Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Gammal trädgårdskompost
          Maria-Kristina
          Inlägg 17-09-2004, 14:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 4 343

Vi har två högar i trädgården till vårt nya (gamla) hus. Jorden är mullig fin och doftar gott. Men hur näringsrikt är det egentligen kan man fråga sig. Hur skall man komplettera den? och när? Troligtvis är det mycket ogräsfrön då trädgården var invaderad av brännässlor när vi tog över den. Kan man göra något åt det?
          Frågar Maria-Kristina

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-09-2004, 14:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Ofta är trädgårdskompost inte speciellt näringsrik men den innehåller en massa annat bra, mull, nyttiga bakterier, svampar, organismer mm.

Men frågan är om du behöver sätta till så speciellt mycket, trivs nässlor i din jord är det ett tecken på att marken redan är ganska näringsrik och då borde man inte behöva gödsla på några år åtminstone. Vad är det du tänkt odla i jorden?

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Fenja
          Inlägg 17-09-2004, 14:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Trädgårdskompost är inte särskilt näringsrikt, men tillför jorden massor av nyttiga mull och microämnen. Är den full av ogräsfrö är väl risken stor att du får detta i rabatterna tyvärr... Jag skulle täcka högarna med svart plast eller liknande i något år och sedan bland ut med ko- eller hästgödsel och använda på vårkanten. Obs! Ogräs som nässlor och kirskål kan ta ett par tre år att "mörda" genom täckning.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Maria-Kristina
          Inlägg 17-09-2004, 14:49
          Länk hit: #4

Medlem

Massor med blommor vill jag ha. Gärna typ "Cottage Garden". Till tomten hör en liten åkerlapp ca 1500kvm och där har jag tänkt att sätta potatis första åren. I en hörna av den skall jag ha några pallkragar (för att slippa rotogräset) med grönsaker (vet ännu ej vilka) och jordärtskockor måste jag ju ha också. På den lilla åkern växte det manshöga brännässlor och gullris. En bonde har hjälpt mig att först lia och sedan plöja. Han rekommendera handelsgödsel för att slippa mer ogräsfrön.

Lin vill jag gärna kunna ha mycket av någon gång.

Det finns även mullvardar, vad gör de för skada? Stämmer det att det hjälper att sätta mycket allium mot mullvardar?

hälsar Maria-Kristina

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-09-2004, 10:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det låter som om det är ganska näringsrikt på åkern ifall det var manshöga nässlor så där tror jag inte att du ska gödsla, potatis exempelvis blir ju inte bra ifall det är för mycket kväve i marken. Tänk på att det där påståendet att potatis kväver ogräs inte stämmer, för att ogräset ska minskas efter en potatisgröda så måste man vara noga med ogräsrensning och kupning medans potatisen växer. Inte heller jordärtskockorna lär du behöva ge extra näring de närmsta året/åren.

Perenner är inte heller så värtst näringskrävande. Sommarblommor är något mer näringskrävande än perenner men har du näringsrik jord kan det räcka med att ge ett litet tillskott till dem någonstans i mitten av sommaren. Det som är näringskrävande är sådant som pumpor och kålväxter.

Tror inte bonden där du bor kan det där med ogräs, de flesta ogräsfrön kan ligga i jorden i 30-50år och varje gång man bearbetar jorden och vilande frön utsätts för solljus så brukar ogräs spira + ogräsfrön sprids väldigt bra via vinden så att använda handelsgödsel (=konstgödning) lär inte påverka ogräsförekomsten så värst mycket så vill du odla på ekologiskt sätt utan konstgödning så gör det.

Om det var gullris du hade på åkern är jag tveksam til om plöjningen fått så värst stor effekt de brukar väl kunna sprida sig via rotbitar, även nässlorna lär också komma tillbaka de brukar ju sprida sig via frön + jag har för mig att de även kan sprida sig via rötter.

Om det skulle visa sig att det blir för jobbigt med ogräset täck en del ytor med mörk väv det brukar kväva ogräs ganska bra. Vill du utnyttja ytan med den svarta väven så kan man odla såhär

Man kan skära små kryss i den svarta marktäckväven och peta ner små plantor av ex. squash, marktäckväven släpper igenom vatten. Marktäckväven går att återanvända jag har odlat squash i min väv i ca 10år.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Maria-Kristina
          Inlägg 18-09-2004, 22:03
          Länk hit: #6

Medlem

Det var nog fel att plöja. Nu kan jag knappt ens gå där, så gropigt är det. Bonden har lovat att harva där i vår. Sedan får jag väl köra med gräsklipparen där jag inte odlar något, det har faktiskt funkat på andra sidan trädgården där det också växte höga brännässlor. En gång i veckan har jag klippt hela sommaren och nässlorna verkar ha gett upp...kersen kämpar fortfarande.

Tack för tipset om squashen med marktäckning...jag kom på att jag har fått fröer av en kompis av jättepumpor från Uruguay, det kanske vore något....

hälsar M-K

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 15:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon