Annelie, titta på släktingar till Eldtorn; Häggmispel - Amelanchier Stolonifera bör kunna stammas upp, blommar i vitt och får lysande orangeröda höstblad. Photiniasläktet - buskar el små träd, små vita vårblommor, röda frukter, finns flera olika varianter Glansmispel, Photinia villosa med röda bär och röda och gula blad på hösten Lagermispel Stranvaesia Photonia davidiana - mörkgröna blad som rodnar innan de faller, klarröda bär och vita blommor. Finns olika sorter med gula och röda bär, alla får härliga höstfärgade blad
Sedan funderar jag på hagtorn, en av buskformerna borde som uppstammad kunna hålla sig kring 2 meter på höjden, t ex Sporrhagtorn Crataegus crus-galli, illröda hösblad och bär
Dvärgrönnar villa ofta växa som buskar men borde kunna stammas upp. Finns många varianter, Sorbus reducta är en. Pärlemorönnen S. vilmorinii är supervacker men blir ca 3 meter hög. Frukterna blir rosa som bleknar på vintern.
Rosenkvitten är en annan variant, men jag har inte sett lyckade uppstamningar. Får ju fantastiska blommor och intressanta frukter. Stor Rosenkvitten Chaenomeles speciosa och sorterna Cardinalis, Moerloosei, Nivalis, Rosea Plena, Rubra Grandiflora, Simonii, Versicolor Lutescens är exempel med olika blom- och fruktfärger.
Av prunusarna (körsbären) finns flera trädhybrider som kallas japanska körsbär och kallas P.serrulata. Pink Perfextion är ett av de låga träd osm växer som en kvast och ser ympat ut. Inte min favorit formmässigt, men härliga blommor har de ju.
Slån - kanske inte passar i din rundel då de växer lite "kantigt" men är intressanta som uppstammade och blommar ju på bar kvist
Undrar ändå om inte Ronnys syrenförslag är bättre. Eller en magnolia? Eller ett mandelträd? Dessa blir sällan högre än 2 meter.
--------------------
|