Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Varför misslyckas jag?
          asynja
          Inlägg 11-08-2004, 14:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 4 037

Jag har nu provat hela sommaren att föröka syrener och kaprifoler med hjälp av sticklingar - med samma resultat. Först ser det ut att fungera och det kommer små blad, men sedan skrumpnar de bara bort...

Jag har satt ner sticklingarna på friland i kompostjord, utomhus i kruka med kompostjord och inomhus i kruka med såjord. Dessutom har jag provat att sätta dem direkt i vatten. Inget verkar fungera. Det kommer som sagt blad, men sedan skrumpnar de bort. sad.gif

Någon som har ett bra råd?

Citera
          kristerh
          Inlägg 11-08-2004, 15:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Kaprifolen kan du väl göra en sk avläggare på, lägg en gren på marken ev med lite jord över, se till att den får markkontakt, och fukt, den kommer då att få rötter av sig själv, när den rotat sig ordentilgt kan du bara klippa bort och plantera där du vill ha den. wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Fenja
          Inlägg 11-08-2004, 17:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag tror att det är bra att sätta sticklingarna i sandblandadjord, de brukar fungera bra i en lätt jord. Placera dem utomhus i skugga och glöm inte att vattna!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Viveka
          Inlägg 12-08-2004, 15:35
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

Sticklingsförökning är faktiskt inte så himla lätt som man tror, utom med ett fåtal buskar, som verkar rota sig bara man tittar på dem, som t.ex. buxbom och snöbollsbuske. Alla växter går inte heller att sticklingföröka, men syren och kaprifol borde inte höra till dem.

Sommarsticklingar skall ha en mycket fuktig miljö, och gärna undervärme. Pröva med att trä en plastpåse över krukorna, eller använd ett miniväxthus med värmeslinga. Duscha och lufta ofta.

Avläggare är betydligt enklare, och f.a. betydligt mindre arbetskrävande. Det brukar gå att hitta en gren som man kan lägga ner på nästan alla buskar, och många sorter som är svåra att sticklingförökas rotar sig med avläggare. Luckra upp jorden ordentligt, tryck ner grenen mot marken, mer jord ovanpå och sedan en lagom stor sten för att tynga ner och behålla fukten.

Sen glömmer man bara bort det hela till nästa år. Om grenen då är rotad, skär man av förbindelsen med moderplantan, och låter den stå kvar på samma plats för att etablera sig bättre.

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera
          Cilla
          Inlägg 12-08-2004, 15:50
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag hör till dem som inte tycker att syrén är en lätt växt över huvud taget... Sticklingar tycker jag är för långsamt - de 2 på 10 stycken som har klarat sig för mig tar minst 10 år innan de går i blom. Bättre då att gräva upp rotskott från gamla buskage. Gör man det på våren sporrar man den gamla busken att sätta nya, och får den nya fart snabbare. På 5-6 år kan man få blom.

Nu har jag sticklingar av kaprifol plockade på västkusten som står i mager, näringsfattig kraftigt sandblandad jord. De ska sättas rätt i backen. Hade jag fått välja hade jag mycket hellre gjort avläggare, det fungerar nästan alltid, och det går ofta på en säsong om man skrapar med nageln på undersidan av grenen man lägger ned i marken. Där bildas rötter först.

Med sticklingar brukar jag se till att inte sätta alla där jag slutligen vill ha dem. Några kommer på ställen där jag tror det är de bästa förhållandena för att bara överleva. Om de som satts där jag vill ha dem skulle vissna finns det chans att jag har några andra kvar.

--------------------

Citera
          Caprice
          Inlägg 12-08-2004, 22:30
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Jag har tagit flera sticklingar av min kaprifol på enklast, tänkbara sätt..
          Knipsat av en bit som är ca 20cm, stuckit ned i jorden (skugga), alla fyra har tagit sig... wub.gif

Det är nog så att ibland går det, ibland inte... Man får helt enkelt försöka då o då... Till slut lyckas man... smile.gif

Caprice

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          asynja
          Inlägg 13-08-2004, 08:30
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 4 037

Tack för alla kloka svar!

Till saken hör att vi nu rensat upp i en syrenhäck som spridit sig för långt ut i gräsmattan. Efter det dröjde det bara ett par veckor innan det kommer små plantor en bit ut i gräsmattan (det vi egentligen ville ha bort). Det beror väl på att det ligger rötter kvar under marken, men man kanske skulle försöka gräva upp dessa och använda istället?

Citera
          Viveka
          Inlägg 13-08-2004, 16:01
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

[QUOTE] Det beror väl på att det ligger rötter kvar under marken, men man kanske skulle försöka gräva upp dessa och använda istället? [QUOTE]

Absolut. Rotskott är det enklaste, snabbaste och säkraste sättet att föröka alla buskar.

Ta en vass spade och skär av all rotförbindelse med moderplantan. Gör sedan ett vertikalt snitt med spaden runt varje småplanta, för att isolera rötterna. Sedan kan du antingen gräva upp småplantorna och plantera om dem där du vill ha dem direkt, eller låta dem stå kvar någon månad och etablera ett eget rotsystem först. Det är bättre att flytta dem i september - oktober, när det är svalare och fuktigare och de har slutat vegetera.

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon