Jag har en äng full av mossa, mycket artrik och blomstrande, särskilt på våren och sensommaren. Jag ökar växtligheten på småplättar varje år för att få in fler arter. Dessa små plantor i ängen kräver mer jobb än mina rabattblomster, för de behöver mer bevattning i den magra jorden, mer skydd från fötter, torka, kyla mm den första tiden.
Äng är näst gräsmatta den plantering som kräver mest arbete - och tålamod. Om jag hade en mossklädd markyta utan ängsblom skulle jag odla upp rundlar här och var - inte större och inte fler än jag kan behandla som en känslig perennodling under det första året.
Under ett par, tre år kan man öka antalet rundlar/ytor där man sår, för de första man sår kräver mindre och mindre arbete. Under tiden sprider de sig också, om man valt rätt sorts blom till den jordmån man har. Fröer kan också gro i en mossmark, men man kan underlätta genom att ta bort mossa här och var.
Kalkning och gödsling är inte bästa behandlingen om man vill etablera äng. Att ängen tillförs löv från träd i närheten brukar vara det den behöver av tillskott, och att man slår den med lie. Slår man med maskinverktyg brukar gräsen gynnas, eftersom de tål avslitning bättre än blommorna.
Läs mer om äng här:
Gör en ängÄngsmarker, jord mmHanneles artförslag