Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad vill du veta om trädens rötter?, samlar material till en bok
          Cilla
          Inlägg 17-02-2003, 12:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej allihop,

Jag har satt igång arbetet att samla material till en bok som handlar om trädens rötter. Boken riktar sig till trädgårdsägare likväl som för stadsplanerare, landskapsarkitekter m fl.

Som trädvårdare har jag under många år fått frågor som handlar om trädens rötter.

Vilka frågor skulle du vilja ha svar på?

--------------------

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 17-02-2003, 14:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Fråga: Hur växer rönnens rötter?

Vilka träd och buskar skall man undvika så inte rötterna stör avloppsrören som går från huset till trekammarbrunnen? Vi har en hög rönn(-buske) som växer ca 2 meter vid sidan av röret och vi har väldig litet fall på avloppsvattnet. Avloppsröret ligger ganska grunt ca ½ mtr ner med markmattor över.

På en långsida av huset växer en 20-årig rönn ca 1½ mtr från huset och nu har rötterna vandrat in i rabatten längs huset så jag vill ha bort den. Hur långt går rötterna under huset? Hur mycket vatten dricker en rönn per dygn? Innan den växte upp så hade vi ganska blött under huset men senaste 10 åren har det varit torrt.

--------------------
          user posted image

Citera
          Sassa
          Inlägg 17-02-2003, 18:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 117

Skulle vara bra att få reda på om man kan göra nåt för de träd som växer för nära berg. Ex ett av våra gamla äppelträd har ytterst lite jord under sig och sen kommer bergknallen under. Det blir goda äpplen ändå fast trädet ser ju ynkligt ut.

ja också det här med om man kan plantera nära träd. jag har försökt att sätta en himla massa lökar under mina askar. Skall bli spännande att se om det blir något och hur länge det varar,

hälsar Sassa

Citera
          Lena N
          Inlägg 17-02-2003, 20:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

När jag ska plantera träd och buskar vill jag gärna att de ska ha rötter som växer nedåt på djupet istället för att breda ut sig strax under ytan. Detta för att kunna plantera annat intill trädet/busken.

Kan tänka mig att den som bara har ett begränsat lager jord ovanpå berggrunden istället väljer rötter som sprider sig i den jord som finns tillgänglig.

Dessutom är det bra att veta om växten är känslig för jordbearbetning i rotområdet.

Lycka till med boken och återkom gärna med flera frågor. smile.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Lars
          Inlägg 17-02-2003, 23:48
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 261
          Medlem nr: 231

Svar till Gunvor!

Hej! Vad roligt att du tog upp det just idag, vi har just haft en föreläsning om trädrötter som växer in i avloppsrör.

Rönnen har en djupgående hjärtrot, dvs den grenar sig liksom utåt neråt, ungefär som man brukar rita schematiska rotsystem... Max avstånd på rapporterade skador från rönn till avloppsrör är 11 m (Salix har 40!) så du har ändå ett ganska snällt träd att handskas med.

Generellt kan man säga att pil och poppel är värst, dom bör inte alls planteras där det finns vattenledningar i marken. Stora träd som alm, ek och hästkastanj börjar bli besvärliga först när de blir gamla (och fina).

Om man vill stoppa ett träds roturbredning kan man använda sig av olika geotextiler (som släpper igenom luft och vatten) eller geomembran (som är täta och därför bara passar att använda på sidorna) Typar 3407 eller 3607 är ett märke på geotextil som släpper igenom väldigt lite rötter. Dessa är termiskt ihopsydda, dvs värmda på nåt sätt så att skarvarna blir tätare. Om man ska sätta ner en vertikal rotstoppare är det viktigt att den går upp över markytan och är böjd inåt mot trädet längst ner.

Vill man läsa mer om geotextiler (och trädrotsproblem) så har Örjan Ståhl skrivit bl.a. ett gröna fakta-blad som utges av movium. Sen ska det komma en bok i samma ämne som jag inte minns namnet på. Den utges iallafall av kommunförbundet och ska enligt säkra källor ligga på tryckeriet nu.

Hälsar Lars

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 18-02-2003, 09:51
          Länk hit: #6

Medlem

Tack Lars! Ja det var ju bra tajmat! Vi får nog ta och gräva oss ner till nivån för avloppsröret och se om rönnrötterna har letat sej fram mot röret men om rötterna söker sej utåt/nedåt så kanske det inte är någon fara.

--------------------
          user posted image

Citera
          Ronny
          Inlägg 18-02-2003, 13:19
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem nr: 69

Så Cilla ska bli bokförfattare, kul.

Med tanke på Lars inlägg så kan väl ett kapitel bli "Effekter av rotbegränsande åtgärder".
          Det är ju nått som är rätt vesäntligt ur många aspekter.

Lycka till Cilla smile.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 18-02-2003, 13:30
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

En bok som handlar om trädens rötter - knappt
          ens jag kunde kommit på nåt tokigare, Cilla! tongue.gif
          Jag beställer ett ex direkt!

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 18-02-2003, 14:28
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

Jag tar också ett ex! Jag vill veta hur olika träds rötter ser ut, djup, bredd, täthet (kan man säga så?), kan man plantera under trädet, dricker det mycket, måste jag sätta trädet där det finns stopp för rötterna att breda ut sig eller är det en pålrot som går rakt ner? En massa sånt vill jag veta för att kunna välja rätt träd och inte tro att jag planterat ett "solitärträd" och sedan får massor av nya träd runt om pga rotskott. Eller att jag planterat mängder av fina blommor som torkar ut pga att trädet tar all vätska. Hmmm, mycket har redan sagts av det här... kan bli en intressant bok! Lycka till!

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-02-2003, 19:00
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Passar bara på att ställa en liten fråga. Det där att rötter växer in i avloppsrör gäller väl mest för äldre typer av betongrör?? Nutida markrör av plast kan väl knappast skadas. Åke.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-02-2003, 21:31
          Länk hit: #11

Medlem

Tack för frågorna! Återkommer med lite kommentarer och ett och annat svar.

Jodå, flera arters träd tränger in i PVC-rören också, särskilt eftersom det ofta blir lite knäck i rörskarvarna. Men det finns numera många lösningar på problemet med rötter och rör. Och det är ingen slump att stadsträdens rötter rätt ofta hamnar i rören - man har planterat träden så att de inte har näringsutrymme. Rören blir det enda stället för dem att söka näring och syre på.

Trädens rotsystem formar sig i högre grad efter hur förutsättningarna ser ut (näring- och syretillgång), än något annat. Olika arter har olika rotegenskaper, men rötternas omfång och form skiljer sig mer beroende på jordmån mm, än mellan arterna.

Jag ska ned till Malmö i nästa vecka för att titta på just rötter och VA-system, och på annan forskning om trädens rötter.

--------------------

Citera
          e_sedell
          Inlägg 18-02-2003, 21:51
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Hur skam an beskära rötterna om man vill driva upp träd på en plats för att senare flytta dom. Jag skulle vilja gjöra så med ormhasel. Man hår ju en hel del/planta då.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Hannele
          Inlägg 18-02-2003, 22:10
          Länk hit: #13

Medlem

Stor (plast)kruka nergrävd i jorden.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-02-2003, 22:22
          Länk hit: #14

Medlem

E-sedell,
          Enklast är att plantera träden på en kulle så stor som du sedan kan flytta intakt med de hjälpmedel du har (armkraft t ex). Då söker sig rötterna utåt i denna kulle och nedåt, och du behöver inte skära av så många rötter när du flyttar plantan.

Kruka fungerar men risken är stor att det skapas rotsnurr, dvs att rötterna blir deformerade. De flesta träd bildar långa rötter snabbt, och finns det inte plats att sträcka ut gör de som akvariefiskarna - simmar runt längs väggarna. Skillnaden är bara att rötterna aldrig rätar ut sig även om de sätts i det fria sedan. Det kanske inte akvariefiskarna gör heller förresten...

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-02-2003, 22:24
          Länk hit: #15

Medlem

Tack för beställningen av kommande rothandboken förresten, Hannele!

Å tack också Helene - dina frågor kommer att besvaras i boken.

Jag är nu på samlarstadiet och samlar både forskning, kontakter, tidigare skrivet samt frågor som ska besvaras.

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 18-02-2003, 22:36
          Länk hit: #16

Medlem

En ung trädgårdsarkitekt sa att man inte alls ska räta ut rötterna på krukodlat...

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Madde
          Inlägg 18-02-2003, 22:40
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 391

Hej,
          Jag skulle gärna vilja veta hur en eks rötter växer. Vi har en ek ståendes nära vår tomtgräns. Grannarna påstår att första ägaren till huset planterat eken på dens plats, d v s någon gång i slutet på 50-talet. När vi konsulterat trädgbeskärare säger de att eken åtminstone är 75 år, troligen över 100. Vår granne vill att eken ska bort bl.a. därför att rötterna tar näring från deras trädgårdsland tio meter bort. Kan deras dåliga resultat i trädgårdslandet verkligen bero på vår ek?

Vi har grävt upp en liten ek, den var ca 1½meter hög, och roten på den eken var "en rak pinne" lika lång som stamen ovan, det fanns knappt några utstickande rötter. Är det bara på små ekar som rötterna ser et som "raka pinnar" eller när kommer sidorötterna?

Vore kul att få svar!

Med vänliga hälsningar Madde

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-02-2003, 22:59
          Länk hit: #18

Medlem

Hej Lars,
          Kul att du läser om rotsystem. Får man fråga var du studerar?

Har några kommentarer om Gunvors rönn:
          CITAT
          Rönnen har en djupgående hjärtrot, dvs den grenar sig liksom utåt neråt, ungefär som man brukar rita schematiska rotsystem...
          Håller med om att rönnen är relativt "snäll" med sina rötter, men hur formen på roten ser ut är helt beroende på var näring och syre finns i marken (bland annat Örjan Stål som du nämner betonar detta i närapå allt han skrivit). Jag har varit på ett kalhygge där man rev upp alla befintliga stubbar som blottade en hel del av rotformationer, bland annat mycket rönn. Rotsystemen hade mindre likhet med varandra än luftdelarna på rönnar har. Bara med mycket stor god vilja kunde man med de 100 rönnars rotsystem jag såg, kalla dem för hjärtformade.

Gunvor:
          CITAT
          Fråga: Hur växer rönnens rötter?

Rötterna växer där det finns bäst näring och syre. Dessutom påverkas bildningen av de kraftiga rötterna av varifrån vindtrycket kommer ifrån (men dessa rötter är inte de som kan skapa problem i ditt fall). Rönn kan växa också i torra jordar, men finns det t ex en uppgrävd plantering (=näring och syre), söker de sig dit.

CITAT
          Vilka träd och buskar skall man undvika så inte rötterna stör avloppsrören som går från huset till trekammarbrunnen? Avloppsröret ligger ganska grunt ca ½ mtr ner med markmattor över.
          Olika typer av avloppsrör och markmattor od ska jag titta på nästa vecka, med trädslag är det salix och populus (pil, sälg, asp, poppel) som verkar ha störst inträngningsförmåga i rör. Men om din jord är normalbra och röret ligger 50 cm ned och dessutom har något slags skydd, har du goda chanser att klara dem från rotinträngning.

CITAT
          På en långsida av huset växer en 20-årig rönn ca 1½ mtr från huset och nu har rötterna vandrat in i rabatten längs huset så jag vill ha bort den. Hur långt går rötterna under huset? Hur mycket vatten dricker en rönn per dygn? Innan den växte upp så hade vi ganska blött under huset men senaste 10 åren har det varit torrt.

Vore intressant att studera! Att rötterna går in och upp i rabatten är givet (syre, näring), men hur långt under huset de sträcker sig beror på hur mycket näring, vatten och syre de finner där. Är det betongplatta eller stolphus, rinner vatten in under huset?
          Hur mycket träd dricker beror främst på bladmassan, finns formler för det osm jag inte har för handen. Jag har sett uppgifter på vuxna träd om vattenupptagning på 100 - 1000 liter per dygn. Om ni tar bort rönnen är jag jätteintresserad av att höra om ni tycker det verkar som att vattenmängderna ökar.

Själv har jag en rönn som växer helt dikt intill huset. Vi har en betongplatta som är 5 cm och gjord på 1930-talet, så jag antar att det runnit till en del näring i det tunna makadamskikt som ligger under plattan. Vi ska bila bort den plattan om ca ett år, och då kommer jag att vara där med lupp för att se om rönnens rötter växt in där!

Sassa (var det väl som skrev detta):
          CITAT
          Skulle vara bra att få reda på om man kan göra nåt för de träd som växer för nära berg. Ex ett av våra gamla äppelträd har ytterst lite jord under sig och sen kommer bergknallen under. Det blir goda äpplen ändå fast trädet ser ju ynkligt ut.

Om det är berg rätt under stammen behöver inte påverka näringsupptaget av trädet, men det kan påverka stabiliteten. Träd tar ju upp näring i sina fina rötter, som de oftast skickar mycket längre ut.

Det bästa du kan göra för att trädet ska växa starkare är att gröngödsla.
          Räfsa försiktigt upp jorden i ytterkant (dropplinjen) av kronan. Låt jorden vara öppen där, lägg löv eller kompost eller så gröngödslingsväxter.

Allra bäst är att gräva upp ett stort område under kronan, som täcker också dropplinjen. Men det ger också en vitamininjektion att krafsa upp lite här och var under och strax utanför kronan (jag brukar göra rundlar om det är i gräsmatta), och sedan kompostera eller så ettåringar.

--------------------

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 18-02-2003, 23:48
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Cilla @ 18-02-2003, 22:59)
          Är det betongplatta eller stolphus, rinner vatten in under huset?
          Hur mycket träd dricker beror främst på bladmassan, finns formler för det osm jag inte har för handen. Jag har sett uppgifter på vuxna träd om vattenupptagning på 100 - 1000 liter per dygn. Om ni tar bort rönnen är jag jätteintresserad av att höra om ni tycker det verkar som att vattenmängderna ökar.

Längs ena långsidan av huset löper en gräsbevuxen sten- och grusås som sluttar ner under huset till mitten för att på motsvarande långsida slutta uppåt (mot plan mark med berg). Huset står på plintar s.k. torpargrund. Rönnen står uppe i sluttningen ca ½ meter högre än huslivet. Mellan rönnen och husväggen en smal gångväg och rabatt.
          Varje vår får jag rensa sly i grusåsen bl.a. mycket björk (på krönet av åsen växer en gammal björk) och ev. kan jag spara ett par björkplantor som får stå längre upp och dra det vatten som rönnen nu förbrukar. Jag återkommer om vi får tillbaka blötan under huset efter det vi tagit bort rönnen.

--------------------
          user posted image

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-02-2003, 00:12
          Länk hit: #20

Medlem

Man kan gissa att det finns fukt i den lägre torpargrunden och att rönnens rötter eventuellt sträcker sig dit och kan göra det en bra bit in under huset, om det inte är snustorrt under huset.

När man fäller rönn skickar den stubbskott, det kanske du vet. Delar av rotsystemet dör, men stubbskotten håller en del vid liv och nya rötter utvecklas så småningom när stubbskotten växer och bladen ger rötterna energi.

Björk är en stordrickare, och har ett ivrigare rotsystem än rönn. Brukar nämnas som ett av de trädslag som kryper in i avloppsledningar mm, likväl som ett som kan rädda områden från att bli sankmark. Men rotsystemet är inte så omfattande i volym totalt, och max uppgifter om avstånd från träd till oönskad rotinträngning (skada) är 10 meter (Ö. Stål/Trädrötter och ledningar, 1992). Störst risk för skada på ledningar mm är alltså helt nära trädet.

--------------------

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 15:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon