Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > förslag på mörkbladiga perenner
          jessica zon6
          Inlägg 08-10-2004, 14:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 407
          Medlem nr: 4 382

Har sett ganska höga mörkbladiga perenner,och undrar om någon kan ge förslag på vad jag kan ha sett?
          Jag har en rabatt med bl.a. höga perenner som blir ganska gryllig och oordnad,så jag tänker mig att om jag blandar i olika färger brevid varandra så ser man bättre de olika växterna. smile.gif
          Har ni helt sonika några tips på hur en rabatt ser mera välordnad ut????

tack på förhand

jessica

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-10-2004, 14:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Du tänker rätt smile.gif fast tvärtom -samordna / bryt av
          Samla i grupper -gärna flera av samma sort särskilt de mindre perennerna, men även de stora .
          Låt en ensam Cimicifuga -silverax med rött/mörkpurpur som bladverk få perenner med lugnt grönt eller grå blad omkring sig så syns alla bättre
          Bryt de med raka spetsiga blomkolvar mot sådana med runda bulliga former
          Tänk på bladens utseende de finns där hela säsongen
          Silverfärgar /grått bladverk är samman hållande och lugnar" nerJag gissar att det du sett allyså är läkesilverax eller silverax -Cimicifuga racemosa Brunette
          Cimicifuga

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          jessica zon6
          Inlägg 08-10-2004, 15:45
          Länk hit: #3

Medlem

Växten var mycket högre än cimifugan,jag såg inga blommor,för det var på så långt håll,men att bladmassan(inte skälva bladet) såg ungefär ut som stormhatt med purpur färg... smile.gif Jag funderar om penstemon kan stämma???

Något jag tycker är ett problem,då jag är nybörjare, är hur jag ska placera växterna.Jag ser att en växt ska vara t.ex.70 cm,men om då bladrosetten ärliten så skyms den då av en växt som är 50 cm.
          Hur ska man placera för att varje ska komma mest till sin rätt?Det kanske är så att jag har mina blommor för tätt .....Är det någon som förstår vad jag dillar om smile.gif smile.gif smile.gif Nästa vecka kommer sladden till kameran,så att jag kan fixa ett album.Lättare att förklara med bilder....

mvh
          jessica

Citera
          Fenja
          Inlägg 08-10-2004, 16:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

De flesta perenner blir ju ganska omfångsrika med åren, men samtidigt är det ju lite trist att plantera med så stora avstånd att det ser glest ut... Jag brukar göra så att jag flyttar på en del plantor allt eftersom - man blir aldrig färdig i en trädgård!!
          Höjdproblemet som du beskriver, blir mindre om du försöker att plantera tidigt, innan alla andra växter i rabatten hunnit växa upp. Eller sen höst, då du kanske kan korta in den högre plantan framför.
          Ett tips är också att inte köpa plantor en och en, utan tre, fem eller sju, så får du snabbare prunkande rabatter.
          Funderar över mörkbladiga perenner, de enda jag kan komma på nu är Gullstav, som har stora mörka runda blad och blommar med gula spiror, den blir över 150 cm. Spirstånds är liknande, men har flikiga blad och blir kanske runt metern. Kan det vara riddarsporrar som du har sett, de finns i många olika färger? Malört är också en hög, silverfärgad vacker perenn.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-10-2004, 16:22
          Länk hit: #5

Medlem

Om det var en mörkbladig växt -? kan det ju inte vara riddarsporre ?
          Min Cimicifuga är 1.20 hög -annars tror jag som Fenja Spirstånds Desdemona , men den har runda stora blad
          perukbuske -berberis ?
          Alternativet Penstemon digitalis Husker red som har mörktrödsvarta blad men den blir lägre än silveraxet fullvuxen ca 80 cm
          Foto av de rabatter du funderar över skulle vara bra o kul att se smile.gifsmile.gifsmile.gif
          så det blir spännande

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          jessica zon6
          Inlägg 08-10-2004, 19:13
          Länk hit: #6

Medlem

Har nu läst i gamla AoTtidning och hittade följande växter;
          Rödbladig smällspirea,Rödbladig rosenflockel och så några Heuchera`silver shadows`och `purple petticoats`.Någon som vet om de klarar sig här?,var man kan få tag i dom o.s.v.

mvh

jessica

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-10-2004, 21:06
          Länk hit: #7

Medlem

Kolla mitt album heucera och växter med .. där hittar du massor av sorter
          Alla heucera är härdiga här
          Medan den mörkt rödbladiga flockeln Chokolate inte är det
          Den vanliga Flockel med röd stam o gröna blad är nog så snygg blommar ju i rost/lilarosa stora flockar ..jättefin
          Heucera av namnsorter hittar du bla på
          Blomstergården -
          Bra svensk postorder med personlig service -Hälsa från mej smile.gif
          Smällspirea går fint ,och berberis Rose Glow -sett den ??

Ametyst Myst

Obsidian och Amber Wawes

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          jessica zon6
          Inlägg 09-10-2004, 07:10
          Länk hit: #8

Medlem

Oj,oj nu satte habegäret igång igen rolleyes.gif rolleyes.gif
          Fast jag får väl besinna mig fram till våren....Den röda klätterstormhatten,mums....och alla heuchera....Berberisen var ju bara för vacker smile.gif smile.gif smile.gif
          Hur funkar det att beställa plantor på postorder,har inte gjort det förut?Blir det inte höga fraktkostnader,om paketet blir skrymmande....

Tack Kerstin för tipset om Blomstergården smile.gif

mvh
          jessica

Citera
          trillium
          Inlägg 09-10-2004, 07:46
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 831

Tycker du Blomstergården e bra,, Handlade där ett år, Men det var för små plantor, Och ofta fel plantor, Det räcker ju att titta på bilderna på Hemsan så ser man felaktigheter lite överallt.. Jag har pratat med flera över åren som säger samma, Storleken på plantor bara minskar år för år..

--------------------
          Ha en bra dag och besök www.trilliumplants.com

Citera
          jessica zon6
          Inlägg 09-10-2004, 08:24
          Länk hit: #10

Medlem

Själv har jag ingen erfarenhet av att köpa plantor på postorder.Finns det mer företeg som säljer så?
          Jag har bara handlat plantor runtikring Boden,men inte tycker jag att de är speciellt stora....Oftast bara en liten planta... laugh.gif

mvh
          jessica

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 09-10-2004, 09:59
          Länk hit: #11

Medlem

Eftersom Heucera inte går att så från frö och få namnsorter -måste ju Blomstergården själv dra upp nya från sticklingar från leverantören Terra Nova ,vilket är mycket tidskrävande .Små plantor blir billigare att skicka och växer snabbt till sig -så för mej som är samlare spelar det ingen roll att de inte är så stora .Felaktiga har jag inte fått
          Jag är intresserad av nya sorter och att de överlever -de gör de .
          Större saker som buskar o träd brukar jag försöka handla på plats eller samgå med andra och beställa mycket stora kvantiteter
          Rosor från tex Rosenposten kostar 85 kr i frakt oavsett mängd rosor

Många firmor har ett minipris -tex lökfirmor som Verberge eurobulb -som innebär att om du beställer för den summan är frakten gratis

Öjebyn och Rydlinge har mycket fint i vedartat -
          Hör att ni däruppe planerar en tur neråt nästa sommar o en forumistträff
          här i söder smile.gif Ni får kolla in plantskolor på vägen
          Fiffiga frun ska visst med och Helen i Piteå bla ..

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 09-10-2004, 15:46
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

En handelsträdgård som ligger lite närmare dig är Björsbyn htg. i Luleå. Där finns en kille som är trädgårdsmästare och heter Ludvig, (Ludde) han ska du tala med om träd, buskar, rosor, perenner m.m. ifall du själv är osäker, för han är superduktig. Sen ska du naturligtvis förlja med då vi har forumträff nästa sommar, vi brukar ha jättetrevligt, och som Kerstin säger, så styr vi bilarna mot Skellefteå- hållet, Rydlinge, Burträsk m.m. Sen kan du ju hålla koll på alla växtmarkander som annordas runt omkring fyrkanten, där kan du köpa jättebilliga (oftast 20:-/st) plantor av amatörodlarna. Till sist så har jag handlat många gånger från Blomstergården och alltid fått jättefina plantor mycket väl förpackade, och aldrig fel sort än det jag beställt, rekommenderas å det varmaste. / Helen
          http://bjorsby.se/

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          jessica zon6
          Inlägg 09-10-2004, 16:24
          Länk hit: #13

Medlem

Tack för tipsen. Björsby hade ju ett stort utbud smile.gif Kollade på deras smällspirea hade 2 st.vadär skillnaden förrutom priset ca150 och 1000kr.Stod solitär bakom den dyraste?

vad kul till sommaren och åka söderut och kolla vad ni andra har i era trädgårdar... smile.gif smile.gif smile.gif
          Förresten så snöar det lite här nu sad.gif

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 09-10-2004, 17:05
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

CITAT (jessica zon6 @ 09-10-2004, 17:24)
          Tack för tipsen. Björsby hade ju ett stort utbud smile.gif Kollade på deras smällspirea hade 2 st.vadär skillnaden förrutom priset ca150 och 1000kr.Stod solitär bakom den dyraste?

vad kul till sommaren och åka söderut och kolla vad ni andra har i era trädgårdar... smile.gif smile.gif smile.gif
          Förresten så snöar det lite här nu sad.gif

Jag blev tvungen att kolla...950:-/ har inte en aning om vad det ska vara för skillnad, kanske det är en JÄTTESTOR buske? nästa gång jag far dit och hälsar på ska jag fråga.
          Ifall du vill ha en djävulsbuske går det fint att fröså dom. Jag testade och sådde fröna ute i snön i vintras, fick massor av plantor, en del blev gröna och andra röda. Vad jag märkte var att de gröna växte dubbelt så fort som de rödbladiga, och nu är plantorna röda ca. 20-30cm. och gröna. ca.40-50cm. Om du vill fröså har jag några frön som du kan få och testa själv, du får maila mig din adress. / Helen

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Sollan
          Inlägg 09-10-2004, 17:12
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

CITAT (kerstin z5-6 @ 09-10-2004, 10:59)
          Eftersom Heucera inte går att så från frön

Jag har sått "Palace Purple" med mycket gott resultat. smile.gif

--------------------
          /sollan

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 09-10-2004, 18:28
          Länk hit: #16

Medlem

javisst -uttrycke mig lite kort där ..Palace purp och Dales strain är "fröäkta" -eller så gott som .. Finns några sorter till som Heuchera cylindrica tex
          från övriga kan man ta fröex Obsidian -ibland blir det samma Heuchera ibland inte och de får inte kallas /säljas under / modernamnet utan bara som Heuchera .sp

Därav kommer att alla namnsorter enbart förökas med delning -därför blir de rätt dyra

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 09:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon