CITAT (oldwolfie @ 21-03-2005, 08:24)
jo de e inte lätt o va polis
o självklart skjuter dom inte för att de e kul
dom e nog alldeles väldigt medvetna om pressen dom får efteråt
så man får nog räkna med att de är olycksfall i arbetet då det händer
klart att man vill försvara sej om man blir påhoppad
o jag tror inte de e lättare för en polis att bevara sitt lugn i alla väder för dom e ju trots allt bara människor dom me o utsätts såpass ofta för adrenalinhöjande situationer att de nog e konstigt att de inte händer olyckor oftare
så e man bov o går till attac så får man skylla sej själv
sådetså
fast visst vore de underbat om man kunde få leva i en värld där det inte behövdes poliser va
men sålänge vi inte gör det så måste dom som tar ett sånt jobb få försvara sej annars kan vi lägga ner o låta buset ta över helt o då lär fler dö fast då e de oskyldiga som går åt
basta

Självklart ska polisen ingripa mot t.ex. människor som utövar eller hotar med våld, men att "ingripa" med skjutvapen och som dessutom är laddade med ammunition konstruerad att orsaka maximal skada på människokroppen, tycker jag är en rå och omänsklig strategi.
Illustrationerna nedan försöker visa skillnaden i skadeeffekt mellan normal ammunition, och den vedervärdiga som polisen nu använder.

Människor, som dessa fall handlar om, viftar nog inte inte med knivar mot andra för att "de e kul" heller, utan istället för att de mår mycket dåligt och/eller är desperata, och det borde ju strängt taget kunna hända vem som helst av oss.
Jag anser att poliser måste utbildas och tränas för att kunna omhänderta människor på annat sätt än att förvänta sig att alla ska hörsamma tillsägelser under skjutvapenhot, typ som om skjutvapnet vore en fjärkontroll som man bekvämt på avstånd kan "stänga av" hotfulla personer med.
Om uppdraget gällde att rätt och slätt avliva, kunde de ju lika gärna skicka dit soldater eller jägare.
Främst bör man ju förstås testa med psykologi och försöka "prata av" hotfulla personer knivarna.
Att polisen försöker "lösa" en situation med hjälp av sina skjutvapen bör vara absolut sista utvägen, anser jag, och då ska man använda skjutvapnen först efter varningsskott i luften och som nästa steg försöka oskadliggöra genom något skott - med normal ammunition - mot ben eller arm.
Så länge som inte dödstraff är tillåtet i Sverige, bör ej heller poliser få agera bödlar mot medborgarna, tycker jag.