CITAT (Rossi @ 04-03-2005, 07:18)
Jo, vi matar med solrosfrön och äpplen men tyvärr är det så att skator och kråkor i stora mängder tar det mesta så småfåglarna får knappt chansen. Vi försöker jaga bort de stora fåglarna så fort vi får tillfälle men de sätter sig på vårt tak och för oväsen och smutsar ner och så fort vi försvinner så är de på fågelbordet igen.
Vi lägger mat både i fågelbordet och lite på marken så att fasanerna också ska få i sig lite mat.
Vi hade -19,1 grader hemma i morse. (Bor i Skåne.)
Tänk jag tycker de ”stora” är väldigt roliga att titta på!
Lägger så mycket mat, så det räcker till alla!
Brukar lägga både morgon och eftermiddag, de stora är här på morgonen, men de små oftast inte kommer förrän vid middags tid! Så alla får!
Har mängder med små, och så en del stammisar bland de stora!
4 skator som bor här, och kommer flera gånger per dag, vackra fåglar, deras fjäderdräkt skimrar i solen och det är så fint med den vita teckningen!
Sedan har jag en mycket fet (troligen gammal) ring duva som har lite svårt att lyfta, hon vaggar som en anka när hon går, väldigt charmig med andra ord, som också tillhör stammisarna! (hon bor också i min trädgård)
Ett stort högljutt och bråkigt svart gäng, kommer också varje dag, är ett gäng på ca 10 Råkor. De är verkligen kul att titta på! Högljudda som sagt, och de slåss sinsemellan om brödbitarna,
Några koltrastar har jag också bland stammisarna!
Och en jätte gullig ekorre!
Ibland får vi kungligt besök! Då blir det så tyst, så tyst i trädgården! När tystnaden faller, då tittar jag upp i skyn och ser kungen (eller är det möjligen en drottning?) sväva Majestetiskt där uppe, en Glada!
Någon gång ibland behagar den gå ner och landa på fågel bordet också (händer inte så ofta, men lika roligt var gång!) och tar en bröd bit i den aristokratiska näbben!
Håller med den som skrev att det var bättre än TV att titta ut på fågelbordet!
Tyvärr har jag även granens katter här, inte lika kul….
Någon som vet om det finns någon växt som katter INTE tycker om som hade gjort att de hållet sig borta?
Vet ju att det finns sånt de gillar (kattmynta tror jag att det heter?) men finns det något de inte tycker om?
Missförstå mig nu inte, jag gillar katter, men inte i min trädgård jagades ”mina” fåglar!