Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > gammalt päronträd, ympa till nya kvistar??
          peter
          Inlägg 18-02-2003, 11:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 441

hej som enda fruktträd på mitt torp har jag ett päronträd som inte bär någon frukt.
          Min lilla undran är om jag på detta gamla träd kan ympa fast grenar från andra päronträd eller kanske äppelträd. Detta eftersom jag har tillgång till att få grenar från bekantas fruktträd...
          men är det någon ide på ett gamalt träd?
          På sikt kommer dock också nya träd att planteras men jag var bara lite nyfiken på om det skulle gå att genomföra

--------------------
          peter på torpet kullen

Citera
          e_sedell
          Inlägg 18-02-2003, 15:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Hat du till och börja med klipt det gammla trädet? Jag tänkte bara eftersom det var ett gammalt torp.... frulkträg dlutar att ge frukt när de inte klipps...

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-02-2003, 15:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Även gamla fruktträd brukar ge frukt trots att det har varit sisådär med beskärningen. Beskärning stimulerar tillväxt inte fruktsättning. Ev. kan det vara så att jorden kan behöva luckras och förbättras ifall det är ett gammalt träd. Ta bort gräset under och blanda ner lite kompostjord + odla gärna gröngödslingsgrödor som ex. honungsfacelia under trädet. Är det så att trädet blommar på våren men inte sätter frukt kan det bero på att det i området saknas rätt päronsorter som kan pollinera trädet eller så är det ont om insekter i området. Nu vet inte jag exakt vart päronträdet odlas men är det på gränsen för vart päronträd är härdiga så kan det vara orsaken till varför trädet inte sätter frukt. +Träd som sitter soligt brukar producera bättre än fruktträd som sitter skuggigt.

Päronträd går att ympa precis som äppelträd, ympkvistarna bör dock skördas innan jul och sedan kylförvaras tills det är dags att ympa tidig vår. Ibland kan man lyckas med att ta ympkvistar samtidigt när man ympar men då bör man ympa tidigt innan saven stiger och då ympar man med läggymp eller skarvymp fast dessa ympsätt fungerar bäst om det är lite tunnare unga grenar man ska ympa på. På äldre träd brukar flikympning vara lättare, flikympning utförs då saven stiger, ympkvistarna bör då vara i djup vila, annars börjar de grönska innan de vuxit fast och då brukar de torka och trilla bort.

På päronträd ympar man päron ev. kan du lyckas ympa fast kvitten (Cydonia oblonga härdig zon 1-2) i trädet. Äpple, plommon, körsbär och liknande brukar inte fungera att ympa på päron.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Hannele
          Inlägg 18-02-2003, 15:51
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Ympkvistar går utmärkt att ta även nu på våren - innan knopparna brister...

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          e_sedell
          Inlägg 18-02-2003, 20:02
          Länk hit: #5

Medlem

Om det är korspolineringen det är fel på kan man ta en kvist från någon bekant och sätta i en vas intill trädet. Det gjorde en bekant till mej och det funkade. Är det för lite insekter -ta och skaffa bin! De är inte alls svåra att sköta, jag har 9 samhällen hemma! wub.gif

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Hannele
          Inlägg 18-02-2003, 20:40
          Länk hit: #6

Medlem

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-02-2003, 20:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Svaren på frågorna om varför päronträdet inte bär frukt beror på om det blommar eller inte. Blommar ett päronträd men inte får frukt beror det oftast på att det inte finns andra päronträd i närheten som det pollineras av. Päron är inte helt vanlig i våra trädgårdar längre. Det är i sådana fall en god idé att ympa in nya sorter. Bäst lyckas man med ympris som plockats i mörkaste viloperioden, men det kan gå också med ris du tar nu. På mässor och i vissa handlar brukar man kunna köpa kvistar av sådant som är plockat och lagrat sedan december.

Blommar trädet inte kan det bero på en hel radda av orsaker, men Åsas gröngödslingstips verkar positivt på trädet oavsett orsak till att det inte fruktsätter.

Och det är inte lite det. Om man gräver upp marksvålen i området runt dropplinjen, dvs i markområdet där grenarna slutar, lägger kompost eller sår gröngödslingsväxter, ser man nära på alltid resultat redan samma säsong. Trädet växer mer, blir frodigare och härdigare mot angripare. Man gräver inte djupt, de flesta fruktträd tar upp merparten av sin näring och syre 5-20 cm under ytan och ibland strax under gräsrötterna - i marken där krongrenarna slutar. Se
          blomstergödsling.

Beskärning av vuxna fruktträd minskar antalet frukter, inte ökar som många tror. Träd som inte beskärs på 10 år eller mer bildar mängder av fruktanlag (blom). Så småningom, men det kan ta 20 år och mer, blir det obeskurna päron- och äppleträdets frukter mindre. Men inte färre.

Beskärning stimulerar tillväxten (av grenar och blad), och om man beskär rätt kan man styra var frukterna ska komma. Att man sedan urminnes tid beskurit är för att få frukt på rätt ställen där de har ljus, och på starka grenar.

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 18-02-2003, 20:52
          Länk hit: #8

Medlem

För mycket gödsel gynnar bara bladbildning.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-02-2003, 21:14
          Länk hit: #9

Medlem

Jepp, helt sant. Gröngödsling är inte detsamma som gödsling. I själva verket är gröngödslingsplantering till för att slippa tillföra jorden gödsel, och för att se till att maskar och mikroorganismer håller jorden levande.

Kompost och brunnen stall- eller kogödsel kan man också använda till fruktträd. Konstgödsel ska man vara mycket försiktig med, särskilt med toppdressingen som används till gräsmattan. Gödsla inte området ett par-5 meter utanför dropplinjen på trädet om du bryr dig om hur trädet mår!

--------------------

Citera
          e_sedell
          Inlägg 18-02-2003, 21:28
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Hannele @ 18-02-2003, 20:40)

Det är inte så falit som det ser ut. Man behöver ju inte gå mitt i svärmen för då finns det risk för att de krockar, då kan de sticka. wink.gif

De flyger lungt och sätter sig på en gren (högst upp i en ek mad.gif ), sen är det bara att skaka ner dem i en ny låda. Jag har skakat ner en svärm i bara shorts och t-shirt en gång! De äter sig mätta på honung för att få med sig så mycket mat till det nybildade sammhälet som möjligt. Mätta bin = snälla bin! wub.gif

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Hannele
          Inlägg 18-02-2003, 22:15
          Länk hit: #11

Medlem

Bra sätt att skaffa ett samhälle gratis!

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          peter
          Inlägg 19-02-2003, 08:54
          Länk hit: #12

Medlem

ojojoj här kom det snabba svar minsann.

Vad beträffar blommning så blommar inte trädet över huvud taget.
          Så mitt första steg får väl bli att gräva upp omkring trädet och förbättra jorden där och invänta om det kan ge något resultat under sommaren. Sedan får jag väl prova mig på en ympning, men innan dess får jag väl läsa på en del antar jag så att jag går tillväga på ett vettigt sätt. tack för alla snabba och intressanta svar

--------------------
          peter på torpet kullen

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-02-2003, 09:57
          Länk hit: #13

Medlem

Vissa päronsorter tar många år på sig innan de sätter blom. Det kanske är ett yngre träd du har?

I det yngre trädet är ju alla grenar unga. I det äldre trädet finns grenar i hela olika åldrar. De unga grenarna i det vuxna trädet och de unga träden har många likhter med varandra.

Så längre grenar är unga och växer till sig, växer de mer eller mindre rätt upp. Då bildas inte fruktanlag - energin ska gå åt till grentillväxt för att grenen sedan ska kunna bära mycket frukt (=trädet ska kunna föröka sig).
          När grenarna av egen tyngd böjer och faller lite skapar den blomanlag.

I det vuxna trädet låter man de unga grenarna växa till de förgrenar sig eller böjer sig av sin egen tyngd. Då kan man börja rikta dem genom beskärning, genom att t ex lämna den sidogren som pekar lite snett utåt. I det unga trädet styr man mer. Kortar in de yttersta krongrenarna mm, och eftersträvar att grentillväxt ska riktas utåt och lite snett uppåt.

Jag får ofta frågor om varför fruktträden inte ger frukt. I många fall beror det på att man skurit bort fruktgrenarna eller beskurit för grovt så att trädet satsar all energi på att kompensera för den borttagna bladmassan genom att skicka upp en massa nya ungskott.

beskär man träden så att de stimuleras att sätta ungskott rätt upp får man vänta längre på frukt. Äpple och päron bär frukt på 3-4 år gamla grenar, och ungskott som kommer efter alltför hård beskärning (vatttenskott) tar ännu fler år på sig att blomma.

--------------------

Citera
          e_sedell
          Inlägg 19-02-2003, 10:15
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Hannele @ 18-02-2003, 22:15)
          Bra sätt att skaffa ett samhälle gratis!

På så sätt kan man sno grannens nyinköpta, dyra insiminerade drottning tongue.gif

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          peter
          Inlägg 19-02-2003, 11:33
          Länk hit: #15

Medlem

mitt träd har nog ett par år på nacken. De tidigare ägarna till torpet hade haft det sedan 60-talet och de hade inte planterat det, så över förtio år har det allt stått där.
          ja sedan är det ju det där med pollinering, om det nu kommer att gå i blom någon gång...det stackars päronträdet har nog minst 500 meter till närmsta granne och det kanske är för långt... unsure.gif för att det skall fungera

--------------------
          peter på torpet kullen

Citera
          peter
          Inlägg 19-02-2003, 11:37
          Länk hit: #16

Medlem

men det är klart att om jag ympar in fler sorter på trädet så löser sig ju pollineringen automatiskt tongue.gif
          tänka bara om snön kunde börja smälta bort så våren kan komma jag är sugen på att börja pyssla om det stackars gamla trädet wub.gif

--------------------
          peter på torpet kullen

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 10:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon