Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > "Hälsotillstånd" i maskkompost?
          cecil
          Inlägg 30-01-2005, 22:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 4 867

Hej! Jag startade upp en inomhus maskkompost (Eisenia foetida) den 8/1. Maskarna bor i en 25-liters plastback (borrade hål i botten & lock) under diskbänken. Har matat mycket sparsamt varannan dag, ingen konstig lukt, komposten känns fuktig (täckt med en fuktig tidning). Till frågan: De senaste dagarna har ett gäng maskar befunnit sig på lådväggen, alldeles under locket, då jag har matat. Hur ska jag tolka detta? För blött - för lite mat - normalt - något annat? En hel del maskar befinner sig i komposten också. Hur lång tid ska det ta innan maten är nedbruten? Lite kokt ris från förra veckan ser fortfarande ut som kokt ris - normalt?
          Mvh Cecilia

--------------------
          Mvh

Cecilia (zon 1)

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 31-01-2005, 07:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Hej hopp,

Jag har haft en inomhuskompost - maskarna kan tycka det är lite lite varmt alt lite blött när de klättrar. Om Du startade 8 / 1 så är det att beväpna sig med tålamod :-) det tar ett tag innan de 'upptcäker' maten - ge dem gärna lite annat än bara kokt ris. Just att 'komma igång' kan ta lite tid....

Själv lade jag av med inomhusmaskkomposten då jag fick Sciaraflugor i komposten :-( fetare larver fick man leta efter - Sciaranflugorna är de där små svarta som också lever i blomkrukorna....sorgmyggor också kalalde...så det här med täckning av komposten är A och O!

Hälsar Ingrid

Citera
          Gunnar Eriksson
          Inlägg 31-01-2005, 12:38
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 1 029

Hej Cecil!

När du har lock på maskkomposten, så att det är mörkt i den är det inte alls ovanligt att en del maskar är "på utflykt" i lådan. Om de i stor mängd ger sig ut ur lådan kan det vara som Ingrid säger att det har blivit för varmt i komposten. I början kan det vara så att du är lite överoptimistisk om kompostens kapacitet och lägger i så mycket material att den värme som bildas vid nedbrytningen gör att det blir för varmt i komposten. Det hände mig när jag började maskkompostera. Med en 25-liters låda kan du nog i början inte lägga i mer än några deciliter per vecka och kanske en liter när det blivit lite fler maskar. När det gäller hur fort det går får du nog vänta ytterligare någon vecka innan du inte längre kan känna igen riskornen.

Hälsningar Gunnar

Citera
          cecil
          Inlägg 01-02-2005, 19:20
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för svaren! Även om det inte är kattungar vi pratar om här så känner man ju ett visst ansvar för de små liven!
          Mvh Cecilia

--------------------
          Mvh

Cecilia (zon 1)

Citera
          cecil
          Inlägg 10-02-2005, 22:53
          Länk hit: #5

Medlem

Komposten verkar fungera bra (det kokta riset är äntligen oigenkänneligt...) men nu har det dykt upp ett nytt orosmoment: Röda kvalster. Är detta något som kan vara farligt för maskarna, alt. göra den färdiga komposten olämplig för användning till växter?

--------------------
          Mvh

Cecilia (zon 1)

Citera
          folkeg
          Inlägg 15-02-2005, 09:26
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 5 013

Sitter de på väggarna brukar det betyda att det är för varmt. mellan 10 och 25 grade brukar vara lagom arbetstemperatur. Se en liten artikel om detta på http://www.holon.se/folke/garden/mask/maskhandl2.shtml

FG

--------------------
          ---------------------------------------------------
          Folke Günther
          Hemsida

Citera
          Gunnar Eriksson
          Inlägg 15-02-2005, 16:09
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 1 029

Jag har själv haft de små röda kvalstren. Mitt intryck är att de trivs bäst i en fuktig, nästintill blöt, maskkompost. De verkar inte bekymra maskarna och jag har svårt att föreställa mig att det betyder något för den färdiga kompostmullen. Om du inte trivs med kvalstren tror jag att du kan bli av med dem genom att tillsätta lite mer strömaterial så du får en torrare miljö. Bara inte så mycket att det blir för torrt för masken. I min kompost har kvalstren hållit till på ytan. Om det är så också för dig kanske det räcker med att du tar av locket ett tag så att ytan blir lite torrare.

Hälsningar Gunnar

Citera
          amaira
          Inlägg 17-02-2005, 08:38
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (folkeg @ 15-02-2005, 09:26)

En sådan trevlig hemsida wub.gif Folke!

Och Välkommen hit!

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 04:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon