brister i boendet kompenseras med omgivningen runt omkring dej. Det är inte helt lätt här över datorn att göra så, men det går.

Vill du kan du skicka pm till mig, då det kanske inte finns så stort intresse här på forumet för specifika fall som ditt. Generella regler finns, men det är utrymmeskrävande att skriva dem alla här. Lättare då att ta var och en för sej biggrin.gif

Feng Shui är inget hokus pokus eller "konstigt". Det finns runt omkring oss, frågan är bara om vi lyssnar till signalerna. Så man behöver inte "tro" på det, det fungerar i alla fall. Med ett svenskt ord kan man kanske helt kort kalla det "livscykel".

Till och med sjukhusen har anammat det utan att veta om det egentligen biggrin.gif

För att berätta om ett sannexempel, Frostavallens konferens hade tidigare en väldigt intetsägande entré, bolaget gick i konkurs ett antal gånger, bytte ägare osv. De senaste ägarna kände till lite om det här med Feng Shui, ändrade entrén, och har nu byggt upp ett solitt företag. Så visst fungerar Feng Shui biggrin.gif

Citera
          MrNorth
          Inlägg 30-06-2004, 08:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

PM skickat smile.gif

tack/Henrik

Citera
          Hannele
          Inlägg 02-07-2004, 12:20
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Det var intressant program om japanska trädgårdar och arkitektur i natt, Japanska former.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=10828&a=222676

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 15:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon