CITAT (Dzad @ 13-11-2004, 22:42)
CITAT
Jag sådde citron och guava den 27/8 och de har börjat komma upp nu!
Hade du också svart plast ovanpå krukan?
Jag som försökt ha krukan så långt ut i fönstret som möjligt så den ska få sol!
Andreas, hur vattnade du din kruka tills den började gro då? Inte alls eller?
Början nästan ge upp med mina om några veckor. Tittade på fröna idag, och de såg inte direkt ut att vara på väg att gro. Planterade i krukodlingsjord... Borde jag ha sått i sand eller sandblandad jord?
Ännu en fråga: Varför just svart plast? Går det inte att täcka över med vad som helst? Vet inte var man skulle kunna få tag på svarta plastbitar... Kasnke de går med sopsäcksbitar!??

Jag hade en färgad plastpåse ovanpå. Tanken är väl dels att fukten ska hållas kvar, men jag misstänker även att citronerna kan vara "mörkergroende" eller att det åtminstonne underlättar om de får stå mörkt.
Jag vattnade igenom krukan ordentligt precis när jag satt kärnornaoch satte dit plasten. Sen tjuvkikade jag efter ett par veckor och tyckte att det såg lite tort ut så då vattnade jag på lite mer innan jag satte dit plasten igen.
Du kanske ska börja om med en ny omgång. Skölj av kärnorna så bra det går, eventuellt kan du låta dem ligga i lite vatten över natten. Sen sätter du ner dem i en kruka, vattnar och drar över plasten.
Jag ställde min kruka precis vid dragfönstet eftersom den bästa groningstemperaturen ska vara 18 grader C för citroner och rumstemperaturen ligger ofta på över 20 grader C.
Du kan ju ha din odling kvar o se det kan ju fortfarande lyckas.
Sopsäcksbitar går nog utmärkt.
Lycka till.