Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hur vet man vilken jord man har?, Lerjord? blandat med "fyllnadsmassor"
          fiffigafrun
          Inlägg 02-03-2003, 15:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem nr: 697

Har ett nybyggt hus på en föredetta skogstomt (det har alltså nyss växt skog med bl a asp o granar här). Innan grunden gjordes fylldes tomten upp rätt mkt med diverse "fyllnadsmassor" av diverse art. Detta har väl blandats om lite med den befintliga jorden. När jag gräver så är det ganska hårt och lite "lerigt" och rätt mkt stenkross eller liknande. Vad kan man kalla denna gjord för?

Vi hade en minigrävare som grävde ur ca 40-50 cm djup för rabatter o trädgårdsland i dessa fyllde vi på med köpt "matjord" från lastbil. Denna gjord är inte "porös" heller direkt. Kan man blanda ner torv och naturgödsel i denna jord för att den ska bli "mojsigare"?

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-03-2003, 15:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Sten krossen är bra/väldränerat och leran näringsrik -men långsam näring om du förstår hur jag menar-och tät-vatten hållande.. smile.gif
          Fyllnadsmassor kan vara bra och dålig jord blandat -men det är inte bra att den känns hård -tyder på att den är packad..tät syrefattig-vad växer det för ogräs där -innan du hinner ta bort dem ?
          är det målla?-är jorden bra -kväverik
          -är det mycket äxing är den syrefattig-tät dåligt dränerad
          Luckra med grep nu i vår-+ massor av naturgödsel -Själv har jag god till- gång på kogödsel -men i princip kan du ha vilken som helst -vänd ner och du får jättefin rabattjord.
          Någorlunda välbrunnen kogödsel i dm tjocka lager har jag aldrig haft problem med -att det varit för starkt alltså-ingen rotbränna
          Däremot får man vara lite försiktigare om man använder hönsgödsel

Torv i stora mägder kan vara bra som mulltillskott men risken är att det blir för blött med lerlagret under och för tätt och dåligt dränerat-(dessutom går ph ner om den är okalkad)
          Blandning är bra .Mycket gödsel /lite torv -välgrepat/grusinslag i leran.
          Upphöjd rabatt med denna blandning är en höjdare som odlingsplats för tex rosor här hos oss i norr laugh.gif smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          fiffigafrun
          Inlägg 02-03-2003, 17:22
          Länk hit: #3

Medlem

Tack Kerstin!

Det var just det där med upphöjd rabatt som jag tyvärr missat. Ja, förrutom då i den blivande köksträdgården där det är gruslagt emellan och gamla takpannor runt landen som då i alla fall blir lite upphöjda.

Men övriga rabatter är jämnt med backen alltså. Får försöka göra liten kulle-modell kanske... Och så i med gödsel. Färsk hästskit går det bra, finns stall i närheten? När ska det ner i jorden? Hur sjutton gör man när det redan är planterat där då? Måste man "röra om rejält" eller kan man bara "strössla" ovanpå...?

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-03-2003, 19:51
          Länk hit: #4

Medlem

Är gödseln färsk får man ta mindre mängd och inte så mycket i bottenlagret -där växtens rötter ska vara.
          Finns det brunnen är detta att föredra
          Lägg på så tidigt som möjligt på våren och mylla ner en liten bit -maskarna sköter resten.Jag lägger på alla rabatter i maj-de är proppfulla med plantor -så jag dumpar ner det runt om plantorna
          Vid midsommar är allt borta -neddraget av mask
          -då kan man lägga på gräsklipp för att hålla ogräset borta på öppen jord.
          Mina rabatter var stenhård lerjord som liknade din för 4-5 år sedan..med årlig myllning av kompost o gödsel kan jag nu med lätthet trycka ner knytnäven flera dm i rabatten laugh.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          fiffigafrun
          Inlägg 02-03-2003, 20:19
          Länk hit: #5

Medlem

Menar du att du kan stoppa ned näven (utan att gräva dig ner alltså) i dina rabatter? Är jorden verkligen så "fluffig" och porös? Då börjar jag förstå detta med jordförbättring...

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-03-2003, 22:35
          Länk hit: #6

Medlem

YES laugh.gif laugh.gif laugh.gif Gör en himla skillnad

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 19:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon