Jag har aldrig prövat på mindre plantor. När jag testade förra säsongen var det på relativts stora plantor som var utplanterade sedan några veckor. Jag prövade på bl a brysselkål, chili och vitlök och på några buskar. Så jag har inte så stor erfarenhet. Vet bara att det är extremt starkt och viktigt att blanda ut det ordentligt med vatten, men ändå gäller att inte hälla på för mycket. I någon bok jag läste (minns inte vilken) rekommenderas att en brysselkåplanta behövde max några liter på en hel säsong. Eftersom det är kväverikt kan det ge upphov till stor bladtillväxt och mindre blomning/fruktsättning. Därför tror jag att det är bra att använda på våren när man vill ha fart på växterna. Sedan tror jag att man ska minska på kvävetillförseln. Själv tycker jag det här med gödning är ganska svårt, jag vet aldrig hur mycket jag ska ge. Jag har inte ens tänkt tanken att småplantor behöver näring förrän jag läste det här, jag brukar komma ihåg det först när jag planterar ut växterna! *ler åt min dumhet, hi hi*
Jag tror att ämnet diskuterats flitigt i forumet några gånger. Om ni använder sökfunktionen och söker även på äldre inlägg kan ni nog hitta några heta diskussioner!
Guldvatten diskuteras i en del trädgårdsböcker, bland annat i Handbok för kökstrådgården av Lena Israelsson. En kanonbok som rekommenderas. Fast jag vet fortfarande inte hur jag ska göda mina småplantor just nu!