Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vattenskada i huset, :( och :angry:
          fruberglund
          Inlägg 28-12-2004, 13:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Upptäckte häromdan när jag stod och pratade med min man att det rann vatten på hallväggen. Rusade in och stängde av vattnet för att hindra att det rann ut mer vatten.

Min man kollade husritningarna och upptäckte att det var kallvattenröret till duschen uppe som har läckt. Eftersom INGA rörmokare finns tillgängliga (om ni är arbetslösa så bli rörmokare, de har hur mycket jobb som helst) så fick vi själva kapa röret som går från pannrummet för att kunna använda vattnet i resten av huset, i 2 dar var vi helt utan vatten sad.gif .

När han hade kapat röret så visade det sig att det röret gick till båda duscharna (har en både uppe och nere) så nu har vi inga duschar alls.

Vi ringde självklart direkt till försäkringsbolaget och de skulle genast kontakta en besiktningsman. Han har ringt men eftersom röret är kapat så tyckte vi båda två att det inte var någon idé att han stressade hit innan nyår.

Nu är vi oroliga att vi måste riva upp halva huset. Vi har nyss tapetserat om hallen och vi har inga tapeter kvar så om v inte hittar samma tapetsort så måste vi ju tapetsera om hela hallen igen sad.gif

Jag vet inte hur stort ingrepp de måste göra men antagligen måste de ju riva upp nån vägg för att kunna byta röret. Och det här lär ju inte gå på en vecka så vi kommer antagligen vara utan dusch i flera månader. Till att börja med ska vi ju få tag på en rörmokare som har tid wacko.gif

Hur det än är så kommer det kosta mer än det smakar, så är det ju alltid med försäkringar. Bara lite orolig för hur mycket det kommer kosta, om det blir dyrt måste vi ju ta ett banklån.

Det finns ju i alla fall en fördel och det är att det inte hände medans vi var i Australien. Nu hade vi ju i alla fall chans att stoppa det i tid.

Till råga på allt så dog en av våra degus (gnagare och husdjur) på juldan så nu är det rätt deppigt här sad.gif

Ja, jag vet, det finns de som har det värre men det här är jobbigt för oss.

Nån mer här som varit med om detta och har några tips och råd?

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Caprice
          Inlägg 28-12-2004, 13:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Usch, det låter inte kul... unsure.gif

Ang dusch...:
          Köp en sån där duschslang som man skruvar på kökskranen, så får det ligga en slang på golvet till duschen när ni duschar.. Koppla loss den när ni duschat... Så ni kan duscha iaf, menar jag...

Caprice

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 28-12-2004, 13:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

Låter trist, men en sak var ju bra, nämligen att det hände efter Australien-resan. Hade det hänt tidigare hade resan kanske aldrig blivit av...

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          kristerh
          Inlägg 28-12-2004, 13:35
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Fanns det ingen rörmokarjour ni kunde ringa till wink.gif
          Det brukar jag göra om jag behöver ha t ex ett eljobb utfört hemma, fast då ringer jag givetvis till eljouren tongue.gif det gör jag även om det inte är akut.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Bettson
          Inlägg 28-12-2004, 14:01
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Avdrag för ytskickt brukar ligga på 20% per år för målad yta. Efter fem år får man inget alls.

För tapeter brukar det var 8 % per år ner till miniminivån 20%.

Golv vet jag inte vad det brukar ligga på.

Alltså har ni nytapetserat senaste året så kommer det att kosta självrisken på försäkringen + den del av ytskikten som är avskrivna.
          För tapeterna kan det alltså max bli 20% som ni för betala. Är det helt nygjort så blir det 0 kr. Då ingår även uppsättningskostnaden.

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 28-12-2004, 16:37
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 788
          Medlem nr: 2 733

Måste berätta om mina nya grannar när ämnet är "på tapeten".

De köpte ett hus bakom mig förra vintern av en äldre dam som inte orkade med längre. Tanten tömde huset, städade ur och sänkte värmen innan hon låste dörren för sista gången. Helgen därpå skulle nya ägarna flytta in. Glada i hågen (får man väl anta att de var inför tanken på att få flytta in i sitt nya hus) kom de tuffande med flyttbilen helgen därpå, låser upp dörren och möts av en våg av vatten.

Under veckan hade det blivit riktigt kallt och blandaren (inte röret) till bastun i bottenvåningen hade frusit sönder. Ur blandaren hade varmvattnet sprutat rakt ut under hela veckan då huset stod tomt. Gissa om pannan hade gått på högvarv!!! Hela huset fick rivas ut. Ångan hade skadat allt av trä i kåken och mögel täckte precis allting.

De fick ta sitt flyttlass och magasinera i flera månader medan försäkringsbolaget rev ur, torkade och byggde om huset.

Stackars dem! Om man ska försöka se något positivt i det hela så blir det väl att huset var i bättre skick än det varit innan när de väl kunde flytta in.

Kakaduan

Citera
          Sylvia
          Inlägg 28-12-2004, 19:03
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Vi har nyligen haft vattenskada som nu är lagad. Varmvattenberedaren hade sprungit läck på baksidan, där man inte ser det och droppat länge genom golvet till trosbottnet. Vi märkte det först när det kom så mycket vatten från hålet att det spred sig på golvet!! Men då var det så dags, vi fick riva upp ehla golvet i klädkammaren, lilltoan och i halva köket!! Uhh... det var inte roligt alls att leva i röran i flera månader.

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 28-12-2004, 21:27
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (Sylvia @ 28-12-2004, 19:03)
          Vi har nyligen haft vattenskada som nu är lagad. Varmvattenberedaren hade sprungit läck på baksidan, där man inte ser det och droppat länge genom golvet till trosbottnet. Vi märkte det först när det kom så mycket vatten från hålet att det spred sig på golvet!! Men då var det så dags, vi fick riva upp ehla golvet i klädkammaren, lilltoan och i halva köket!! Uhh... det var inte roligt alls att leva i röran i flera månader.

Låter inte trevligt alls Sylvia, hoppas vi slipper det.

Jag är bara glad att det inte är i köket i alla fall för vi har nyss kaklat där och DET vore inte roligt att riva upp, det blev sååå fint smile.gif

Ja, vi får väl se vad det blir, håller er självklart underrättade.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 29-12-2004, 08:16
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Tråkigt! Hoppas att det inte blivit några större skador. Och som du sade själv, tur att det inte hände när ni var i Australien.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          MoniqueÖ
          Inlägg 29-12-2004, 09:17
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 179
          Medlem nr: 2 769

Åh fy stackars er!

Har just flyttat tillbaka till min bostadsrätt på Södermalm i Stockholm efter 4,5 månaders evakuering! Så jag vet precis vad du drabbats av! Tur att ni upptäckte skadan så snabbt!!!!

Upptäckte några dagar före midsommar att vi hade fukt i köksgolvet, som även fanns i hall & sovrum plus tillsist även i badrum, som troligen var boven i dramat. Allt var blött! under garderoberna i sovrummet uppmättes till 97%! Inte konstigt att jag ständigt varit snorig! Troligen har denna skada funnits sedan jag flyttade in '91 eller ändå tidigare!

Efter saneringen är det varmare i lägenheten, det luktar inte längre instängt/ovädrat när man kommer hem från jobbet plus att badrummet är en dröm!!!!

Försäkrigsbolaget har varit helt fantastiska! biggrin.gif Vi hade lite otur initialt men fick sen tag på en handläggare som ges all heder!!!

Åldersavdraget, som du måste betala, har beräknats lågt så lägenheten har nu fått i princip en helrenovering till ca 25% av vad det skulle ha kostat om jag lejt ut jobbet utan att haft vattenskada!

Jag hoppas för er skull att ni får lika bra hjälp från ert bolag som vi fått från vårt (Folksam). I sådan här fall ser man verkligen vikten av att vara rätt försäkrad! Grannen under mig som oxå har en vattenskada hade inte tecknat ngn speciell bostadsrättsförsäkring så hennes skada som kom fr köket, pga ev en felinstallerad diskmaskin, får hon beosta själv, ca 60 000 kronor...

Lycka till, hälsar Monique

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 16:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon