Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Utrota ALLT
          ester
          Inlägg 12-07-2004, 13:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 398
          Medlem nr: 82

Jag ska anlägga en sand/grusplan. Där växer gräs och ogräs och innan ajg lägger på grus och sand vill jag utrota så mycket som möjligt av det som växer. Jag vet att det finns markduk och vägmatta, men det är så förbaskat dyrt. Åkeriet som kör ut grus trodde att det skulle gå bra att lägga på uppe på det befintliga.

Hittills har jag sprayat Roundup, men planen är stor och giftsprutorna små och dyra. Ytan är ca 25x25 meter stor.
          Finns det andra sätt? Kan jag sprida en säck salt över planen? Eller ska jag bara gå på den med röjsåg eller gräsklippare så att gräset är riktigt, riktigt kort innan vi kör på grus och sand?

Citera
          Annelie
          Inlägg 12-07-2004, 13:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 463
          Medlem nr: 48

Ja, det var ju en stor yta att förbereda blink.gif

Men om du inte ska slita ditt hår i förtvivlan över allt gräs/ogräs som kommer att växa upp så vill det nog till att du täcker ordentligt. Nog måste det finnas ett billigare alternativ än markduk?!

Man kan ju bränna bort gräs och ogräs med en ordentlig gasolbrännare - men det biter inte på rötterna. Det du ska täcka med måste väl släppa igenom vatten för annars blir det gyttjebad skulle jag tro unsure.gif

På de mindre ställe som jag har behövt täcka har jag använt tidningar och svarta sopsäckar som jag stuckit små hål i.. men det blir lite tufft till ca 600 kvm rolleyes.gif

--------------------
          Hälsar Annelie - Next to nowhere, zon 1

Citera
          ester
          Inlägg 12-07-2004, 13:44
          Länk hit: #3

Medlem

Markduk/vägmatta till halva planen (för halva är redan ordentligt grusad och där växer i stort sett inget) hade kostat en bit över 4000:- om vi valt billigaste sort. ohmy.gif

Ovanpå det som växer ska vi lägga ca 7 cm singel och när det satt sig ska det på ca 5 cm sand. Hur stor är risken att det växer igenom? Att gräs vill växa i sanden är ingen nyhet, men det är också anledningen till att jag vill ha sand överst. Jag ska ha planen som "träningsbana" åt mina hästar och blir det med åren jobbigt att hålla sandplanen öppen så kan jag ju så igen dem coh ha "gräspaddock".

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 12-07-2004, 14:05
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Beror på vad för slags ogräs du har. Är det rotogräs så skulle jag använda Roundup som engångsbehandling. Är det ettårigt fröogräs så dör det när gruset kommer på. Vid Roundupbehandling är det viktigt att ogräset har kommit upp en bit så att det finns tillräckligt mycket bladmassa som kan ta upp giftet. Annars är det meningslöst. Ju större rötter desto större bladmassa behövs. Om du tycker sprutorna för trädgårdsbruk är för små så kanske du kan komma överens med en bonde om att han gör det. Bönder är proffs på detta och har tillgång till andra doningar. wink.gif
          Hur länge en grusplan håller sig ogräsfri? Beror nog på var du bor.......
          I skåne kommer både myllan och ogräset med vinden, så där är markduken ingen garanti för ogräsfrihet. sad.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          KURT
          Inlägg 12-07-2004, 14:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Kan man få tag i stenmjöl så brukar det vara bra att lägga under gruset. Dels växer inte ogräs i det (lyssna tex på Maj-Lis Pettersson i Odla med P1 5/7 http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artike...&Artikel=424100 hur de anlade en grusgång för att få den skötselfri).

Skall man köpa stenmjöl så kan det nog vara dyrt? Men de företag som borrar efter brunnar/jordvärme är nog bara glada åt att bli av med sitt stenmjöl, så från ett sådant företag skulle man kanske kunna få gratis (eller nästan gratis) stenmjöl?

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-07-2004, 15:13
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

stenmjöl är mycket billigare än grus ca 40 kr / ton -fast då tillkommer frakten - laugh.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          ester
          Inlägg 13-07-2004, 18:26
          Länk hit: #7

Medlem

Tack Kurt & Kerstin! Jag bockar och bugar!
          Ska ringa grusmannen och be att få ett lass stenmjöl i botten där det växer ogräs! smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 20:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon