Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Da vinci koden, vad tror ni?
          Bjäbban
          Inlägg 02-03-2005, 09:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 334
          Medlem nr: 4 586

Har just läst ut Da Vinci koden och undrar ni som läst den, tror ni på detta???
          Själv hetsade jag inte upp mig så mycket över om huvud teorin att Jesus var gift med Maria Magdalena och fick en dotter och att det fortfarande finns avkommer efter den linjen.
          Säger jaha, en sen då det är ju över två tusen år sedan, kan inte finnas mycket kvar av det blodet, bör vara väldans utspätt….
          och förresten så har jag för mig att det går omkring Muslimer som på fullt alvar hävdar att de härstammar från Mohamed ( är ingen expert på detta, utan bara något jag läst någonstans…)

Nej det som gjorde mig konstig i blicken det var den biten som handlar om Konstantin den store och hur han skapade Kristendomen, 300 år efter Jesus! Kusligt!

Ja vad ska man tro? Den (boken alltså) är så logisk uppbyggd att jag känner hur världen gungar…
          samtidigt så ÄR det ju en roman, alltså ett påhitt!
          Helt klart en bok som sätter myror i huvet på en!

Har i vart fall kikat på nattvarden (finns att beskåda på internet) och vist ser lärjungen kvinnlig ut!
          Har också sett att Opus Dei finns på riktigt (de har en hemsida bland annat)
          Hittade också det här:

http://www.bibelsajten.nu/visaArtikel.asp?id=200

Citera
          råse-marie
          Inlägg 02-03-2005, 09:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 182
          Medlem nr: 3 210

Jag ska läsa den efter gubben ......
          Det är första boken som jag ser att ha läser sen vi träffades.
          laugh.gif så den måste väl vara bra wink.gif

Nattvarden har jag oxå sett visst ser det ut att vara en kvinna sleep.gif

men är det inte så att bakom varje framgångsrik man finns en kvinna laugh.gif

Citera
          yla
          Inlägg 02-03-2005, 09:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

har just läst davincikoden o den va urdåligt skriven tycker jag
          jag blev så besviken för ämnet va de inge fel på
          de va ett intressant sätt att se på saken o vasomhelst kan ju stämma eller hur
          de lär vi aldrig få veta
          men som sagt som bok va den uruselt skriven o inget att rekommendera

så tyckte jag,,,,jag hade ju också köpt den andra boken änglar o demoner som visar det sej börjar på nästan exact samma sätt sad.gif mad.gif unsure.gif blääähh kommer nog aldrig igenom den

sorry jag vet att en massa människor tycker boken va fantastisk men inte jag tongue.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Bjäbban
          Inlägg 02-03-2005, 09:57
          Länk hit: #4

Medlem

Ja där ser man hur olika man upplever en bok...
          Jag tyckte det var en riktigt spännande deckare! Sedan om jag tror på det...tja!

Citera
          yla
          Inlägg 02-03-2005, 09:59
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

CITAT (Bjäbban @ 02-03-2005, 09:57)
          Ja där ser man hur olika man upplever en bok...
          Jag tyckte det var en riktigt spännande deckare! Sedan om jag tror på det...tja!

tror på det nej
          laugh.gif
          men jag tror ju inte alls rolleyes.gif

o som sagt allt kan ju ha hänt så varför inte

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 02-03-2005, 10:00
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Om Leonardos konstnärskap. När de hade den dramatiserade dokumenatären av Leonardo Da Vinci på ettan eller tvåan så beskrev de hans arbete med att han gick runt på stadens gator och letade efter ansikten som han tyckte passade på lärjungarna. Konstnärlig frihet kanske gav en av dem ett mjukt ansikte som vi tycker ser kvinnligt ut.

Har inte läst boken.

Citera
          Airamya
          Inlägg 02-03-2005, 10:22
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Det var ett tag sedan jag läste DaVinci-koden men jag minns att jag tyckte det var en helt OK deckare och jag kan tänka mig att den kanske kan ge vissa personer en tankeställare men jag kan inte förstå varför den höjs den skyarna på vissa håll och trycks ner fullkomligt på andra håll. Det är ju 'bara en roman'.
          Det är ju inte den första boken som ser på Maria Magdalena i ett nytt ljus.
          Som sagt, jag tyckte det var mysig läsning men där fanns för mig inget nytt.

Då tycker jag Marianne Fredrikssons bok : enligt Maria Magdalena, är intressantare. Djupare.

Men Leonardo Da Vinci var en intressant person och att studera nattvarden lite grundligare kan nog vara riktigt roligt smile.gif
          För er som har lust att följa en DaVinci-kod/nattvards-diskussion kan ni läsa här på Skalmans forum

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 02-03-2005, 10:27
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Det var ett tvprogram för nån vecka sedan som handlade om vad som var sant och inte i Da Vincikoden. Det var inte mycket som stämde med verkligenheten!

Dessutom är boken mer eller mindre ett plagiat av en bok som kom på 80-talet. Helt klart är att författaren hämtat mycket idéer och inspiration från den boken i alla fall. Har glömt vad den hette, Holy blood, holy Graal kanske?

Om man är intresserad av att veta vad som är sant i boken finns ett antal böcker som heter Knäck Da Vincikoden, typ.

Jag tyckte boken var helt ok om man betraktar den som en deckare. Väldigt lättläst och ibland tycker jag det är skönt med såna böcker.

Köpte hans andra bok, Änglar och demoner och tycker den är mycket sämre. Jag tror denna bok skrevs före Da Vincikoden men förlaget tyckte inte det var värt att ge ut den men när författarens namn blev känt var det väl ok att ge ut den! Språket är rent förfärligt i den.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 02-03-2005, 10:28
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

hiskeligt bra bok....

Men tro vadå??? det är ju en roman.
          Kollla t.ex det där med gyllene snittet.... som professorn påstår alla är uppbygd av...bl.a. avståndet mellan fot och navel i förhållande till längden...

"alltid så"
          PYTTSAN !!! då är jag onormalt uppbygd..

Det var f.ö. ett teve program om just boken... där man slog hål på de flesta myter i boken.... MEN det gör ju inte att boken är sämre...

Vad säger bibeln?:

Question: "What does the Bible say about the holy grail?"

Answer: The Bible has nothing to say about the Holy Grail because the existence of the Holy Grail is nothing but a mythical legend that has been popularized recently by such heretical books as the DaVinci Code and a renewed interest in King Arthur.
          http://www.gotquestions.org/holy-grail.html

http://graal.co.uk/bloodlinelecture.html

för den verkligt intresserade rekommederas en sökning på tex google:

tex sökord: Jesus and the Holy Grail

men var KRITISK!!!

Läs boken och njut, men tro inte på alla "fakta"..

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Rossi
          Inlägg 02-03-2005, 10:52
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Sant och sant. Det är väl en av många teorier. Det där med Jesus och Maria Magdalena och de övriga figurerna i Bibeln kan man ju diskutera om de någonsin har funnits överhuvudtaget eller om det bara är sagor som skrivits ner.

Jag läste boken enbart som en deckare och visst var den en bladvändare men den var ingen höjdare. Personporträtten var inte alls bra till exempel.

Det som stör mig med boken är att Dan Brown hävdar att alla fakta i boken är sanna och som väl alla känner till vid det här laget så var inte det riktigt sant. Men han lyckades ju med att få uppståndelse kring boken och den säljer som smör i solsken.

Nu har to.m. Änglar och demoner, som faktiskt kommer före Da Vinci-koden, kommit i ropet igen. Temat är detsamma ....

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 02-03-2005, 11:01
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Rossi @ 02-03-2005, 10:52)
          Det som stör mig med boken är att Dan Brown hävdar att alla fakta i boken är sanna och som väl alla känner till vid det här laget så var inte det riktigt sant.  Men han lyckades ju med att få uppståndelse kring boken och den säljer som smör i solsken.

hmmm sa han verkligen så?? (jag har inte boken framför mig) jag HAR FÖR MIG att han skrev att alla Sekter, samfund, platser etc var äkta.. inte att boken var fakta... men jag kan minnas fel..

edit 11:22 kopierat ur ur Bettys länk kl 11:10

”Alla beskrivningar av konstverk, arkitektoniska verk, dokument och hemliga ritualer i romanen överensstämmer med verkligheten.”

http://www.newmaninstitut.nu/signum/pb504.htm

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 02-03-2005, 11:01
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Hör också till dom som tyckte boken var tråkig och dåligt skriven. Jag lämnade tillbaka den efter att ha läst ungefär 1/3. Sånt hör inte till vanligheterna, brukar läsa igenom de jag börjat på om inte annat så för att se om den är lika tråkig rakt igenom.
          Såg också delar av programmet på TV som behandlade sanningshalten i boken, bl.a. tog dom upp förklaringen på tavlan Nattvardens feminina ansikte, den heliga graalen mm.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Heddas matte
          Inlägg 02-03-2005, 11:05
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 3 696

Håller med om att ämnet är intressant i sig men boken är dålig. Otroligt platta personporträtt och långsam och tafflig intrig.
          Jag kan inte säga att jag sätter alltför stor tilltro till det han skriver, men jag tycker ändå att man ska akta sig för att reservationslöst lita på allt som sägs i ett tvprogram. Det som framställs på ett vetenskapligt sätt behöver inte vara sannare än det som framställs på ett ovetenskapligt.

--------------------
          Mälaröarna, zon 2

Citera
          cic
          Inlägg 02-03-2005, 11:05
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Tycker att boken är klart överskattad. Som många har sagt tidigare är språket lite platt. Vad som är sant och inte sant låter jag vara osagt. Jag såg också BBC dokumentären där man tog reda på sanningshalten i boken samt konstaterade att den är ett plagiat.

Fast jag bryr mig inte så mycket om sanningshalten i en roman eftersom det är just en roman. Men jag tycker att den är otroligt tjatig och jag blev väldigt besviken över att mina förväntningar hade trissats upp så.

EN sak gillade jag dock med den. Det var åtminstone till en början en riktig cliff-hanger!

Ämglar och demoner kommer jag INTE läsa.

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Betty
          Inlägg 02-03-2005, 11:10
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Tror på den...? Nej det gör jag inte! Här är en av flera recentioner jag har läst: Bakom Da Vinci-koden

Klipp ur Sydsvenskan idag.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          GoSatta
          Inlägg 02-03-2005, 11:13
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

som det står på framsidan, kioskliteratur och det är ju precis vad det är. Otroligt dåligt skriven men rätt underhållande historia och den tar ju bara nån dag eller två att läsa.

Man får se på den för vad den är, enklare underhållning, ungefär som tv. Rätt kul blandning av bibel historia och symbolik etc. även fast det mesta är rena fabler så kanske det hjälper någon att få upp ögonen för dom intressanta ämnena, men att folk går och tror på det det är ju däremot lite läskigt, det är ju bara en roman?

--------------------

Citera
          Bjäbban
          Inlägg 02-03-2005, 11:36
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (gammelnalle @ 02-03-2005, 11:01)
          CITAT (Rossi @ 02-03-2005, 10:52)
          Det som stör mig med boken är att Dan Brown hävdar att alla fakta i boken är sanna och som väl alla känner till vid det här laget så var inte det riktigt sant.  Men han lyckades ju med att få uppståndelse kring boken och den säljer som smör i solsken.

hmmm sa han verkligen så?? (jag har inte boken framför mig) jag HAR FÖR MIG att han skrev att alla Sekter, samfund, platser etc var äkta.. inte att boken var fakta... men jag kan minnas fel..

edit 11:22 kopierat ur ur Bettys länk kl 11:10

”Alla beskrivningar av konstverk, arkitektoniska verk, dokument och hemliga ritualer i romanen överensstämmer med verkligheten.”

http://www.newmaninstitut.nu/signum/pb504.htm

ja, du har helt rätt det är så det står!
          Och vist är det en deckare! Så jag tror inte heller på det...men det har ju blivit ett "herrans liv" (Sic!) så jag var mest nyfiken på vad ni övriga tycker!

Citera
          Tesa
          Inlägg 02-03-2005, 14:18
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag gillade boken mest pga av historiska beskrivningar och teorier..."koden" var också ett spännande inslag men för övrigt så hör den ju inte till de stora litterära verken precis... rolleyes.gif Men jag tyckte den var helt OK att läsa...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 02-03-2005, 15:19
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Plötsligt var den det stora samtalsämnet kändes det som, och blev en sån bok som man "måste" läsa.
          Spännande, javisst, men att folk tror på det!!! blink.gif

Det som retar mig nu är att det gjorts så mycket reklam för "Änglar och demoner" så den också kommer sälja jättemycket. Det har talats väldigt lite om att det är en äldre bok, som bara inte funnits på svenska tidigare för att den inte höll måttet, även om någon annan skrev just om det tidigare idag. Nu ser förlaget chansen till stora pengar.
          En av sönerna har köpt den, så jag läser väl den också med tiden, men jag hade inte köpt den själv.

Citera
          ninnisky
          Inlägg 02-03-2005, 17:19
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

På första sidan i boken skriver Dan Brown själv under FAKTA sista stycket:

"Alla beskrivningar av konstverk, arkitektoniska verk, dokument och hemliga ritualer i romanen överensstämmer med verkligheten."
          Det kan man ju tolka som man vill!

Läste själv boken under hösten. Visst var den spännande, men när jag kommit till hälften funderade jag faktiskt på att lägga ner resten, läste dock ut den. Har sällan läst någon bok som var så tillrättalagd för en dålig Hollywood-film. Allt var så förutsägbart och otroligt!

Änglar och demoner började jag på men har lagt ner den för tillfället. Den är i min smak alltför lik Da Vinci-koden.

Det är fler böcker av honom på gång...

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2025, 01:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon