CITAT (ester @ 12-07-2004, 14:37)
Hur gör jag? Och kan man ha riktigt stora pallkragar?
Vid mitt stall har jag en skräpig södervägg. Precis intill gödselhögen. Där funderade jag på att kunna bygga en odling i trappor. Väggen är 9 meter lång och planteringstrappan kunde bli 1,5 meter bred för att inte krocka med hönsgården. Kan man ha det så? Och hur gör man resten? Ska man ha duk i botten, grus, pinnar och gödsel? Jag har stallgödsel i form av hästskit och torv. Kan jag använda det att fylla större delen av planteringarna med?
Jag vill ha färskpotatis, dill, morötter, blomkål och en massa annat gott. Det är hemskt att bo på landet och inte kunna odla grönsaker!!!
Jag tror att de största pallkragarna är 80 x 120 cm. Ska du ha 1,5 m brett bör du komma åt från båda hållen annars blir det jobbigt att sköta.
Grus, pinnar, ris m m är bra att fylla ut med i botten om man har flera pallkragar på höjden.
Kolla i mitt album hur jag gjorde min kryddträdgård. Samma princip kan säkert användas även för en längre odling. Du behöver ju inte göra hela på en gång, utan kan bygga ut efterhand som du får erfarenhet.
Lycka till, och berätta gärna hur det går.