CITAT (Jan af Lisö @ 09-08-2004, 10:22)
Det växte nya skott i år, växte bra, men alla nya skotten (upp till 50 cm långa) kom i toppen av de tre långa grenarna. Det betyder att om jag inte gör något, så kommer alla körsbär på 2 meters höjd eller högre.
Hej Jan,
Nej, bären kommer inte på samma höjd som grenarna har nu eftersom alla grenar, särskilt de som bär frukt, tyngs ned mer och mer för varje år.
Grattis till den starka tillväxten redan första växtsäsongen! Det verkar som att trädet snabbt etablerat sig. Då kan du, men behöver inte, beskära i år.
Jag skulle inte gjort en drastisk inskärning - ett ungt träd behöver all lagrad energi i sina grenar för att klara vintern.
Jag skulle tro att just denna sort och individ vill ha längre avstånd mellan sidogrenarna än plantskolans första inkortning givit den. Beskärningen på körsbär de första åren görs mest i syfte att
- bygga upp krongrenarna så att de blir tjockare i förhållande till sin längd
- ta bort en och annan inåtriktad gren innan den blir för kraftig
Sedan släpper man det fritt, och ofta kan man göra det redan efter plantskolans inkortning.
Att trädet inte utvecklat sidogrenar längre ned på de inkortade grenarna eller på de som växt ut är mest sannolikt för att
- trädet inkortats, då svarar det med snabbaste och enklaste växtsättet som är rakt upp eller rakt fram
- trädet vill ha längre mellan sidogrenarna
Att sporra fram sidogrenar på körsbär tror jag inte är möjligt, men kanske kan odlarna tricks som att skära in halvmånar i barken vid knopp t ex. På våra trädgårdsträd är detta ofta helt onödigt. Träden växer bra själva.