Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Livet på en tistelblomma, å lite till., Jodå - INSEKTSBILDER, det är ju amaira.
          amaira
          Inlägg 30-07-2004, 13:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

På en gammal åker som fått växa igen, har det blivit ett fjärils- och insektsparadis.

Här finns stora bestånd av nässlor, varvat med åkertistel, stinksyska, vildmorot, palsternacka, rölleka och en del olika klöversorter.

Nässlorna är barnkammare åt åtskilliga arter, förutom fjärilarna nässelfjäril och påfågelöga.
          För ännu fler arter är de ett effektivt skydd mor rovdjur.
          Och några arter är rovdjur som etablerat sig i "restaurangen".

Även många snigelbarn söker skydd där.
          Sniglar lägger ju ut ett skyddande slemlager som de glider fram på.
          En vinbärssnäcka kan oskadd glida över ett vasst rakblad utan att bekommas, så vad är lite nässelbrännceller.

Djurlivet bland nässlorna är enormt, och mycket roligt att titta på.

Palsternackorna besöks flitigast av getingar just nu.
          Men även blomflugor av alla de färger, former och slag.
          En och annan skalbagge dyker upp och solar sig medan de äter. Guldbaggen och humlebaggen till exempel.

Sen är det en röd vacker flugbagge (sa Ruda) som det finns gott om bland palsternackans blommor och frukter.
          Spindlar väver lite nät även här.

Tistelblommorna, tillsammans med stinksyskan med så vackert mörklila läppblommor på spira - men begåvad med ett så fult namn - lockar humlor, fjärilar och bin. Den tycks vara full av läcker nektar.

Inte bara vanliga bin, utan även solitärbin av olika slag finns det gott om här.
          En del av dem klarar jag inte att fota, för de är inte ute efter att sätta sig ner och äta, utan de "patrullerar" noga sitt område, för att se om det inte finns någon hungrig dam som de kan - ähum - "sätta på" - medans hon äter...

Men fjärilsblomman framför alla är tistlarna!

De orädda nässelfjärilarna och påfågelögonen fladdrar i mängder nu. Nässelbestånden har släppt iväg sina skyddslingar ut i livet.

Luktgräsfjärilen är denna sommars vanligaste fjäril hos mig. Syns överallt, hela tiden.

Därefter kommer pärlgräsfjärilen, den söta lurviga - och hans kusin kamgräsfjärilen dyker också upp, fast lite mer sällan.

Silverstreckade pärlgräsfjärilen tar lufthavet i besittning med yviga kraftfulla vingslag.

Den är inte så lätt att närma sig, så jag sätter in en bild där den sitter på en rödklöver. De var två, i en lite prikär situation, så de var inte lika ivriga på att flyga iväg, det var väl lite jobbigt för hanen att bära honan i luften (vilket han gjorde sen).

Här syns "silverstrecken" tydligt på undersidan.

Sett från ovansidan ser honan och hanen olika ut. Precis som Ruda sa.
          Här ser man skillnaden. Hanen till vänster, man ser de längsgående doftfjällen på ovansidan av framvingen, som honan till höger saknar.

Blåvingar har jag sällan här i ogräsåkern, de håller till i hagens ängsmark istället.

Men guldvingarna finns! Både den vitfläckiga och den lilla.
          Fast de trivs bättre på röllekan än på tisteln! Den enda fjäril jag vet som gör det valet!

Hur ser det ut då, på mina tistelblommmor?

Visar ett axplock som får symbolisera mångfalden.

allmän nätfjäril

Kålfjärilen på väg bort. Han tycker inte om att fotas!

En av tusentals humlor.

Påfågelöga och blomfluga.

en annan blomfluga av smalare variant.

Och så ännu en blomfluga av annan sort.

Insekternas paradis, är även mitt
          wub.gif wub.gif wub.gif

/amaira.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          amaira
          Inlägg 30-07-2004, 13:33
          Länk hit: #2

Medlem

Lite till ... kan inte hålla allt för mig själv tongue.gif vill så gärna dela med mig wub.gif rolleyes.gif

Tema: Fortfarande livet på en tistelblomma.

Blomflugor får visst se ut hur som helst, tjocka, smala, runda, avlånga, släta, håriga. Den här valde att vara cylinderformig.

Sedan en vanlig bild, på vanlig luktgräsfjäril som samsas med ett vanligt bi.

Här en påfågelöga.

--------------------

Citera
          humla
          Inlägg 30-07-2004, 13:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 2 492

Du har gett mig en ny innebörd av Nässlor och tistlar nu! smile.gif Det klingar inte bara *ajajaj* längre.

Väldigt härliga bilder du har tagit. Mysig humlebild! biggrin.gif Det är så man riktigt kan höra hur det surrar...

Fortsätt njuta och fota i sommarvärmen! smile.gif rolleyes.gif

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 30-07-2004, 14:27
          Länk hit: #4

Gäster

Ja, det är verkligen härliga bilder som det riktigt surrar och fladdrar om! wub.gif

Olle

Citera
          amaira
          Inlägg 02-08-2004, 09:52
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT
          en ny innebörd av Nässlor och tistlar nu

Mmmm, det är så mycket i naturen, som får en ny och djupare innebörd, när man förstår den.

Dessutom, den mångfald som naturen i sig själv har att erbjuda, är ju en källa till både djup inre samhörighet (= inre harmoni och ro och LYCKA) liksom en källa till djup fascination och upptäckarglädje.

Jag föredrar att "arbeta MED naturen" än mot den. Det blir så enkelt då. (I alla fall jämförelsevis)

Min granne och kompis sa förundrat för en tid sedan, att hon kommit på att hästvänner inte automatiskt var miljövänner. Någon som för henne känts som en naturlighet.

Nää, det är ju så: för att man blir vän med djuren, blir man inte per automatik vän med miljön.

Liksom att man älskar trädgård och växter, inte per automatik betyder att man älskar natur.

Det är lite lustiga "sammanhang" som inte alltid verkar "logiska" vid första tanken.

Det är som med pengar. Att människor blir rika och kan göra vad de vill, medför inte per automatik ett sunt förnuft... (vilket kan ge sorgliga och gräsliga konsekvenser, något som jag sett en hel del av tyvärr)

Människor är "snilleblixts-varelser" är min syn på mänsklig intelligens.

De (människor) lyses upp av oerhörda "snilleblixtar", som lyser i mörkret och kan förändra världen.
          Men det medför per automatik inte att de angränsande sammanhangen blir upplysta - och förändringen av världen kan ibland bli till något helt annat, när "dominoeffekten" sätter in, och bara "rasslet" hörs inifrån mörkret...

Nu har jag varit djup också, jag gör mina djupdykningar.
          Kram till er!

/amaira

--------------------

Citera
          Nutten
          Inlägg 02-08-2004, 10:55
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 849
          Medlem nr: 1 090

Tänkte nu i helgen på det här med att brännässlorna är till stor nytta också! Finns mängder med brännässlor omkring stallet och tidigare har nässelfjärilarna (som det kryllar av) behövt flyga en längre sträcka för att hitta mat. Nu festar de med glädje på anisisopen i rabatten jag gjorde förra året! De har sällskap av humlor, bin och blomflugor också. Bilder ligger på datorn, måste bara ladda upp dem på nätet också...har en toppenbild på nässelfjärilen!!! wub.gif

--------------------
          Hortikulturella hälsningar,
          Elisabeth

Citera
          Nutten
          Inlägg 02-08-2004, 14:58
          Länk hit: #7

Medlem

Å här har vi bilden!

--------------------
          Elisabeth

Citera
          amaira
          Inlägg 02-08-2004, 15:45
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT
          Å här har vi bilden!

Jaaa! Jättefin! Verkligen.

Anisisop ger bra bi- och fjärilsmat. Liksom kryddväxter överlag.

Oregano är en annan sån där växt, som liksom "växer av sig självt" och blommar rikt med lila blommor som lockar fjärilar i mängd.

kram/amaira

--------------------

Citera
          Nutten
          Inlägg 02-08-2004, 16:04
          Länk hit: #9

Medlem

Så har man gjort deras värld till en bättre plats (sin egen också, rabatter är aldrig fel) smile.gif De har nepeta, kattmynta, rölleka och kärleksört att kalasa på också. Det är klart, kärleksörten står fortfarande i knopp, men den brukar vara populär sedan framåt hösten till!

--------------------
          Elisabeth

Citera
          Exotic
          Inlägg 02-08-2004, 18:31
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 565

Hör väller det in bilder på naturens djur ...och man blir så glad av att se dem,gillar själv att fota dem.... rolleyes.gif
          amaria din påfågelöga ser uts som det är dax för start snart tongue.gif

--------------------
          If you dont like seeing pictures of violence towards animals being posted, you need to help stop the violence,not the pictures
          / Johonny Depp

Citera
          Nutten
          Inlägg 02-08-2004, 19:07
          Länk hit: #11

Medlem

Ja, men de är ju så härliga!!! Vill du se fler kryp så ligger det några i dagens tillverkade album smile.gif

--------------------
          Elisabeth

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 09:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon