Hej Zappa!
Tänk att det är så dyrt på Åland! Är det "Kantarellen" i city du handlar på, då

? Tillbringar varje sommar i Ålands underbara skärgård och har faktiskt reagerat på att allt blev så mycket dyrare efter eurons införande...det känns så i alla fall, rätta mig om jag har fel.
Hur som helst. Jag antar att du med kryddor menar de här snabbuppdrivna kryddorna i små plastbyttor som man kan köpa i den vanliga livsmedelshandeln, alltså? Det lustiga är att jagför några dagar sedan reagerade på att just de kryddbyttorna var så billiga (!) i min livsmedelsaffär. De tog 12:90 på extrapris, men vanligtvis är de inte så otroligt mycket dyrare - kanske 15:90 eller så. Det fanns allt möjligt: timjan, basilika av olika sorter, oregano, mejram, persilja etc etc. Mitt förslag är att du kanske ska ta båten över till Stockholm och bunkra lite kryddor här hos oss i Bananrepubliken...?
Annars är det väldigt roligt att dra upp plantor från frö! Och det är alltså hög tid just precis nu. Många kryddor tar god tid på sig. Använd ditt miniväxthus, se till att fröna har det varmt under groningen. När de har tittat upp är mycket ljus det allra viktigaste. Jag odlar inomhus på vinterhalvåret och kan just nu skörda av min egen sallad, persilja, körvel, gräslök, ruccola och timjan. Det mesta i kryddväg går att odla inomhus - prova dig fram!
Sanna