Medlem
Antal inlägg: 2 616
Medlem nr: 439
Jag har använt mig av krukor med plantskolejord i som stått inne när jag odlat växter, och jag undrar om man kan återanvända jorden igen nästa år? Om man häller näring över den kanske?
Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20
Njae hälla över näring hjälper inte om det är flytande vi talar om -snarare är det strukturen som förstörs efetr ett års odlande. Vi talar alltså om begagnad jord?
Medlem
Antal inlägg: 2 616
Medlem nr: 439
Ja, begagnad jord. Nåja, jag får köpa nytt, det är inte så dyrt, och jag bor nära en plantskola. Tänkte bara om man kunde återutnyttja. Vilken plantskolejord är i sådana fall bäst, som man kan använda år ut och år in, i alla fall några år?
Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20
Det enda jag återanvänder är mitt grus - INTE jorden - den åker i komposten elelr som rabattutfyllnad. Sedan kan man åternyttja den efetr dne komposterats och blandats - men raktuppochner? Näe!
Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776
jag har begagnad jord och det rekomenderar jag int, lägg i komposten och blanda med annat. så har du snart ny jord.
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W