Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vindskydd i kruka
          Milex
          Inlägg 01-01-2005, 21:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 483
          Medlem nr: 4 549

Tack för de tips jag fick på min förra fråga. Jag hittade länken och jag har tittat på dina foton många gånger och inspirerats Fenja smile.gif Det kommer att bli nya växter i krukorna till sommaren.
          Jag har funderat vidare över hur jag ska kunna skapa bättre klimat (mindre blåsigt). Vi har mycket berg och att odla vindskydd på hälleberget funkar inte. Däremot skulle jag kunna få en bra plats för krukodling med mycket sol i ett stort hörn av altanen om jag bara kunde hitta några höga läande växter att ha på ca 2,5 m av altanen. Jag skall nog genom lite fjäskande wub.gif kunna få gubben att snickra till lådor som kan blir tillräckligt stabila för att inte blåsa bort.

Vad tror ni om att plantera pil som jag sen flätar ihop? Kan det funka? Hur mycket jord behövs? Borde kunna klara både blåsten och zonen eller? Har oxå funderat på barrväxter men det tar ju ett tag före de växt till sig. Thuja gillar jag inte. Sälg istället för pil kanske? Eller något annat?

Ja, vad tror ni?

--------------------
          Strömstad zon 3

Citera
          Fenja
          Inlägg 02-01-2005, 03:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Tack för berömmet *sträcker stolt på mig*!Humle är en tålig och snabb klättrare som täcker spaljeer snabbt. Det tristaste med den är att den ofta drabbas av löss, men kanske vinden kan bidra till att inte ens dessa får fäste... Den luktar gott och ser du till att få både han och honplantor så blir det en massa trevliga "humlekottar" också.
          Kaprifol, de inte alltför förädlade sorterna torde också klara ett utsatt och blåsigt läge, men den kanske inte blir tillräckligt tät eller växer fort nog? Både humle och kaprifol funkar att odla i lådor i alla fall!
          Pil eller energisälg växer snabbt, du sticker ner kapade pinnar direkt i öppen jord och vattnar så att den inte torkar upp så rotar den sig snabbt. Det finns en bonde här som odlar dessa så det kanske skulle kunna gå att ordna "pinnar" därifrån (energisälg) utan att det behöver kosta en miljon... om du bestämmer dig för den lösningen. Tänk dock på att både pil och energisälg tenderar att även växa en del på bredden... Jag är inte säker på hur dessa fungerar att odla i lådor, rotsystemet kanske spränger dem.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 15:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon