Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vilken äppelsort
          nikced
          Inlägg 31-01-2005, 22:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem nr: 1 559

Hej!
          Jag bor i zon 4 och skall plantera äppelträd till våren. Min svägerska går en trädgårdsutbildning och skall lära sig ympa och ska då fixa ett träd åt oss med par sorter på. De sorter jag gillar är Aroma, Gravensteiner och Discovery. Någon som vet om dom funkar här hos mej? Någon som vet om dom är tåliga, eller omvänt, om det är någon av dom som är kända för att råka ut för sjukdom osv?
          /Niklas

Citera
          *Birger*
          Inlägg 01-02-2005, 08:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 4 705

Generellt kan man säga att bor du i zon IV är det på gränsen till vad gravensteiner klarar. Discovery bör du nog inte ens tänka på. Aroma (amorosa) är nog den sort som ligger bäst till.

Vill man VÄLDIGT gärna ha någon äppelsort som normalt inte anses klara zonkraven finns det vissa knep och omständigheter som gör att man kan sänka zontalen i trädgården. Vinterhärdighet är primärt inte en fråga om hur kallt det är på vintern utan hur varmt det är på sommaren då träden lagar upp energi för att klara vintern. Bättre sommar=mer energi. Har du då ett parti i trädgården där temperaturen är någorlunda hög och jämn på sommaren kan detta fungera. Jorden bör vara lätt, men ändå mullrik. Läget bör vara vindskyddat och soligt. Kan du åstadkomma alla dessa faktorer kan du anse att det är zon III, kanske t.o.m. zon II.

Sen skadar det aldrig att prova ändå. Zonangivelser är, som du förstår av ovan nämnda faktorer, ett ganska grovt instrument. Förbättrande åtgärder för värmen i trädgården, en viss försiktighet i valet av äppelsort samt god etablering kan betyda att det fungerar ändå. Hårt arbete ger resultat.

Annars finns det många andra äppelsorter som är säkrare kort hos dig: Personligen tycker jag att Lobo och Signe Tillisch är goda äppelsorter och dessa skulle säkert kunna gå hos dig. Om din syster går trädgårdsutbildning och ska gå ympkurs är det inte omöjligt att hon får möjlighet att ympa udda sorter som kan visa sig ha fantastiskt odlingsvärde. Våga prova!

Vad gäller sjukdommar är det svårt att säga eftersom det helt och hållet beror på läget. Ett äppelträd drabbas oftast av sjukdommar för att det inte trivs på platsen och därmed har dålig motståndskraft mot sjukdomsangrepp. Aroma anser jag är relativt motståndskraftig mot skorv. Däremot drabbas den ofta av gloesporium och är stötkänslig. Gravensteiner är sällan helt fri från skorv och bladlöss, men ändå odlingsvärd. Discovery är väl den sort som jag anser är friskast, men kan å andra sidan vara svåretablerad då den är något långsamväxande. Sjukdommar förbyggs bäst genom balanserad beskärning och kartgallring.

Citera
          nikced
          Inlägg 01-02-2005, 20:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem nr: 1 559

Tack Birger för ett uttömmande svar. Ja man kanske ska våga chansa lite. Fick höra av min svägerska (som går sin trädgårdsutbildning i Malmö) precis att de "moderträd" som de skall ympa på är tåliga till zon 3 så det blir ett experiment i alla fall.
          /Niklas

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 02-02-2005, 08:35
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Malmö? Menar du SLU i Alnarp?

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Ronny
          Inlägg 02-02-2005, 21:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem nr: 69

Ett tips inför sortval är att fråga runt hos grannar o bekanta vad dom har för sorter, funkar det hos dom funkar det hos dig.

Ute i landet finns en väldig mängd lokala sorter som oftast uppkommit inom begränsade ytor kanske du ska försöka hitta några sånna.
          På www.svepom.se kan du läsa om vad som kan finnas i ditt område.

Min egen absoluta favorit heter Eva-Lotta.

Citera
          Cilla
          Inlägg 02-02-2005, 23:05
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Mitt råd är att inte experimentera med träd som är känsliga för din zon om du inte redan har en mängd äppelträd. Det finns MÄNGDER av goda äpplen för din zon!

Kolla http://www.algonet.se/~reinisch/apple.htm för att få några tips, och slå upp äpplen du är intresserad av i en äppelbok.

Det är roligt att experimentera med fruktträd, men om man sätter sina första och kanske trädgårdens enda och förlorar dem första stränga vintern, torra våren, solfattiga sommaren eller dyngblöta hösten är det inte kul. Att de överlevt de första åren är heller ingen garanti - de kan tyvärr ge upp senare när man redan väntat flera år på att skörda de första äpplena...

När man fått fräs och frukt på sina härdiga äppelträd kan man ympa in grenar av mer känsliga sorter. Gravensteiner är ett träd jag tycker mycket om (också för växtsättet) men det vet jag har frusit bort i mina trakter, så det har jag satt in i träden som smågrenar. Som moderträd i zon 4 är Aroma och den röda varianten Amorosa bra.

Birger - intressant att läsa om dina erfarenheter av Aroma. För trädgårdsodling (och om man inte vill lagra mycket och länge) tycker jag inte den är stötkänslig eller får gloesporiumfläckar, men så har jag inte lagrat mängder heller.

--------------------

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 03-02-2005, 08:55
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

CITAT (Cilla @ 02-02-2005, 23:05)
          Det är roligt att experimentera med fruktträd, men om man sätter sina första och kanske trädgårdens enda och förlorar dem första stränga vintern, torra våren, solfattiga sommaren eller dyngblöta hösten är det inte kul. Att de överlevt de första åren är heller ingen garanti - de kan tyvärr ge upp senare när man redan väntat flera år på att skörda de första äpplena...

Birger - intressant att läsa om dina erfarenheter av Aroma. För trädgårdsodling (och om man inte vill lagra mycket och länge) tycker jag inte den är stötkänslig eller får gloesporiumfläckar, men så har jag inte lagrat mängder heller.

Du har nog rätt. Experimenten kanske vi ska överlåta åt de verkliga entusiasterna och inte till förstagångsplanterarna... biggrin.gif

Aroma har ett lösare fruktkött och det är ofta sådana äpplen som drabbas av gloesporium. Det är naturligtvis olika beroende på var de växer och enligt studier vid bl.a. Kiviks försöksstation har det att göra med balansen mellan kväve-kalcium-bor. Övervikt av kväve ger generellt svaga cellväggar medan kalcium-bor stärker dem. Direkt kan detta kopplas till jordtypen också. Aroma verkar ge bäst frukt (utan gloesporium) på något lättare jordar medan Amorosa ger bättre resultat på något tyngre jordar och vise versa.

Det är också intressant att notera skillnaderna mellan fritidsodlarens varsamma hantering av sina äpplen och det långa distributionsled som den proffesionella äppelodlarens äpplen måste gå igenom. Där visar det sig att Aroma är stötkänslig i jämförelse med andra sorter. Men faktum kvarstår att Aroma är ett mycket bra äpple för fritidsmässig odling.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon