Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > ängsmark, att återskapa en äng
          peter
          Inlägg 02-02-2003, 14:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 441

Vid mitt torp så har det tidigare funnits en liten äng, den är sedan länge borta. Men efter att nu ha röjt mycket sly så har "ängen" öppnats upp o några enar är bevarade lite utspritt.
          Men nu till mitt problem...
          När nu all sly är borta så är allt som återstår ett ca 10 cm tjockt lager av olika mossor. Min tanke är ju att återskapa en äng genom att själv så den. Men hur skall jag gå tillväga med all mossa. Och kommer ängsblommor att åter kunna trivas på den mark där mossan under lång tid fått härja fritt. Några blommor finnas alltså i dagsläget inte kvar
          Hoppas att någon har en intressant ide att bidraga med
          mvh
          peter på torpet kullen

--------------------
          peter på torpet kullen

Citera
          Anna-Lena
          Inlägg 02-02-2003, 18:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 669

Mossan måste bort, och det blir ett rejält arbete. Men har det varit ängsmark där tidigare, så finns det många fröer kvar i jorden. Det kan bli roliga överraskningar, och en massa annat också förstås!

Citera
          peter
          Inlägg 02-02-2003, 20:31
          Länk hit: #3

Medlem

ja, jag inser att mossan blir lite omständig att bli av med. Frågan är väl hur jag skall gå till väga. Att kratta loss mossa ur en gräsmatta går ju an...men är detta enda alternativet om man vill undvika bekämpningsmedel?
          det rör sig ju om ett ganska tjockt och stort mosslager.
          Och vad gör jag sedan med det berg av mossa som krattats loss. Har tidigare försökt att kompostera mossa utan lyckat resultat, den tog fart i och runt komposten istället...

--------------------
          peter på torpet kullen

Citera
          e_sedell
          Inlägg 02-02-2003, 20:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Det där var en mycket intresant fråga.

>Jag< skulle ha försökt att riva upp mossan
          och vara nogran med att få med allt.
          Efter det sprida ut lite släckt kalk.

Vet du vad det var för typ av äng förut?
          Om det var en äng med mycket surlevande
          växter eller tvärt om? Om det var en
          suräng så skulle nog jag ha varit sparsam
          med kalket då det är basiskt.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Hannele
          Inlägg 02-02-2003, 20:52
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Jag har aldrig gjort något åt mossan på min äng - växterna lever i symbios! wub.gif
          Kalk och äng passar inte riktigt ihop...
          Jag har vitsippor, ormbunk, blåklockor, styvmorsviol, mandelblom, förgätmigej, smällglim,
          ängsvädd, getrams, teveronika, johannesört, gökärt, daggkåpa, harklöver, gräslök...
          fjärilar, nyckelpigor, grodor, fåglar!

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          peter
          Inlägg 02-02-2003, 21:31
          Länk hit: #6

Medlem

ja, men mossan måste nog till viss del bort. Faktum är ju att jag i dagsläget inte har något annat än ett tjockt lager mossa. Med några få ynka grässtrån som nästan går att räkna på en hand...
          så någon symbios hos mig är det inte tal om.
          Att jag däremot har lavar och mossor som frodas på träden ser ju bara trevligt ut.
          är det någon som har ett tips på en eventuellt vettig fröblanding att köpa om jag nu får bort mossan. Har sett en del olika varianter i handeln, men känner mig osäker. Ett är dock klart jag har sur mark

--------------------
          peter på torpet kullen

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 02-02-2003, 21:52
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag har en solig ängslik skogsbacke på min tomt med en del av de blommor Hannele nämner, men jag skulle vilja ha in fler. Hur kan man hjälpa naturen att få fler arter att växa där? Det ska ju vara vilt och då växer förstås bara det som vill vara där. Om jag försöker så in andra ängsblommor, måste jag då gräva upp av det vilda gräset i botten? Det känns inte som blomfröna klarar konkurensen med det etablerade gräset.

Citera
          Cilla
          Inlägg 02-02-2003, 23:06
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har en äng full av mossa, mycket artrik och blomstrande, särskilt på våren och sensommaren. Jag ökar växtligheten på småplättar varje år för att få in fler arter. Dessa små plantor i ängen kräver mer jobb än mina rabattblomster, för de behöver mer bevattning i den magra jorden, mer skydd från fötter, torka, kyla mm den första tiden.

Äng är näst gräsmatta den plantering som kräver mest arbete - och tålamod. Om jag hade en mossklädd markyta utan ängsblom skulle jag odla upp rundlar här och var - inte större och inte fler än jag kan behandla som en känslig perennodling under det första året.

Under ett par, tre år kan man öka antalet rundlar/ytor där man sår, för de första man sår kräver mindre och mindre arbete. Under tiden sprider de sig också, om man valt rätt sorts blom till den jordmån man har. Fröer kan också gro i en mossmark, men man kan underlätta genom att ta bort mossa här och var.

Kalkning och gödsling är inte bästa behandlingen om man vill etablera äng. Att ängen tillförs löv från träd i närheten brukar vara det den behöver av tillskott, och att man slår den med lie. Slår man med maskinverktyg brukar gräsen gynnas, eftersom de tål avslitning bättre än blommorna.

Läs mer om äng här:

Gör en äng

Ängsmarker, jord mm

Hanneles artförslag

--------------------

Citera
          Virgo
          Inlägg 02-02-2003, 23:07
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

hej

CITAT
          Har tidigare försökt att kompostera mossa utan lyckat resultat, den tog fart i och runt komposten istället...

Jag lade all uppriven mossa i sopsäckar som fick stå i några år. Den mossan använde jag förra hösten när jag anlade ett nytt "blomland" i styv lera.

Ingen mossa har kommit upp där, så att förmultningsprocessen hade nog börjat, men inte tillräckligt länge för att det skulle bli torv.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          e_sedell
          Inlägg 03-02-2003, 08:29
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

När jag anlade min änd hemma så hade jag inte tillrecklig kunskap. Jag trodde att man skulle ha fet jord, redan någon månad senare hörde jag att det va fel men det är en annan historia. Jag strödde ut en hel del frön och det blev fint. Ganska snart kom gräset att börja erövra ängen, först försökte jag rensa bort det men insåg snart att det var en omöjlighet. Förra våren var hela ängen totalt överväxt och jag gjorde ett fräst, jag tänkte att jag skulle börja om. Jag skalade av gräset, ca 10 cm. I år blev ängen jättefin utn att jag behövde så i några nya frön!

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Sassa
          Inlägg 03-02-2003, 09:05
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 117

Jag har gjort iordning en äng som hade ett gigantiskt lager med mossa på sig. Inte skött på flera decennier.
          Ja det är bara att ta fram krattan och sätta igång. Det går förvånansvärt lätt att få väck mossan när den är så tjock. Sen när jag hade fått väck mossan och det torkat upp då satte jag fyr på marken. Sen strödde jag ut lite sand för det blev ju glesa fläckar. I början blir det ju mest gräs så man får ha lite tålamod några år.
          Man kan läsa mera om hur man gör i en liten tunn bok som heter Fornminnesvård (från 1960-talet eller så, hittar den inte just nu i här röran).
          Hälsar Sassa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 22:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon