Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Bonsai Ficus-HJÄLP, vad göra???
          Aja
          Inlägg 15-10-2004, 13:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem nr: 4 084

Hej

Min make får då och då en bonsai utav en nära vän som är väldigt duktig på växter. Tyvärr bor vi en bit ifrån varandra och träffas inte så ofta att han kan hjälpa oss att få dem att överleva.

För tre veckor sen fick han en Ficus bonsai. Jättefin med massor av ljusgröna blad.
          Det står att den skall sprayas dagligen och feed once a week. De står ju väldigt torftigt tycker jag (som inte kan nåt) och bredvid står en stor(för fatet) sten. Vart är det vi skall spraya? på rötterna eller bladen, som för övrigt har rasat av allihopa vid det här laget. Men Topparna på grenarna är gröna så jag tror inte att det hunnit stendö.

Feed...är et med blomstra typ?
          Förut har jag för mig att man skulle ställa dem i vattenbad en gång i veckan men det verkat inte gälla denna sorten...

Vad gör vi, det är ju så tråkigt när de bara dör. Vi vill ju lyckas nån gång...

Aja

Citera
          kristerh
          Inlägg 15-10-2004, 14:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Du ska inte "feed once a week" dvs gödsla en gång i veckan, nu när den mår så dåligt ska du inte gödsla den alls, när den är frisk kan du gödsla den på sommaren varje vecka på vintern kanske var 6:e vecka. Du kan använda vanlig blomgödsel men använd ca en tiondel mindre gödsel än du har till vanliga blommor. tex ett kryddmått per liter vatten eller köp speciell bonsaigödsel.
          Ställ den ljust men inte i direkt sol,

försök att trä en genomskinlig platpåse över den ett tag lämna ett litet hål så luften kan cirkulera lite, duscha den med en blomspruta,när den fått nya blad kan du ta ut den ur påsen,

Kontrollera vad den står i för jord när du får den,
          ofta står de importerade bonsaierna man köper i ren lerjord, när den kommer in i våra torra bostäder torkar lerjorden och blir som cement mad.gif om den skulle stå i lera byt omgående jord,
          blanda en egen där du har tex akvariegrus (inte den grövsta sorten och inte ren sand) ta ca 30% grus och resten sållad blomjord dvs utan för stora torv och andra bitar i. Dusha den med blomspruta då och då, över bladen,
          När du vattnar ställ den då försiktigt i ett vattenbad upp till krukkanten se upp så inte blomjorden sköljs ut, det gör du när du ser att den börjar bli torr, den får absolut inte torka upp för hårt den ska inte heller stå för blött.

Hoppas att du får liv i den wub.gif en fikus som tappat ALLA blad vet jag inte om den kommer igen men testa, om inte annat så vet du hur du skall göra nästa gång wink.gif
          lycka till
          Krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          carol
          Inlägg 15-10-2004, 14:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 419
          Medlem nr: 3 867

Fikusar tappar lätt bladen när den blir flyttad, man ska helst undvika att vrida den också för den ska ha samma ljusinfall på bladen, det är bra att tänka på. smile.gif

Vad gäller bonsaier så är det ju mycket jobb med dom om man vill att dom ska få/hålla en bonsailiknande form. Kolla in här för mer info. Man måste ju inte hålla på och linda grenar och klippa och så för att den ändå ska vara fin, men gör man inget så ser den ganska snart rätt vildvuxen ut.

Att den ska sprayas är väl för att hålla en högre luftfuktighet, fikusar är väl lite känsliga för spinn och sånt otrevligt. M a o den ska sprayas på bladen.

När du får en ny växt av er vän, kan du inte fråga honom då hur du ska sköta den? unsure.gif

Citera
          Cassiopeia
          Inlägg 15-10-2004, 14:49
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 354
          Medlem nr: 3 710

Bonsaier vill väl helst ha rent vatten? Dvs osmosvatten eller batterivatten? Eller är jag ute och cyklar nu?

Det finns flera bra hemsidor om bonsai, sök på nätet så hittar du ju expertråd. smile.gif

Lycka till.

--------------------
          Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra!

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera
          kristerh
          Inlägg 15-10-2004, 15:22
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Cassiopeia @ 15-10-2004, 15:49)
          Bonsaier vill väl helst ha rent vatten? Dvs osmosvatten eller batterivatten? Eller är jag ute och cyklar nu?

Du är nog lite ute och "cyklar" wink.gif det går bra med vanligt vatten,
          givetvis är regnvatten det bästa till alla plantor sleep.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 00:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon