Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Paradisträd, crassula ovata, Rädda förvuxen gamling?
          Katti med torpet
          Inlägg 06-03-2005, 13:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Jag står just i begrepp att plantera om mina blommor och inser att jag har ett förvuxet fult exemplar av paradisträd. Den har stått för mörkt och har blivt ranglig. Om det går att rädda/föröka tänkte jag låta dem flytta till söderfönstret i torpstugan där jag tror den kommer att må betydligt bättre.

Tål det (hård) beskärning?
          Kan jag använda det avskurna som sticklingar?
          Hur hanterar man suckulentsticklingar, skall de torka innan man stoppar ner dem i jord eller ej?
          Tar man en stamdel eller bara ett blad som stickling?

Många frågor men hoppas på er hjälp för att rädda den
          wub.gif

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          ejjan
          Inlägg 06-03-2005, 13:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 4 123

Funkar alldeles utmärkt att ta sticklingar. Sticklingen behöver ha några blad. Torkat dem har inte jag gjort. Bara planterat i såjord. LYCKA TILL! rolleyes.gif

--------------------
          Alla såg äpplen falla, men det var bara Newton som frågade sig varför" B Baruch

Citera
          Tyr
          Inlägg 06-03-2005, 14:14
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 514

Det är förvånansvärt enkelt att föröka sticklingar från crassula ovata.
          Jag har bara erfarenhet av förökning av blad med tillhörande stamdel, vågar nästan påstå att den inte går såsom med SP att bladföröka, men det ska jag låta vara osagt. Plantera sticklingen i gles jord, typ såjord som du kan berika med lecakulor. Håll fuktigt men strunta i plastpåsar det drar ju bara till sig ohyra. Rötterna som utvecklas på några veckor är oerhört små och kan tyckas sköra men mängden rötter gör att det blir som ett starkt spindelnät.

--------------------
          Zon II

Citera
          lisselbo
          Inlägg 06-03-2005, 15:07
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 156
          Medlem nr: 3 494

Det går bra att sticka ner blad i jorden också. Jag har satt både blad och stambitar, sticklingar. Växer som ogräs.
          mvh Marie

--------------------
          ~ Marie zon IV ~

" Man lär av sina misstag genom att upprepa dem tillräckligt många gånger "

Citera
          Tesa
          Inlägg 06-03-2005, 15:29
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Paradisträd tål redig beskärning...jag fick ullöss på mitt gamla för några år sen och då skar jag bort i stort sett alla grenar så det var bara stammen kvar...och det kom sig jättefint sen...
          Och då plantan säkert 15 år gammal...minst...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Ciczi
          Inlägg 06-03-2005, 21:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Jag beskar min (arv efter släkting) gamla Crassula Ovata härom året. Den tar sig fint. Sticklingarna satte jag i vatten. Det blev ofantligt mycket rötter och av de fem sticklingarna jag satte i vatten har samtliga tagit sig fint och är fina små exemplar.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 07-03-2005, 07:38
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Som sagt - det kan knappt misslyckas.... Men jag skulle absolut skära ned "mamman" lagom och försöka få den fin igen. Jag personligen tycker att den stora tjusningen med paradisträd är när de får ordentligt tjock stam. Om den står lite svalare vintertid och ute sommartid kan den dessutom blomma väldigt vackert!

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 07-03-2005, 07:40
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Mitt lilla paradisträdträd växer jättesakta, kan det bero på vilken jord man använder.
          jag har den i vanlig blomjord...skulle den kanske trivas bättre i kaktusjord?

Citera
          Ciczi
          Inlägg 07-03-2005, 08:12
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Jag har mina i vanlig blomsterjord och de växter som tusan... laugh.gif

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          neena
          Inlägg 07-03-2005, 11:37
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 2 170

Jag brukar också sätta mina sticklingar i vatten först och de får rötter relativt snabbt. Jag har alla mina paradisträd i vanlig blomsterjord i söderfönster så att de får så mycket sol och värme som möjligt.

Glöm bara inte att vattna lite oftare på sommaren om de står på ett väldigt varmt och torrt ställe med mycket sol.

/lycka till med sticklingarna!

Citera
          evalisa
          Inlägg 09-03-2005, 14:34
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 5 086

Jag har klippt ner flera stora paradisjättar i mina dar speciellt sådana som varit ganska rangliga. Oftast när de blir rangliga så blir grenarna långa och tunna med väldigt lite blad vilket ser ganska trist ut eftersom man brukar vilja ha dem täta och fina.

Ett tips är att klippa ner den jättemycket så att det mest bara är stammen plus kraftiga fina grenar kvar med möjligtvis några täta bladexemplar. Den ska alltså kunna stå av sig själv utan att tippa. Låt den stå fritt och soligt och vattna regelbundet men inte för mycket eftersom det finns ganska få blad som kan absorbera vatten vilket kan leda till att stammen ruttnar inifrån. Dom verkar även gilla att stå i ganska små krukor.
          Fördelen när du klippt ner den så mycket är att det brukar titta ut nya skott längre ner på de tjocka grenarna som tidigare var bladlösa vilket kommer att göra kronan mycket tätare. Det kan även titta ut några skott på stammen men de kan du bara ta bort så kommer de sluta att växa där.

Att tänka på när det gäller paradisträd är att de har en förmåga att verkligen vrida sig efter solen och alltså luta sig mot fönstret det står i. Var därför noga med att rotera det regelbundet för att undvika att det blir snett och inte kan stå av sig självt utan att krukan tippar.

Självklart kan du sätta både sticklingar och enstaka blad även bitar av stam (kan ge ganska roliga små träd). Men bara blad tar ju rätt lång tid innan det blir något av så försök att klippa så stora rejäla sticklingar du kan. Det funkar både att lägga dem att torka för att sedan plantera dem, att sätta dem i vatten och vänta tills de fått rötter eller bara trycka ner dem i jorden. Att torka dem eller vänta på rötter brukar vara säkrare men jag brukar tycka det är lungt att bara trycka ner dem så länge man inte vattnar dem så mycket i början.

Lycka till!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 05:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon