Medlem
Antal inlägg: 1 429
Medlem nr: 2 441
GUUUUD så fint, och helt rätt att du valde vitt!!!!! VIIIIIILLLLL HAAAA!!! Här har man inte varit på Odla på nästan en månad, och så är detta det första man får se... nu måste jag ju sätta mig och läsa alla trådar och se och det är fler som gjort fina nya saker som jag inte sett. Det är bara att gratulera och hoppas på att ni får många mysiga kvällar vid martinihyllan och många mysiga stunder vid planteringsbordet!
Medlem
Antal inlägg: 699
Medlem nr: 2 086
Åååh! Vilket fint växthus! Jag vill också haaaaa! Har dessvärre ingen bra plats för det pga fotbollssparkande son... Det får bli när han blir större, om jag klarar av att vänta....
Medlem
Antal inlägg: 298
Medlem nr: 508
Måste bara säga att zilga är härdig, och kan ge frukt i ditt fina växthus, men den är KRAFTIGVÄXANDE, så om du inte skär den tillbaka kraftigt på vintern, så kommer hela ditt växthus att vara fullt med grenar från denna vinranka bara inom kanske 5 år om den tycker om ditt växthus lika mycket som vi gör. Jag säger inte att den är helt opassande får växthuset, bara att du måste beskära den mycket på vintern när den har blivit lite större(kanske om 2 år-3 år).
Medlem
Antal inlägg: 298
Medlem nr: 508
Nja, det relevanta är sommartemperaturerna. När det är 30 grader varmt(med en medeltemperatur på 20 grader eller över mellan dag och natt som det säkert kan bli i ditt växthus på sommaren) så växer zilga ca3 cm per dag och om det är näringsrik jord så kan de växa även snabbare vid den temperaturen. Det var någon på odla.nu forumet som bor i finland som hade 37- och hans då nyplanterade zilga-planta klarade sig, vad jag vet utan några nämnvärda skador. Så denna druva har en väldigt bra vinterhärdighet och borde inte påverkas nämnvärt av dina vintrar.