Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Örtagård, nybörjare
          Zappa
          Inlägg 11-03-2005, 09:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 88
          Medlem nr: 1 777

Hejsan!

Jag är nybörjare inom detta med örter och kryddor och nu tänkte jag att jag skulle odla lite egna kryddor på min balkong. Timjan, rosmarin, basilika, de vanligaste eftersom de är vansinnigt dyra hós oss att köpa i butiken...ca 4 € sad.gif

Men nu till ämnet...

tänkte driva upp dem först i ett litet miniväxthus som får stå på köksbänken, funkar det månne? Sen tänkte jag plantera om dem i större krukor eller har ni andra råd... vill eg veta allt om hur ni har gjort osv....

Hoppas på svar!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-03-2005, 11:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Basilika brukar vara lättsådd och det finns många olika sorter så den funkar bra. Så gärna i omgångar ibland blir de fula efter ett tag + basilika gillar inte kyla (helst ej under +15). Basilika går även bra att odla inomhus.

Timjan kan vara något segare från frö än basilika men även den funkar oftast bra, mycket ljus brukar den dock behöva och gärnare lite svalare efter att de grott. Timjan är även lättförökad via sticklingar, vill man snabbt få upp plantor av lite större storlek så brukar det gå snabbare från stickling än från frö.

Även rosmarin brukar gå bra att så men man kan inte förvänta sig att det blir så stora plantor första året, enklaste sättet är dock att köpa en planta och skörda sticklingar, rosmarin brukar vara lättrotad.

Om du väljer att fröså tänk på att de växter du valt har frön som helst inte bör täckas så mycket med jord.

--------------------
          Mvh Åsa