Det låter som om det är ganska näringsrikt på åkern ifall det var manshöga nässlor så där tror jag inte att du ska gödsla, potatis exempelvis blir ju inte bra ifall det är för mycket kväve i marken. Tänk på att det där påståendet att potatis kväver ogräs inte stämmer, för att ogräset ska minskas efter en potatisgröda så måste man vara noga med ogräsrensning och kupning medans potatisen växer. Inte heller jordärtskockorna lär du behöva ge extra näring de närmsta året/åren.
Perenner är inte heller så värtst näringskrävande. Sommarblommor är något mer näringskrävande än perenner men har du näringsrik jord kan det räcka med att ge ett litet tillskott till dem någonstans i mitten av sommaren. Det som är näringskrävande är sådant som pumpor och kålväxter.
Tror inte bonden där du bor kan det där med ogräs, de flesta ogräsfrön kan ligga i jorden i 30-50år och varje gång man bearbetar jorden och vilande frön utsätts för solljus så brukar ogräs spira + ogräsfrön sprids väldigt bra via vinden så att använda handelsgödsel (=konstgödning) lär inte påverka ogräsförekomsten så värst mycket så vill du odla på ekologiskt sätt utan konstgödning så gör det.
Om det var gullris du hade på åkern är jag tveksam til om plöjningen fått så värst stor effekt de brukar väl kunna sprida sig via rotbitar, även nässlorna lär också komma tillbaka de brukar ju sprida sig via frön + jag har för mig att de även kan sprida sig via rötter.
Om det skulle visa sig att det blir för jobbigt med ogräset täck en del ytor med mörk väv det brukar kväva ogräs ganska bra. Vill du utnyttja ytan med den svarta väven så kan man odla såhär

Man kan skära små kryss i den svarta marktäckväven och peta ner små plantor av ex. squash, marktäckväven släpper igenom vatten. Marktäckväven går att återanvända jag har odlat squash i min väv i ca 10år.