Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Pleioblastus variegatus, ...häridghet?
          nypan
          Inlägg 13-10-2004, 17:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 3 450

Pleioblastus variegatus, en lågväxande vitgrönstrimmig bambu, hur pass invasiv är den, samt hur pass härdig, anybody out there? hittade inte så mkt info på svenska nätsidor, annat än ´tyvärr inte så härdig´- Är det klokare att plantera dylikt på våren, eller funkar hösten lika bra?

mvh nypan/zon 3

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 14-10-2004, 07:38
          Länk hit: #2

Gäster

Hej!
          Har fått höra/läsa att den är härdigare än vad som sägs.
          Sök här i forumet, kom i håg att söka alla dagar isen starten.
          Hittar du exotics inlägg så kan du sedan hitta till en annan sida som heter exotics in skandinavia, där hittar du nog mer om denna växt.
          Sand och grus ger dig möjligheten att spräcka en zon eller två. blink.gif

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 14-10-2004, 07:40
          Länk hit: #3

Gäster

Här är länken / sidan du kan söka på
          http://members.boardhost.com/exotics_swe/

Citera
          nypan
          Inlägg 14-10-2004, 07:54
          Länk hit: #4

Medlem

tack, sökt där men inget hittat. kollat nu än grundligare på nätet, och hittat olika uppgifter, köldtålighet -20 alt -25, ska betraktas som perenn står det på en sida, dvs tappar bladen, på en annan sida står det att den är fin och grön på vintern, en sida säger att den inte är så invasiv, en annan säger att löper fort, dvs sprider sig rejält. det är väl bara att testa rolleyes.gif mvh nypan

ps. wahlqvist, hade du inte ett intressant träd på tillväxt, med ett så krångligt namn att jag inte ens minns det, men något du ev skulle sälja efter efter ett par år i din hobbyplantskola? om jag inte är helt ute och cyklar, notera mitt intresse:-)

Citera
          Micke
          Inlägg 14-10-2004, 23:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Bambu är ett krångligt område, speciellt när det gäller de latinska namnen som byter stup i kvarten eftersom ingen av experterna tycks kunna komma överens om till vilka familjer och sorter de hör. Jag misstänker att din bambu "Pleioblastus variegatus" egentligen handlar om "Pleioblastus fortunei", eftersom denna låga sort (max 1,5 meter) i modernare litteratur benämns som "Pleioblastus variegatus" inom parentes. Enligt Michael Bell, en av englands främsta experter på bambu för tempererade soner, ska denna sort tåla ner till -25. Men kom ihåg, i England upplever man sällan så här låga temperaturer så i rätt mikroklimat med en väletablerad planta kan den också tåla lite mera stryk. Enligt Bell är det här en sort som inte nödvändigtvis dör efter att den blommat, senaste blomningen noterades kring slutet av 70- och början av 80-talet så om den klarar sig hos dig kommer den att leva länge.

Micke

PS. I allmänhet rekommenderas plantering på våren för bambu, det innebär ju inte att ett försök på hösten är dömt att misslyckas...

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          nypan
          Inlägg 15-10-2004, 00:07
          Länk hit: #6

Medlem

ja micke, det där med vårplantering, det slog mig också att så skulle det ju egentligen vara, men när jag nu sprang på denna planta som jag handlöst föll för, och som är ganska så svår att hitta sa det bara pang och så var planeringsförmågan borta...stjärnsmäll. funderade också om jag skulle hålla den i ett växthus över vintern, inte för att jag har en sådan, men känner ju en som har; fast inte är den annat än kallväxthus under vintern, igenbommat och isolerat, kan det kanske vara ett alternativ till att plantera den nu? i fjol planterade jag vissa växter ända in i december, det gick ju bra men just bambu??!!! Ska jag vinterisolera med ngt, men plantera där dens ka stå, nätterna är ju fasiken kalla, redan, i stället? /nypan

Citera
          Micke
          Inlägg 15-10-2004, 11:18
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Själv skulle jag satsa på växthuset, om man kan få ner den i marken inne i växthuset. Men för att förhindra att den torkar ut kräver det nog även lite skuggning om marken inne i växthuset fryser. Om marken inte fryser kräver det å andra sidan regelbunden bevattning. Allternativt kan man ha krukan i en välisolerad öppen låda inne i växthuset. Men visst kan man gräva ner den om man vill, gäller bara att skydda den väl med mycket granris kring fötterna och säckväv runt som skydd mot uttorkande vindar och solsken.

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          nypan
          Inlägg 15-10-2004, 16:04
          Länk hit: #8

Medlem

tack Micke, för tips, och denna grönvitstrimmiga dvärgbambu benämns precis som du tror även såsom Pleioblastus Fortunei, jämte variagata som också används. läste någonstans i går att den de facto skulle att ha även som rumsväxt, eh, så på ngt vis kan jag nog övervintra den tills våren kommer, och planteringsdags därmed./ mvh nypan

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 16-10-2004, 22:57
          Länk hit: #9

Gäster

Ja Nypan du menar Pterostyrax hispida eller EUpaletträd, sök på altavista bilder så får du se,.
          Sälja ja om de överlever de första kritiska åren.

Citera
          thomaswahlqvist
          Inlägg 16-10-2004, 22:59
          Länk hit: #10

Gäster

Tror att Pleioblastusen ni talar om blir ca 80 cm hög

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 05:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon