Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Basilika
          Eva St
          Inlägg 03-11-2002, 00:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem nr: 58

Gör ett försök på det nya forumet hoppas det funkar även för mig. Har en fråga om det går att odla basilika i kruka inne nu på vintern. Har köpt en i matbutiken tänkte plantera om den i en större kruka tror ni det funkar. Läste någonstans att man kunde klippa toppar från den och sätta så att man hade nya plantor hela tiden stämmer det. Ska man sätta dem direkt i jord eller i vatten först så de rotar sig?[COLOR=red]
          Undrar Eva St biggrin.gif

--------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

Mitt album

Citera
          Annika Haglund Ö...
          Inlägg 03-11-2002, 17:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 56

Det brukar gå bra att plantera om dem i ny jord och spara dem ett tag. Särskilt om man gallrar ur dem lite. Extrabelysning underlättar förstås. Att ta sticklingar har jag aldrig prövat.

Det går att så Basilikafrön själv lite då och då också. Härligt att alltid har färska blad att klippa till ostmackan, salladen och maten. Det doftar sommar rolleyes.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 03-11-2002, 20:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag skrev för inte så länge sedan att jag toppar mina basilikaplantor hela tiden och sätter dom i vatten så att skotten rotar sig, går fort. Så har du hela tiden nya plantor. Skall planterar några rotade skott imorgon, får se hur länge plantan klarar sig i fönstret. Gjorde det förut bara på sommaren.

Elisabeth
          [COLOR=blue]

Citera
          ingbo
          Inlägg 04-11-2002, 15:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 39

Jag brukar ta toppsticklingar av basilika och sätta i vatten ,de rotar sig rätt så fort.

Citera
          Fia
          Inlägg 06-11-2002, 22:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 248

När jag ska använda färsk basilika så klipper jag av på kvisten ovanför där jag ser att det kommer små nya blad. Genom att hela tiden gallra på detta sätt så har jag en gång haft en och samma basilikaplanta i 3 månader. Det var faktiskt under vintermånaderna så jag var mycket förvånad själv. Men gallring och mycket vatten är A och O. När jag köper plantor försöker jag även alltid att hitta de som är planterade i lerkrukor. För mig har de lyckats klara sig bäst. Lycka till! tongue.gif

Citera
          Virgo
          Inlägg 06-11-2002, 22:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Hejsan,

Köper man basilika på ICA eller konsum eller nånstans där de säljer dessa kryddor i små plastkrukor, så är det bra om man direkt efter hemkomsten fyller ett dricksglas med vatten och sätter ner basilikakrukan. På så vis har man några dagar på sig att förbereda ovanstående sätt att föröka basilikan.

Låter man den stå i sin kruka så kommer den att bli ganska så hög (om den får mycket vatten o ljus)
          Ser man till att ha fyrafem stjälkar bredvid varandra, så kan man fläta ihop stänglarna. Blir lagom snygg present. rolleyes.gif

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Kerstin i Malmö
          Inlägg 07-11-2002, 08:30
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 120

Bästa basilikan får du om du sätter själv! Den håller på ett helt annat sätt än köpebasilikan. Jag har fortfarande basilika som jag satte i juni + juli där hemma... Har ny på gång nu, är väl en centimeter högt...

Ska du få köpebasilikan att hålla längre tid är det tvunget att plantera om den så att den har något att växa i men oftast har mina dött på kort tid.

Kerstin

Citera
          Jennyn
          Inlägg 07-11-2002, 16:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 151
          Medlem nr: 125

Mina erfarenheter:
          Hemsådd basilika är bäst. Den köpta är oftast för "snabbuppdragen" vilket gör den känslig. Det är nog lite sent att så basilika nu, eller få skott att rota sig och klara sig, men det KAN gå med ordentligt med växtbelysning (lågenergilampa eller lysrör nära plantorna brukar duga).

Mina fem sorters basilika, sådda i våras, lever fortfarande men för en tynande tillvaro p g a ljusbrist. Det är nog snart dags för den sista mozzarellasalladen med egna tomater, egen lök och basilika. Mums!

Hälsar Jennyn

Citera
          selle
          Inlägg 07-02-2007, 17:44
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 9 062

konstigt, mina sticklingar vill inte ta sig i vatten..har provat många gånger, så jag köppte en rotningsgel, som fungerat mycket bra. sticklingen återhämtar sig bara 2 dagar efter jag klippt av skottet.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-08-2025, 04:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon