Tack för hjälpen...
Trädgården är gammal cirka 100 år. Det är som sagt tredje sommaren vi bor i huset men innan dess har trädgården stått orörd i 15 år. För 20 år sedan planterades dock väldigt mycket blommor och växter. Jag har några bilder på mycket originella samplanteringar... ska bara lägga upp dem i mitt album. Gå gärna in och titta ikväll!
Eftersom trädgården har varit orörd växer det snart mer kirskål än perenner. I fjol hann jag med att plocka en gång, men nu har vi bestämt oss för att gräva upp allting och rensa bort alla rotbitar. Ägnade en dag i våras till att ta hand om alla dagliljorna cirak 200 plantor som jag skakade fria från jord och då kunde skilja ogräsrötterna från växtens. I lördags kväll fick gjorde jag samma sak med några rosor och en stormhatt. Förhoppningsvis klarar de min tuffa behandling. Försöker övertala mig själv att om de klarat av att kvävas av så mycket ogräs klarar de nog även min tortyr...
I gengäld får man mycket på köpet. När jag grävde upp liljorna i våras kunde jag samtidigt plocka upp 600-800 påskliljelökar.

Allting är nu planterat och satt i vår "provisoriska" rabatt. När jag sedan gör en riktig rabatt kan jag plocka växter och lökar därifrån och köpa lite nytt...
Men det är ett hästjobb vi har framför oss...
/Björkhagen