|
Prydnadsbelysning i trädgården, man tager vad man haver |
|
|
|
06-11-2004, 16:59
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Jag ville göra nåt i trädgården, tog en vanlig strålkastare och lade på marken i trädgården. strömmen kommer från garaget där det sitter en timer som styr belsyningen. Sladden ligger uppe på gräsmattan, ingen fara nu när man ej klipper gräset längre. Så här blev det:  Tycker själv det ser ganska läckert ut med det bruna löven upplysta underifrån Mera bilder här.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
06-11-2004, 17:02
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
När man klickar på länken står det så här: Sidan du söker kunde inte hittas!
Länken du följde verkar inte fungera. Sidan kan ha flyttats eller så skrev du fel adress. Vi har nu noterat det här felet och kommer att åtgärda det så fort som möjligt.
Du kan försöka hitta informationen du sökte direkt från vår förstasida. Eller varför inte använda vår egen sökmotor för att hitta den.
Mvh Fenja
NU funkar det!! Vackert!
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
06-11-2004, 17:02
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Det blev ju snyggt ! Får kolla om jag har nån sådan undanstoppad
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
06-11-2004, 17:08
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Ja, fint. Själv hänger jag alla reflexer i körsbärsträdet, lyser som lysmaskar, när bilarna kör förbi.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
06-11-2004, 18:02
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Jag kör också reflexmetoden,de flersta har jag på baksidan.Ska hänga upp några till på framsidan. I kväll har jag tänd min lykta och ställt i rabatten,brukar glömmer det.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
06-11-2004, 19:03
|

Medlem
Antal inlägg: 4 431
Medlem nr: 72

|
Jättefint! Det är så vackert då det lyser i trädgården. /Helen
--------------------
|
|
|
|
|
06-11-2004, 19:17
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Bra ide. Ser trevligt ut! Vi har många lampor i trädgården; en stor hög, två mindre i gammeldags utförande. Två på grindstolparna. En på lekstugan, som min svägerska lekte i, som barn. Samt en på växthuset.
|
|
|
|
|
08-11-2004, 22:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
måzte lyfta fram detta inlägg som försvann bland all hundmat. o för dem som undrar så är det en 500 watts lampa.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
08-11-2004, 22:54
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 24

|
Jag har såna där "stenlampor" (trädgårdsbelysning som ser ut som stenar) riktade mot växter i trädgården, ser jättemysigt ut i mörkret. Till Lucia ska jag hänga ut ljusslingor i träd och buskar.
--------------------
Sylvia, zon 1
Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page) I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer) There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
|
|
|
|
|
08-11-2004, 23:52
|

Medlem
Antal inlägg: 3 245
Medlem nr: 43

|
Ralf, det blev jättesnyggt..!
Men "tål" den lampan regn o fukt..?
Det är väl IP 44 som gäller har jag för mig, om det ska tålas att det regnar på lampan...
Caprice
--------------------
Caprice Stockholm zon 2-3 Vita non est vivere sed valere vita est
|
|
|
|
|
09-11-2004, 07:46
|

Medlem
Antal inlägg: 13
Medlem nr: 4 589

|
Att tända ljus i trädgården om natten vid något väl valt tillfälle tycker jag kan vara trevligt - lysa upp ett arrangemang när man får besök, ett svagt belyst hösstträd, några blommande körsbär MEN fler och fler trädgårdar och hus ser ut som landningsbanor för potentiella Marsmänniskor. I skärgården är det en rent ut sagt en miljöförstörande ljusnedskräpning som bara blir värre och värre. Man seglar ut en sensommar och när skymmningen kommer vill man för en gångs skull njuta av vintergatan - som många aldrig ens har sett idag. Men nix - mitt ute på öarna har "Herr jag har mer pengar än intellekt" placerat ut lampor längs stigar, bryggor och husfasad så att allt mörkerseende och all skärnhimmel försvinner. Det är som om de var rädda för mörkret... Det samma gäller i fler och fler villaträdgårdar, ihärdigt påhejade av diverse trädgårdstidningar, TV-program, vägverkets och kommunernas vulgära belysningsprojekt. Jag vill värna mörkret, jag vill se mina stjärnor, jag vill behålla mitt mörkerseende.
Idag är mörker en försvinnande lyx på samma sätt som tystnaden redan har försvunnit!
Problemet är att det saknas kunskap om att vi inte behöver särskilt många watt för att lysa upp något. Ljus är ingenting i sig själv. Det måste träffa en yta för att vi ska kunna uppleva ljuset. Därför är det absurt med alla högt placerade lampor och lyktor, fasadbelysningar och ja jag kan hålla på i evighet. I en park där jag bor har parkförvaltningen just satt upp lyktor på 4 meter höga stolpar. Det blir en fruktansvärd miljö. Träden är belysta ovanifrån och stammarna kastar långa fula skuggor. Hade de istället använt lägre belysning kombinerat med pållare och belyst mark, och bara hälften så många lampor hade miljön blivit betydligt bättre.
Gå i terapi för mörkerrädsla Försök att någon gång fundera om dina ljus verkligen är vackra...eller bara kejsarens nya kläder...grannen har ju, då måste väl vi med? Höj elpriset !!
Katei
|
|
|
|
|
09-11-2004, 08:07
|
Medlem
Antal inlägg: 63
Medlem nr: 4 684

|
Snyggt  , men ojj 500 W lampa !! Kanske skulle byta till något lågenergi alternativ?
--------------------
Zon 2
|
|
|
|
|
09-11-2004, 08:11
|
Medlem
Antal inlägg: 418
Medlem nr: 2 351

|
Det var en bra lösning. Katei du bor tydligen i ett samhälle med div. gatljus. Men vi som bor på landet vi ska klara oss med bara mån- och stjärnljus tycker du. Nej tack! Jag har inte lust att springa runt med ficklampa för att hämta posten eller ved mm. Det är svårt att använda mörkerseendet till det.
--------------------
zon3-4
|
|
|
|
|
09-11-2004, 08:17
|
Medlem
Antal inlägg: 1 439
Medlem nr: 19

|
CITAT (Katei @ 09-11-2004, 07:46) Höj elpriset !! Och vad tror du händer då? Jo, kraftverksdirektörerna får ännu högre bonus pga vinstökningen! Din hyra går upp. Resor blir dyrare o.s.v. Sluta med att segla "i skärgården" så slipper du artificiell belysning (jag tillbringar fritiden i Roslagen och vi har då becksvart på vår ö. Ficklampa gäller). Byt bostadsort om gatubelysningen stör dej! Risken för överfall och våldtäkter minskar med belysning. Nej sansat resonemang efterlyses! /Gunvor
--------------------
|
|
|
|
|
09-11-2004, 17:51
|

Medlem

|
Låt mig "nyansera" era kommentarer lite!
Först; Gunvor-Nilsson - Jag påstod inte att hela skärgården ser ut som ett upplyst tivoli. Jag påstår att jag under de senaste åren sett en skrämmande tendens till att trädgårds- och fasadbelysning helt utan rim och resom ÖKAR till och med ute i skärgården. Det finns flera exempel hos dig i Roslagen på detta men problemet är mest accelererande i mellersta och södra skärgården där det är mer lättillgängligt. Jag känner till minst 11 exempel på familjer som när de kommer till sitt hus i skärgården och tänder utebelysningen så tänds minst 50 lampor, även runt brygga och på stigar runt om i trädgården, även mitt i vintern regniga dagar då de aldrig skulle få för sig att vandra utanför dörren. Vad är det för fel med att tända belysning längs stigar på tomten när man skall ut och gå längs dessa stigar? Varför skall det lysa där man ändå inte ens ser ljuset innifrån?
Angående höjt elpris blir givetvis den kortsiktiga effekten att vissa kommer att tjäna på bonusar etc. Det stör mig ej eftersom jag ser fram emot vad som händer på längre sikt! Den långsiktiga effekten kommer bli att vi för första gången i historien måste börja fundera på allvar hur vi kan använda den el vi producerar på ett bättre sätt. Alternativa energikällor och dess teknik som fortfarande endast är ett styvmoderligt behandlat ämne kommer att kunna serietillverkas och detta leder till mer hållbara alternativ. Att tex använda elström för uppvärmning borde kriminaliseras - boven är INTE villaägaren utan staten som promoverar detta slöseri.
Jag har inte nämnt ordet gatubelysning - mitt resonemang gäller fortfarande trädgårdsbelysning. Beträffande mitt exempel på dålig för högt placerad parkbelysning så är det jus risken för överfall som är ett av problemen. För högt placerad belysning skapar skuggor under träd och mellan buskage. Hade belysnigen i stället sänkts till mellan 1-3 meter hade marken lysts upp och skuggor mellan buskar och träd inte blivit lika djupa.
Iza: Jag pratar om trädgårdar...osv. Såvida du inte har vedstapel och brevlåda mitt i din rabattplantering så tycker jag att det är fruktansvärt lämpligt att ha ljus där man går. Ljus som breder ut sig över marken - inte ljus som efterliknar luftvärnets sökljus.
Kaktus-kanske; Håller med dig, 500W är precis vad en typisk marsmänniska behöver för att kunna landa säkert. Stockholms slott, fasaden mot vattnet, är upplyst av 14 st PAR 38 lampor (alltså lampor med 38W). (Enligt en insatt person - inte mej själv). Problemet med att fläska på med så många watt är att man förstör mörkerseendet för det som finns runtom i trädgården. Med en mjukare och svagare belysning kan man skapa mer stämmning och få en bättre övergång mellan de belysta och det som ligger i skugga. Det går att moddellera med ljuset. För starkt ljus är som för mycket peppar...det gäller att balansera.
Råse-Marie - Jag håller med dig att valfrihet är bra men när det gäller elförbrukning måste vi nog snart inse vad valfriheten kostar - våra barn! Varför håller vi på och komposterar här på trädgårdsforumet, varför använder vi naturgödsel, varför besprutar vi inte våra egna morötter? Jo - därför det är små frågor som är lätta att hantera för oss små vardagsmänniskor. Det hindrar inte att jag ibland bara måste få ryta till lite förtvivlat. Jag är ingen ängel själv men det finns saker som jag inte kan hålla tyst med. Jovisst finns det fortfarande mörka delar i landet....men de blir färre och färre. Har ni inte sett sattelit bilderna över hur upplyst jorden är?. Jag skall försöka hitta länken... Jo - jag tycker också att det är mysigt med dekorativ trädgårdsbelysning - i rätt mängd, genomtänkt och inte permanent. Att lysa upp något av funktionella skäl är något helt annat och det är inte det jag pratar om!
Slut på nyanserandet.
Katei
|
|
|
|
|
09-11-2004, 18:14
|
Medlem
Antal inlägg: 727
Medlem nr: 3 230

|
Det finns ju trädgårdslampor som laddas av solljus...... fast det förstås, solen lyser ju inte så mycket nu nää tänkte inte på det
|
|
|
|
|
09-11-2004, 18:18
|
Medlem
Antal inlägg: 727
Medlem nr: 3 230

|
Själv jagar jag rådjur...... såg förra vintern i en del trädgårdar utebelysning i form av rådjurs-siluetter Jättefina Ska finnas på Rusta men inte i Örebro, än så länge PS. Vicken tur att det blev trädgårdsprat DS
|
|
|
|
|
09-11-2004, 18:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 731
Medlem nr: 49

|
CITAT (Smekajsa @ 09-11-2004, 18:14) Det finns ju trädgårdslampor som laddas av solljus...... fast det förstås, solen lyser ju inte så mycket nu nää tänkte inte på det  Har såna...dom lyser så svagt...även när solen varit framme på dagen...köp inte dom....bara sopor
Det är så mörkt här i skärgården denna årstid, så jag njuter av att sätta upp lite belysning utomhus Har satt grupper av belysning i rabatten utanför... lyser så fint
--------------------
*maudan*
|
|
|
|
|
09-11-2004, 18:23
|

Medlem

|
Smekajsa - jag har inte sett lampor som laddas med solenergi, verkar lite kinkigt. Visserliger laddas en solcell även när det är molningt (ca60%) och även när det regnar men det är just den sortens gulliga lösningar som inte leder någon vart som vi måste höja näsan lite över vårt eget trädgårdsstaket. Om solceller serietillverkas i produktonslinjer och volymer som bilar så börjar vi komma någon vart. Under de senaste tre åren har priserna halverats men det är fortfarande bara "gulligt" med solceller. Jag googlade på light pollution och blev verkligen paff. Det är visst mer än jag som ryter...Detta var den översta träffen men verkar finnas hur mycket som helst! Tydligen börjar fåglarna flytta fel av allt ljus...det visste jag inte. http://www.darksky.org/Katei
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|