Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Potatis o Tomatjord
          *Laika*
          Inlägg 10-07-2004, 10:49
          Länk hit: #1

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

Jag har läst flera gånger att man inte ska använda samma jord för att odla potatis (eller om det var tomater) igen. Nu undrar jag, varför? Är det potatisjorden eller tomatjorden? Var ska jag göra av den gamla jorden då? Jag har satt potatis o tomater i stora tunnor, det är inte så lite jord som blir över när det är skördat. Tacksam för svar. mvh. Laika

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 10-07-2004, 11:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Läs på www.tomatsidan.se om jord till tomater. Potatisen är nog relativt näringskrävande för att det skall bli något och den behöver gödsel/gräsklipp vad man har att blanda ner efter skörd som jordförbättringsmedel till nästa sässong.
          Medan tomaterna är kanske lite känsligare och då vill åtminstone jag ha ny välkomposterad kogödsel (billig kossa på 50L säck) för att slippa få med en massa skräp från de gamla tomaterna eller från andra växter in i t ex växthuset. Enklast är att odla i hinkar eller tunnor som du har. Det är nog inte jorden i sig utan det som följer med, sporer mm som man vill bli av med. Ny jord, rena hinkar, rena pinnar, mm mm och jag har inte ett enda grönt smolk någonstans på plast eller annat i mitt växthus.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-07-2004, 13:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Den främsta orsaken till att man inte ska odla tomater i jord där man odlat potatis eller tvärtom är att de hör till samma familj och kan drabbas av samma sjukdomar och många sjukdomar kan finnas i jorden ex. potatisbladmögel som går på både potatis och tomater.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          *Laika*
          Inlägg 10-07-2004, 16:13
          Länk hit: #4

Gäster
          Antal inlägg: 391
          Medlem nr: 3 998

Tackar för svaren. Då är det alltså bara att pytsa ner nåt mummigt för jorden o använda tillvanliga rabatterna. mvh. Laika

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 12:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon