|
|
  |
Nytt perennland! |
|
|
|
28-12-2004, 21:06
|

Medlem
Antal inlägg: 340
Medlem nr: 4 804

|
Jag har ett cirka 20 kvm stort, före detta grönsaksland, som legat under marktäckväv i 2 år för att kväva en del rotogräs. Detta har jag tänkt ska bli perennrabatt. Vi tänkte sätta jordfräsen i det till våren för att sedan plantera lite allt möjligt. Vi har en massa eklöv liggande i skogskanten sedan vi rakat upp dem i höstas - är det något vi skulle kunna ha nytta av att fräsa ner i perennlandet? Har hört att eklöv försurar jorden, men vet inte om det är en skröna. Har en del kompost också, men den tänkte jag egentligen slänga i pallkragarna. Vi har styv lerjord så det vore nog bra med lite löv, kompost eller barkmylla, eller vad tror ni? Sand var inte bra att blanda i, det gjorde jag när jag odlade morötter i detta landet - det blev rena betongen och jag fick spetta upp morötterna.
Längtande hälsningar från Lilla Selma[COLOR=blue][COLOR=blue]
|
|
|
|
|
28-12-2004, 21:43
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Det du nämner är bra, ännu bättre vore det om du gav 17 i fräsen .. tar död på alla maskar o gör jorden till snus ) o i stället satsade på ett rejält lass ko eller hästdynga -grepa ner det samtidigt som du grepar upp ev rotogräs som överlevt -då blir det fast på perennerna  Gör ev gångar o planera sittplatser samtidigt
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
28-12-2004, 22:38
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Läste precis om det där med att förbättra lerjord och felet du antagligen gjorde var att du tog fin sand. Det går att förbättra lerjord men då ska det vara grov sand, fin sand gör som du skrev att jorden blir som cement. Så stod det i alla fall i boken
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
28-12-2004, 22:51
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-12-2004, 21:43) Det du nämner är bra, ännu bättre vore det om du gav 17 i fräsen .. tar död på alla maskar o gör jorden till snus ) o i stället satsade på ett rejält lass ko eller hästdynga -grepa ner det samtidigt som du grepar upp ev rotogräs som överlevt -då blir det fast på perennerna  Gör ev gångar o planera sittplatser samtidigt  Hej Kerstin! Problemet är bara det, att varken jag eller maken (Fridolf...) har armar eller ryggar som klarar av att grepa/gräva denna styva lera... Fräsen går bättre för oss... Hälsar Lilla Selma
|
|
|
|
|
28-12-2004, 22:58
|

Medlem

|
hihi -som jag då , se till att du tar en motorhack åtminstone , inte en som gör snus , vidhåller naturgödseln i alla fall  Eklöven försurar måttligt -du kan ta med dem om du vill  Sand går överhuvudtaget dåligt ihop med lerjord men grus, grovkornigt ett lager kan göra en hel del nytta
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
29-12-2004, 12:40
|

Medlem

|
Vet inte vad motorhack är... Men vi har ett riktigt monster till jordfräs med stora skovlar, den är urstark men går ganska långsamt. Naturgödsel blir det naturligtvis, lita på det! Hoppas det blir vår snart - får planera och drömma så länge! Tack för tips! /Lilla Selma
|
|
|
|
|
29-12-2004, 12:46
|

Medlem

|
Just en sån "jordfräs menar jag -den strukturen blir ok
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
29-12-2004, 14:17
|

Medlem
Antal inlägg: 660
Medlem nr: 3 402

|
Eklöv bryts ner rätt långsamt jämfört med andra löv, så det är nog bara bra att blanda i såna.
--------------------
Kattgräs zon 3 (tror jag)
|
|
|
|
|
29-12-2004, 14:48
|

Medlem
Antal inlägg: 319
Medlem nr: 23

|
Vad underbart i alla fall - att få göra ett helt nytt perennland! LYCKA TILL!
--------------------
Hälsar Anki!
|
|
|
|
|
29-12-2004, 16:09
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Bästa sättet att förbättra lerjord på är att fräsa den sent på hösten. När sen tjälen sätter in, fryser jordaggregaten sönder och det är lättare att hantera. Stallgödsel, torv, sand i storleken 2-3mm kompost och löv är utmärkta lerjordsförbättrare, som myllas ner på vårkanten. Styv lera är jobbig, men den går att få bukt med.
MariaS
|
|
|
|
|
30-12-2004, 13:48
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Man kan också testa Lasagna-gardening då behöver man inte gräva eller fräsa alls maskarna gör jobbet istället. Styv lera kan vara svårt att fixa till med en fräs slår man sönder jorden i små partiklar brukar det bli som cement sedan när det regnar på den så ska man fräsa ska det vara isåfall lite slarvfräsning det får inte vara för finfördelat när man är klar.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
30-12-2004, 16:06
|

Medlem

|
Nej, vi tänkte nog mest liksom röra om lite, så att löv, kogödsel, barkmylla och annat blev lite omrört i leran. Tack för hjälpen! Hälsar Lilla Selma som läser frökataloger i ruskvädret. GOTT NYTT ÅR!
|
|
|
|
|
31-12-2004, 12:32
|

Medlem

|
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-12-2004, 13:48) Man kan också testa Lasagna-gardening då behöver man inte gräva eller fräsa alls maskarna gör jobbet istället. Styv lera kan vara svårt att fixa till med en fräs slår man sönder jorden i små partiklar brukar det bli som cement sedan när det regnar på den så ska man fräsa ska det vara isåfall lite slarvfräsning det får inte vara för finfördelat när man är klar. Ursäkta att det går så trögt i min skalle Åsa! Menar du att vi skulle kunna lägga några lager av t ex kogödsel, halvmultnad kompost, barkmylla m m och strunta helt i att gräva? Kanske får vi låta bli eklöven då visserligen, det skulle väl bli lite för skräpigt... Detta låter som en dröm -
|
|
|
|
|
31-12-2004, 12:59
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Japp det brukar gå bra att bara varva olika material och inte gräva eller fräsa. Med tanke på att det är ett perennaland du ska göra kan du ev. bygga någon kant och bara fylla på med en massa organiskt material, när det gäller perenner är upphöjda rabatter utmärkt, många känsligare perenner (ex. lavendel och andra växter som vill ha bra dränering) får lättare för att övervintra.
(Det går även att göra upphöjda rabatter utan någon byggd kant och bara låta jorden slutta, så har jag i några rabatter men nackdelen är att man måste hålla på och kantskära så inte gräsmattan klättrar in i rabatten)
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
31-12-2004, 13:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 245
Medlem nr: 43

|
Varför inte ta hjälp av pallkragar..? De går ju att såga av och sedan sätta ihop med en till... Och en till... På så sätt kan man få en jättestor pallkrage...
Caprice
--------------------
Caprice Stockholm zon 2-3 Vita non est vivere sed valere vita est
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|