Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bredd på Blush damask, nån med LÅG tillhands kanske?
          Unn
          Inlägg 07-10-2004, 07:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

Möblerar om bland rosorna....igen....och ska flytta en stackars blush damask från den kvickrotsbädd den vuxit i ett par år. Vill minnas att den blir rätt omfångsrik med tiden, men hur mycket utrymme ska jag räkna med att ge den i "den nya bostaden"? Har inte LÅG 1 , men kanske någon av er?
          Eller kanske någon t.om. har en länk där även bredden på rosor anges (hrmm, varför är det måttet så förbisett i roslitteraturen ?)

Unn, i omflyttningstagen smile.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-10-2004, 11:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Därför att det är i stort sett omöjligt att ange smile.gif Även höjd kan vara knepigt -Bredden ökar med åldern , i god gödslad jord blir den minst 1.50 bred om den får -men stora variationer finns

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 07-10-2004, 12:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

I och med att den sätter rotskott runt omkring sig hela tiden om man inte begränsar den så kan den ju bli precis hur stor som helst..... En ödetomt i närheten här har ett Blush Damask-hav på ca 4X10 m. Och hemma börjar min också ge sig ut i gräsmattan.....
          Hur stoppar ni era rotäkta rosor från att knalla iväg?

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-10-2004, 12:10
          Länk hit: #4

Medlem

Jag välkomnar vartenda rotskott -de jag inte själv vill ha -blir andra väldigt glada för .smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 07-10-2004, 13:46
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Jo, det är så sant..... Men gräsmattan blir nog inte glad om jag gräver upp den varje år.... smile.gif

Citera
          Unn
          Inlägg 07-10-2004, 14:02
          Länk hit: #6

Medlem

Ja, det förstås smile.gif Om jag har sån tur att den vill ge rotskott! De flesta av mina nyplanteringar är ockulerade tyvärr.
          Är det väldans självklart att ni får rotskott ändå av era ickerotäkta - och av alla sorter?
          Det är bara ett fåtal av mina nya som velat skjuta egna rotskott (några albor), trots att jag planterat dem alla efter konstens alla regler med den förhoppningen. De har förstås inte hängt med så länge än, fyra år är de äldsta, kanske det kommer rolleyes.gif ?

När jag syftade på bredden menade jag kanske mest "växtsättet" om ni förstår vad jag menar - somliga är ju väldigt upprättväxande medan andra är lite vekare och gärna brer ut sig över sina grannar efter en tid? Men jag räknar med 150 cm sålänge, kan ju alltid plantera något lätt flyttbart runt omkring sålänge! :-)

Den enda rotäkta i min trädgård vars skott jag inte är helt överförtjust i är en vresros, mest för att de inte hör till mina favvorosor direkt. Fast den växer i periferin av trädgården så jag har låtit den hållas, än så länge.
          Men Mia, visst borde det i princip gå att begränsa expansion genom att gräva ned en kant av något slag?

smile.gif Unn

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-10-2004, 17:04
          Länk hit: #7

Medlem

Ja, det förstås Om jag har sån tur att den vill ge rotskott! De flesta av mina nyplanteringar är ockulerade tyvärr.
          Är det väldans självklart att ni får rotskott ändå av era ickerotäkta - och av alla sorter?
          Det är bara ett fåtal av mina nya som velat skjuta egna rotskott (några albor), trots att jag planterat dem alla efter konstens alla regler med den förhoppningen. De har förstås inte hängt med så länge än, fyra år är de äldsta, kanske det kommer ?
          "Que??
          Om du menar vad jag tror att du menar så är det INTE alls självklart att rotäkta ger massor av rotskott , vissa får man vääänta länge på innan de gör sånt ..

Icke rotäkta är ju ympade på annan rot ,vanligt med R canina .. kommer dessa upp tar de över rosen .. o de är inte kul att ha många sådana rotskott ...

Mina Hansa har en tendens att bli för bredan -Det har jag löst -dels genom en rejält hög rabattkant på bägge sidor om buskens max vidd -Den vidd jag vill ha på dem -del snaggar jag bort en hel del av grenarna som löper ut för mkt .. -

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 07-10-2004, 17:21
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Blush Damask

Och i boken " Rosor för nordiska trädgårdar " anges samma mått 2 x 2 m rosen kan tydligen klippas som häck, och tål torra , sandiga jordar.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Unn
          Inlägg 08-10-2004, 08:43
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 07-10-2004, 18:04)
          "Que??
          Om du menar vad jag tror att du menar så är det INTE alls självklart att rotäkta ger massor av rotskott , vissa får man vääänta länge på innan de gör sånt ..

Icke rotäkta är ju ympade på annan rot ,vanligt med R canina .. kommer dessa upp tar de över rosen .. o de är inte kul att ha många sådana rotskott ...

Mina Hansa har en tendens att bli för bredan -Det har jag löst -dels genom en rejält hög rabattkant på bägge sidor om buskens max vidd -Den vidd jag vill ha på dem -del snaggar jag bort en hel del av grenarna som löper ut för mkt .. -

laugh.gif Hm..ser nu att jag uttryckte mig kryptiskt Kerstin biggrin.gif
          Men du förstod nog min invecklade fundering rätt smile.gif
          Man kan väl alltså aldrig riktigt räkna med att en ympad ros kan breda ut sig hur mycket som helst vid basen om den inte börjar producera egna skott ovanför okuleringsstället. (ja eller vildskott om man har otur)?

Jag skulle dock bli glad om mina ville göra det, så jag har planterat dem riktigt djupt. Som sagt är det bara några albor hitintills som skjutit egna nya skott (blush hip, chloris och maidens blush).
          Blev lite nyfiken på om, och i så fall vilka grupper, ni lyckats få "äkta" rotskott på trots att de varit ympade?
          T.ex. Rugosor och pimpineller borde väl kanske vara enkelt, men hur är det med ex centifolia och gallica ?
          Skulle gärna vilja att alla mina ympade kunde förvandlas till rotäkta med tiden, växtsättet blir ju så mycket vackrare wub.gif

Tack Kajsa för länken, hade helt missat att flora linnea angav bredd rolleyes.gif .

Unn smile.gif

Citera
          Cilla
          Inlägg 09-10-2004, 23:29
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej Unn,
          Blir växtsättet annorlunda på rotäkta? Menar du något annat än att busken inte endast springer ur ett litet ställe som på en okulerad? Detta vill jag lära mer om!

De som sprider sig hos mig är pimpineller och vildrosor, och det gör de med besked. Men så är de satta på 1940-talet också. Andra äldre okulerade har jag höjt jorden på för att se om de vill sprida sig (först för att skydda dem, sedan fick det ligga kvar). På fem år har inget skett, men nu när jag börjar sköta om dem bättre kanske de kommer att slå egna rötter.

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 10-10-2004, 16:55
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Det där med att okulerade rosor kan bilda "äkta" rotskott gäller visst bara pimpinell och rugosarosorna.
          Nedan ett klipp från Rosenpostens hemsida, där man t.om. rekommenderar att plantera okuleringsstället ovan jord, om man vill förhindra spridning.

"Roserne, der er udvalgt til fritidsgrunden, kommer for en stor del fra slægterne Rugosa og Pimpinellifolia. De er særlig velegnede fordi de trives i mager jord. Ofte sætter de rodskud, som kan blive en plage. Dette kan undgås, ved at plante de okulerede hybrider med podestedet over jorden. Normalt skal man plante med podestedet 7 cm. nede i jorden, for at beskytte roserne mod en hård vinter. Det behøver man ikke med disse stærke sorter, da de er fuldt vinterhårdføre."

Eller är det någon som har fått rotskotten att bli "äkta" även på andra okulerade rosor?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Unn
          Inlägg 10-10-2004, 22:36
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Sommartorparn @ 10-10-2004, 17:55)
          Eller är det någon som har fått rotskotten att bli "äkta" även på andra okulerade rosor?

Jo, Sommartorparn, några av mina ympade albor har fått "äkta" rotskott till min stora förtjusning. Men då har jag också medvetet planterat dem med ympstället c.a 20 cm ned i backen och med hjälp av jord tvingat stammarna utåt en smula - det blir ju lite samma princip som avläggare.

Jag har ingen aning om det skulle gå med alla sorters rosor - antagligen skulle det inte ens vara önskvärt i vissa fall. Om jag har förstått det rätt påverkar ympunderlaget såväl utseende, storlek, hälsa som härdighet hos rosen (exakt hur det hänger ihop har jag ingen direkt klar bild av huh.gif )Men många av de moderna sorterna är väl framtagna just med tanke på att de ska förökas genom ympning och skulle kanske inte bli så lyckade på egen rot?

Hos mig finns nästan bara (hrmmm...några undantag blir det ju ibland ;-) ) sorter från före 1860-talet, och (Cilla) att jag gärna vill se dem på egen rot i min trädgård har delvis med mina trädgårdshistoriska ambitioner att göra. På egna rötter ser de ju ut som det är meningen att de ska se ut :-)
          Sen beror det väl lite på hur man använder rosorna med i trädgården: Jag vill ha buskage och rumsavdelare (jag har ju gott om plats till det med) hellre än rabatter där rosorna står på parad.... I väldigt smala rabatter och vid pelare osv. är det väl kanske bättre med de ympade - men annars tycker jag att ympade kan se rätt oharmoniska ut. Lite kan man ju styra det med klippning (om man nu är skicklig) så att den där champinjon- eller julkärveformen inte blir så tydlig, men på egna rötter ser de trots allt så mycket bättre ut även om de blir något lägre än om de hade varit ympade.
          Tycker jag...fast mina kunskaper i ämnet är absolut inte heltäckande - jag har ju som sagt ingen längre egen erfarenhet av rosodling, utan en del av mina åsikter får väl hänföras till hörsägen och indoktrinering smile.gif

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 31-10-2004, 12:04
          Länk hit: #13

Medlem

Apropå bredd på rosor.....
          Jo visst Flora Linnea anger både höjd och bredd på sina rosor. Men, hur vet man vilken siffra som är höjden och vilken som är bredden? Och en sak till: hur vet man om dom menar bredden vid basen eller bredden i toppen? Och hur kan man veta hur många år det tar innan dessa mått uppnås? Hur kan man veta nånting egentligen?
          wacko.gif huh.gif

--------------------

Citera
          Kajsa
          Inlägg 31-10-2004, 15:50
          Länk hit: #14

Medlem

Om vi tar The Fairy, så står det på den 0,8 x 1,20 den blir alltså ca 80 cm hög och den blir bred på marken ca 1,20. En bred liten ros. Men rosornas höjd och bredd varierar med klimatet, zon 1 har bästa möjligheterna och längre upp i Sverige blir det tuffare för rosorna.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 31-10-2004, 18:00
          Länk hit: #15

Medlem

Hm... i så fall:
          Eftersom det står att honungsrosen blir 7x6 m, så skulle det betyda att den blir 6 meter bred i markhöjd. Är det verligen möjligt? Då måste jag avsätta en 6x6 m stor yta enbart för denna ros!?
          wacko.gif

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 31-10-2004, 18:27
          Länk hit: #16

Medlem

Det sista först smile.gif Rosa helenae hybrida 6m bred lånat bild av god vän

Sifforna anger hur rosorna brukar se ut med den beskärning som rek för den rosen i z3
          Du kan låta Alexander -en rabatt ros bli 3 m hög/bred eller klippa den som rabattros

Rotskott från rotäkta kommer inte från ett o samma ställe utan mer jämt fördelatr runt busken o ökar på dess bred på ett snyggt sätt(tycker jag )

Att plantera ympstället ovan jord i zoner över z1 är =" pengarna i sjön rosor "-det går bra i Danmark men inte här -Jo på Ven kanske där varar tjälen 15 jan -15 feb

I angivelser brukar skrivas- höjd /bredd så den första siffran anger höjd

äkta Rotskott - från okulerade Rugosa och pimpinell,relativt ofta -gallicor enstaka -Souvenir de malmasion -mkt sällan -så det varierar mycket
          kan säga att Alex är ingen "höjdare" när den är så "felklippt"

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 31-10-2004, 18:30
          Länk hit: #17

Medlem

Ja, med tiden om den trivs så blir den så bred, men det tar några år. Man får ha sommarblommor eller annat så länge runt omkring. Tycker själv att det är svårt det där med bredden, ibland får man gräva om rosorna.

--------------------
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 31-10-2004, 19:14
          Länk hit: #18

Medlem

Ja, inte konstigt då att Maximan bråkar där den står mellan husets dränering och plattgången. Den vill ha 4 meter enligt Flora Linnea.
          ohmy.gif
          Där lärde man sig nåt igen.
          smile.gif

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 31-10-2004, 19:20
          Länk hit: #19

Medlem

ja men de måste inte smile.gif Du kan klippa liiite smile.gif som tur är
          har du sett roslistan ? aot
          Så här går det att göra med ..

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 31-10-2004, 20:22
          Länk hit: #20

Medlem

Snygg bild Kerstin!

Men jag är fortfarande förvirrad över vad breddangivelsen egentligen avser. Rotområdets eller grenarnas bredd? På denna bild verkar ju honungssrosen kunna stå med fötterna på en ganska liten yta. Grenarnas bredd kan man ju klippa som man vill, men jag är ute efter att veta hur stor yta den behöver för sina rötter......

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 11:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon