Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Örtagård, nybörjare
          Zappa
          Inlägg 11-03-2005, 09:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 1 777

Hejsan!

Jag är nybörjare inom detta med örter och kryddor och nu tänkte jag att jag skulle odla lite egna kryddor på min balkong. Timjan, rosmarin, basilika, de vanligaste eftersom de är vansinnigt dyra hós oss att köpa i butiken...ca 4 € sad.gif

Men nu till ämnet...

tänkte driva upp dem först i ett litet miniväxthus som får stå på köksbänken, funkar det månne? Sen tänkte jag plantera om dem i större krukor eller har ni andra råd... vill eg veta allt om hur ni har gjort osv....

Hoppas på svar!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-03-2005, 11:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Basilika brukar vara lättsådd och det finns många olika sorter så den funkar bra. Så gärna i omgångar ibland blir de fula efter ett tag + basilika gillar inte kyla (helst ej under +15). Basilika går även bra att odla inomhus.

Timjan kan vara något segare från frö än basilika men även den funkar oftast bra, mycket ljus brukar den dock behöva och gärnare lite svalare efter att de grott. Timjan är även lättförökad via sticklingar, vill man snabbt få upp plantor av lite större storlek så brukar det gå snabbare från stickling än från frö.

Även rosmarin brukar gå bra att så men man kan inte förvänta sig att det blir så stora plantor första året, enklaste sättet är dock att köpa en planta och skörda sticklingar, rosmarin brukar vara lättrotad.

Om du väljer att fröså tänk på att de växter du valt har frön som helst inte bör täckas så mycket med jord.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          evelina
          Inlägg 11-03-2005, 11:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

Jag brukar köpa olika slags timjan , rosmarin i vanliga affärer och plantera om i större kruka och sedan plantera ut dom när det är varmt ute, då är dom stora och fina, det blir inte lika dyrt.
          Köpte förra året även myntor, oregano, mejram, körvel, dragon och olika sorter med basilika och jag hade örter hela sommaren. Satte alla i pallkragar. En del överlever vintern med täckning.
          Stammade upp en rosmarin som blev jättefin, av det jag klippte av blev det många sticklingar att plantera.
          Av pepparmyntan och citrontimjan gjorde jag likör kanongott.

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          Dulcamara
          Inlägg 11-03-2005, 23:16
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 724

Det är en bra idé att förkultivera inne så kan du snabbare skörda dina kryddor. Sätt ut dem i större krukor eller balkonglådor när du sätter ut andra balkongblommor (slutet av maj - början av juni). Vissa kryddor växer snabbt och behöver inte sås inne, t ex koriander (underbart god i asiatiska rätter, Impecta har en bladkoriander som inte så lätt går upp i blom), dill m fl. Persilja måste du förstås ha och gräslök - prova den kinesiska, den är jättegod med aningens vitlökssmak. Du kan ju också köpa krukodlade kryddor i butikens grönsaksavdelning och plantera över i dina balkonglådor, det brukar lyckas väldigt bra. Mynta är gott att ha några sorter och citronmeliss skulle jag inte kunna undvara....

Citera
          Eva St
          Inlägg 11-03-2005, 23:35
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem nr: 58

CITAT (evelina @ 11-03-2005, 11:35)
          Jag brukar köpa olika slags timjan , rosmarin i vanliga affärer och plantera om i större kruka och sedan plantera ut dom när det är varmt ute, då är dom stora och fina, det blir inte lika dyrt.
          Köpte förra året även myntor, oregano, mejram, körvel, dragon och olika sorter med basilika och jag hade örter hela sommaren. Satte alla i pallkragar. En del överlever vintern med täckning.
          Stammade upp en rosmarin som blev jättefin, av det jag klippte av blev det många sticklingar att plantera.
          Av pepparmyntan och citrontimjan gjorde jag likör kanongott.

Nu blev jag verkligen sugen att testa med uppstammad Rosmarin gjorde du på något särskilt sätt?

Har du lyckats bevara den uppstammade Rosmarinen - hur i så fall.

--------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

Mitt album

Citera
          evelina
          Inlägg 12-03-2005, 09:19
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

Jag köpte en rosmarin på affären som var kraftig, bestämde vilken som skulle vara huvudstammen, klippte bort allting efter stammen behöll en topp med flera små grenar på satt i en stödpinne och band fast den.
          Satte rosmarinen i en kruka och lät den växa, sedan när det blev varmt ute planterade jag om den i en större lerkruka den hann bli 40 cm hög under sommaren. Övervintrat den hemma i köksfönstret.

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          Zappa
          Inlägg 12-03-2005, 12:22
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 1 777

hejsan igen!

Tack för alla svar, tänkte nog att det skulle vara enklare från färdig planta men eftersom jag vill ha många olika samt att varje planta kostar minst 4@ dvs 40 sek så valde jag frön istället! nu har jag lite att bita i, hör av mig med bilder på hur det går!

Tack än en gång!

Citera
          sanna
          Inlägg 12-03-2005, 14:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

Hej Zappa!

Tänk att det är så dyrt på Åland! Är det "Kantarellen" i city du handlar på, då wink.gif ? Tillbringar varje sommar i Ålands underbara skärgård och har faktiskt reagerat på att allt blev så mycket dyrare efter eurons införande...det känns så i alla fall, rätta mig om jag har fel.

Hur som helst. Jag antar att du med kryddor menar de här snabbuppdrivna kryddorna i små plastbyttor som man kan köpa i den vanliga livsmedelshandeln, alltså? Det lustiga är att jagför några dagar sedan reagerade på att just de kryddbyttorna var så billiga (!) i min livsmedelsaffär. De tog 12:90 på extrapris, men vanligtvis är de inte så otroligt mycket dyrare - kanske 15:90 eller så. Det fanns allt möjligt: timjan, basilika av olika sorter, oregano, mejram, persilja etc etc. Mitt förslag är att du kanske ska ta båten över till Stockholm och bunkra lite kryddor här hos oss i Bananrepubliken...? smile.gif

Annars är det väldigt roligt att dra upp plantor från frö! Och det är alltså hög tid just precis nu. Många kryddor tar god tid på sig. Använd ditt miniväxthus, se till att fröna har det varmt under groningen. När de har tittat upp är mycket ljus det allra viktigaste. Jag odlar inomhus på vinterhalvåret och kan just nu skörda av min egen sallad, persilja, körvel, gräslök, ruccola och timjan. Det mesta i kryddväg går att odla inomhus - prova dig fram!

Sanna

--------------------
          Sanna!

Citera
          Eva St
          Inlägg 13-03-2005, 21:44
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem nr: 58

CITAT (evelina @ 12-03-2005, 09:19)
          Jag köpte en rosmarin på affären som var kraftig, bestämde vilken som skulle vara huvudstammen, klippte bort allting efter stammen behöll en topp med flera små grenar på satt i en stödpinne och band fast den.
          Satte rosmarinen i en kruka och lät den växa, sedan när det blev varmt ute planterade jag om den i en större lerkruka den hann bli 40 cm hög under sommaren. Övervintrat den hemma i köksfönstret.

Tusen Tack för info Evelina detta ska jag testa

--------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

Mitt album

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 13:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon