Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > HJÄLP::::
          Aila
          Inlägg 12-03-2003, 12:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem nr: 87

Snälla ge mig ett snabbt svar om det går............ wink.gif

Har en Sharons ros eller den kallas väl också ökens ros, nu har den vuxit och speter åt alla håll den tar så mycket plats , KAN jag klippa den eller dör den, någon som vet den har ju köttiga stammar så är tveksam om att det går. Vore tacksam för svar,har för vanan att klippa mina träd till bonsai formen när de blir för enorma, men nu är det problema.

unsure.gif unsure.gif

Citera
          Emser
          Inlägg 13-03-2003, 10:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 961
          Medlem nr: 274

Hej Aila,
          är det en Adenium obesum? Den kallas i affären för just Ökenros. Den får inte klippas! Men det finns ETT undantag - om topparna har torkat - det händer ofta under vintern då vi har det extremt torrt innomhus. Har den helt torra stjälkspettsar så klipp av dem en bit in på det torra för att inte skada frisk vävnad. Annars finns det inte så mycket du kan göra för att bemästra dess växtsätt.

Om du vill förhindra att den torkar under vintern så ta och dusha den lite då och då. Hoppas att detta svara på din fråga!?

--------------------
          Mvh/Emser
          Zon 8, USA.

Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 13-03-2003, 10:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Om det är en Adenium obesum går det bra att klippa/beskära den - men det blir ofta fult efteråt och man ångrar sig. Den skall bli jättehög med tiden - mina är nog snart en meter höga och kommer att få stor kruka och stå på golvet.

Jag klipepr själv inte av de svarta spetsarna på mina utan låter den bryta själv sedan faller de svarta av - av sig själva - och utseendet blir bra då :-)

Blommar den Aila?

Hälsar Ingrid

Citera
          Aila
          Inlägg 14-03-2003, 22:15
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem nr: 87

Här kommer en kram till dig Emser (jag gillar Emser tabletter)....och tack för de goda råden ante mig, att det inte var så bra att tukta den.

Och en kram till föreståndaren i Pallkrageklubben wink.gif Jag har gjort likadant som du beskev. Inte är min 1 meter än men på bra väg.

Den har blommat flitigt varje sommar ,men på vintern tappar den sina blad, på toppen sitter de kvar. Den är ju exotisk i sitt utseende med de tjocka stammarna .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 13:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon