CITAT (zaaritha @ 26-12-2004, 21:22)
Jag är hopplöst gammal--fyller 55 i maj!
"Hopplöst gammal" *hi-hi* Du är rolig du Zaaritha!
Jag älskar gamla människor, och hoppas få bli en själv, en gång.
Men dit är det längre än 1,5 år! (är 53)
Den äldsta människa som jag har nära just nu, är svärmor 83 år. Inte ens hon är "hopplöst gammal", hon är "bara" en underbar människa som jag tycker mycket om.
(Nejdå Zaaritha, jag tar dig inte allvarligt, förstår att du skojade, men jag ordar lite med mina tankar ändå, utifrån ditt skojande.)
Skönhet ... ja visst sitter skönheten i betraktarens öga. Ett öga vars syn ofta styrs av ålder, livsfas och livsmognad, precis som det ska vara. Allting har sin tid, som sagt.
Hur betraktar vi oss själva?
Jag tror, att när vi finner skönheten inom oss själva, då först kan vi också SE andra människors reella skönhet.
Både den yttre och den inre.
Då kan vi kanske också ge skönheten dess rätta "plats" i vår egen inre värld, med start hos oss själva.
Jag såg ett TV-program en gång, om skönhetsoperationer i USA (förstås). En av dem som filmades var en man som opererade sin stora näsa till en "vanlig". Det glömmer jag aldrig! Vilken förlust, stackars man! Han hade ju en underbar näsa!
Med den näsan hade han kunnat starta en dynasti, men modet räckte inte. Skämt åsido, det var en vacker näsa, som gav inte bara hans ansikte, utan hela hans person, personlighet.
Han var en stilig MAN.
Efter operationen, var han "ingenting", han var reducerad till "en i mängden" och syntes inte längre.
Och tänk ... att det var han nöjd med...
Jaja, ibland går ens yttre och ens inre inte riktigt ihop.
Ändå tror jag på en större lycka och harmoni i livet, om man kan arbeta samman sitt inre och yttre, inifrån så att säga. Inte utifrån, även om det går fortare och lättare (om man bortser från plånbokens utseende).
Lätt fånget, lätt förgånget, heter det ju.
Men tänk vilken fördel det är, att kunna SE människors skönhet, både den inre och den yttre, hos ALLA!
För alla människor HAR sin egen skönhet, liksom ingen kommer undan från sin "fulhet".
Det är upp till mig, vad jag vill fokusera på, det är fritt fram att välja!
Och - som alltid - det börjar med mig själv...
Kram från vackra amaira

edit:stavade zaritha med ett a istället för två