Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Ohyresbekämpning på lång sikt !, Mina växter smittas av grannens ogräs !
          Crystallize
          Inlägg 17-07-2004, 23:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 4 101

Jag vet inte om detta är en udda fråga men jag vill i alla fall fråga den.

Det är så att utanför vårt hus (bor i trevåningshus fast på nedre botten)
          finns det lådor som vi själva också kan lägga prydnadsväxter i om vi vill.

Och jag har just två av dessa "lådor" som är ca 3 x 5 meter eftersom de är precis utanför mitt fönster.

Problemet är att jag har lagt dit 6 st. rosenbuskskott och 10st.
          syrenbuskskott och allt väl där, de har börjat växa så att det knakar
          och rosorna börjar precis slå ut
          (kan tillägga att det inte är så mkt sol just där, därav är rosorna ngt sena,
          men å andra sidan håller de desto längre wub.gif )

Men problemet är att det inte är alla som har dessa lådor som bryr sig om
          dem och då blir det bara massa ogräs och skräpväxter.

T.ex. en växt som jag kallar för kloakväxt, med stora blad och ofta kan
          ses vid sidan av brunnar och liknande och saken är också att just dessa
          växter oftast/alltid har ohyra på sig och sprider dem till mina "fina" växter också.

Jag brukar spruta mina växter ganska ofta med sådant där dyrt medel man
          köper i affären men efter några veckor eller så kommer de tillbaka eftersom
          de igen har blivit smittade av grannväxterna mad.gif och jag har ju vare sig
          rättighet eller lust att sanera alla grannars växtlådor sleep.gif

Så jag undrar mest om det finns något bra sätt att hålla ohyra borta längre
          stunder fasten det finns smittsam ohyra i närheten.
          Detta börjar nämligen bli väldigt dyrt. ohmy.gif

Kanske någon billig huskur man kan blanda till själv eller dylikt ?? rolleyes.gif

Ska också tillägga att det är all möjlig slags ohyra det gäller på en gång. Spindelkvalster, mjöldagg, flyglöss och vanliga både gröna och svarta bladlöss. unsure.gif

Tacksam för råd // Maria tongue.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-07-2004, 12:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Om det bara är prydnadsväxter du har i balkonglådorna kan du stoppa ner provadokapslar i jorden, de innehåller insektsgift som växten suger upp så giftet hamnar inuti växten. Efter att giftet sugits upp är växten giftig för insekter som suger växtsaft från växten i ca 6-7veckor. (OBS! Spinn är inga insekter och de brukar inte förgiftas så lätt).
          Provadokapslarna är nog det mest långverkande medel som finns för hobbyodlare.

När det gäller de flesta andra medel får man spruta ofta men man kan blanda eget och det blir ju något billigare.

ex. på medel: vatten + 3-5% Såpa (grön eller gul) och en skvätt T-röd.

Vilka medel man än sprutar med bör man undvika att spruta i solsken.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Crystallize
          Inlägg 18-07-2004, 14:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 4 101

Ok, tack Åsa !

Nej det är inga balkonglådor, de är ju 3 x 5 meter stora och står utanför mitt fönster.

Men det där receptet ska jag försöka mig på.

Det lär ju bli mkt billigare and Substral sprejen som kostar över 50:- och räcker två gånger på sin höjd biggrin.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          tullmejs
          Inlägg 19-07-2004, 16:39
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 3 834

Kanske går det att sälja in de ointresserade grannarna på att lägga grus, lecakulor, sten eller nåt i sina lådor? Grus+några stora stenar kan bli rätt snyggt. Eller smyg ut en mörk natt och gör det själv :-)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 14:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon