Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bortglömda växter ...Diskussion efterlyses!
          Alexandra
          Inlägg 14-03-2003, 20:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem nr: 461

Jag bara undrar ......Varför det HELA tiden kommer nya växtsorter till butikerna och gamla beprövade sorter försvinner .....vad är det för fel på änglapelargoner och apostlalilja??? Jag anser att de gamla sorterna oftast känns mer "personliga" än de nya maffiga hybrider i butikernas hyllor. Är det nån som tycker som jag??? Det är fritt fram att diskutera och ha åsikter!!! biggrin.gif

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 14-03-2003, 20:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Umm - jag måste erkänna att jag gillar de nya men inte på bekostnad av de gamla! Önskar en mångfald och ett utbud - inget vill jag skall försvinna ( utom möjligtvis --njae - tar det en annen gång :-) )

Hälsar ingrid

Citera
          Nette
          Inlägg 14-03-2003, 22:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 562

Hej Alexandra!
          Tycker som du men tror delvis att det har blivit lite slit och släng när det gäller blommor. Förut hade man mer tålamod att vänta på att ens växter skulle bli stora eller blomma. Idag ska de vara färdiga ifrån början och när blomningen är över slängs de. Jag inbillar mig också att äldre växter är mer tåliga än nya vilket inte är lika lönande för handeln. Men detta är bara min egen uppfattning. Jag har bla liljor som jag haft i 20 år. Min vännina slänger blommor i parti och minut och köper nytt. Antingen så tröttnar hon på dem eller så tar det för lång tid innan det händer nåt tycker hon. Men visst finns det fräsiga nya sorter också.

Citera
          Kajsa
          Inlägg 14-03-2003, 23:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Det är väl en stor industri som ska hållas i gång. Tycker det är mer "slit & släng" med krukväxterna, på väg genom mataffären tar man en Begonia, Våreld eller en Chrysanthemum, dom står längre än en blombukett.
          Sedan ut på komposten.
          I trädgården har vi väl alla en massa perenner, liljor, rosor som kommer år efter år, stommen i rabatterna. Jag har grävt upp mina Dahlior i 20 år!
          Men annars är jag svag för nyheter så jag ger bort en del som är "vanliga"
          eller som jag tröttnat på.
          Tänk på all Dagliljor som finns nu i alla färger, ja det bara måste bli en lila eller rosa!
          Kajsa wub.gif

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Alexandra
          Inlägg 15-03-2003, 11:18
          Länk hit: #5

Medlem

Ja, tyvärr så har det blivit lite slit och släng över en del växter. Krysantemum köper ju de flesta som en slit och släng blomma, som man har 3 - 4 veckor och sen så bort med den....
          Jag har en granne som alltid köper 4 likadana växter som hon ställer i sina två köksfönster. 4 Krysantemun eller 4 liljor eller 4 begonior, 4 våreld....listan kan göras lång rolleyes.gif Jag avskyr hennes enformiga fönster! Blä! Hon är en typisk företrädare för slit och släng.
          Just det här att göra ett arrangemang med många likadana växter i likadana krukor ser man överallt, inte minst i inredningstidningarna. Det ska väl förmedla en känsla av harmoni. Jag tycker att det ser gräsligt ut -huga!
          Nå kanske tycker grannen i sin tur att mina fönster ser för j_____a ut! tongue.gif
          Nej nu har jag "babblat" nog! Nu skall jag iväg och köpa sticklingar!!!! (många olika sorter för mångfaldens skull biggrin.gif )

Citera
          Kajsa
          Inlägg 15-03-2003, 12:04
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Håller med, men en del växter kommer tillbaka som alla Fuchsior & Pelargoner. Många sorter har fått en renässans idag. Mina älsklinspelargoner förra sommaren var"Turkish Delight" och "Happy Thought" båda kom i slutet av 1800- talet. Och dom klarade vintern galant i mitt varma förråd. Det är väl två överlevare!
          För oss som gillar växter finns det så mycket mer idag att välja på,
          och det kan göra en köpgalen.
          Kajsa rolleyes.gif

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          fiffigafrun
          Inlägg 15-03-2003, 15:55
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem nr: 697

Nja, jag både håller med och inte... Jag hör till dem som har flera likadana krukor på rad med t ex svärmorstungor i mina köksfönster t ex. Tycker det ger en rolig och maffig effekt. Men jag är ingen krukväxt människa och inne har jag mest vad många kanske skulle kalla "stela" och tråkiga fetbladsväxter just för att de är tåliga.

I trädgården vill jag kanske ha det mera vildvuxet, mjukt, "romantiskt" och lummigt men där sköter ju naturen själv om den mesta vattningen t ex. Men jag gillar nog ändå mera klassiska "mormorsväxter" som känns mer naturliga och inte så konstlade som alla nya hybrider.

Där är jag nog också mer allätare och gillar allt från vita pelargoner och rosor till stora gräs och hostor. Men det är väl bara bra om utbudet utökas eftersom smaken är som baken. Det är ju mångfalden som många gånger är så intressant...

Citera
          Ina
          Inlägg 15-03-2003, 17:02
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

Jag kan tänka mig att en del gamla växtsorter trivs sämre i dagens bostäder. I många hem är det nästan lika varmt året om och många undrar hur dom skall göra med växter som vill ha 12-15 grader på vintern. Det löste sig automatiskt tidigare!! wink.gif
          Sen tror jag att det ligger lite i tiden med slit-och-släng-blommor. MAn kan se samma trend inom många andra områden också. Titta på matutbudet - det finns kokt ris i påse att köpa.... wacko.gif blink.gif

Jag tycker att det kan vara jättesnyggt med likadana blommor i en rad.... fast det är en nyansskillnad som är svår att sätta fingret på. Jag tycker att "svärmorstungefönstret" låter ganska läckert, men skulle nog tycka som Alexandra om jag hade en granne som gjorde som hennes.... Vad som är skillnaden är svårt att säga.... kanske det att svärmorstungefönstret är ett personligt val och "slitochsläng-föntret" är ett, vad skall jag kalla det, pådyvlat kommersiellt val...... Äh, jag vet ju inget om Alexandras granne, hon kanske har gjort ett högst pesonligt och medvetet val.... JAg skulle dock inte klara av att ha många av samma sort - jag vill ha alldeles för många sorter för att det skall vara praktiskt möjligt!! laugh.gif

Citera
          Ralf
          Inlägg 15-03-2003, 17:11
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Ina @ 15-03-2003, 17:02)
          Sen tror jag att det ligger lite i tiden med slit-och-släng-blommor. MAn kan se samma trend inom många andra områden också. Titta på matutbudet - det finns kokt ris i påse att köpa.... wacko.gif blink.gif

Påminner om en kollega som behövde kokboken för att göra omelett.

ondigt inlägg som inte har något med urspungstråden att göra som kan raderas om nån vecka

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Posse
          Inlägg 15-03-2003, 17:17
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Alexandra @ 14-03-2003, 20:12)
          Jag bara undrar ......Varför det HELA tiden kommer nya växtsorter till butikerna  och gamla beprövade sorter försvinner .....vad är det för fel på änglapelargoner och apostlalilja??? Jag anser att de gamla sorterna oftast känns mer "personliga" än de nya maffiga hybrider i butikernas hyllor. Är det nån som tycker som jag??? Det är fritt fram att diskutera och ha åsikter!!!    :D

Det är väl som med kläder och alla möjliga prylar.... tillverkarna strävar ständigt efter att skapa nya behov och ny efterfrågan... sad.gif

Och eftersom det saluförs mängder med mer eller mindre "utvecklade", dvs manipulerade, växter nappar tydligen konsumenterna.
          Vissa människor hungrar ju ständigt efter "något nytt" och "det senaste". huh.gif

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 15-03-2003, 18:11
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 594
          Medlem nr: 528

och samtliga diskutioner om kannabis tas bort av ingemar...

--------------------
          user posted image

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 15-03-2003, 18:50
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

CITAT (abborrmaster @ 15-03-2003, 18:11)
          och samtliga diskutioner om kannabis tas bort av ingemar...

Ursäkta, men tycker du det är konstigt???? Du skulle bara veta vad bruket av droger leder till! Men det skulle du inte vilja veta! Inte bara den som brukar droger råkar illa ut det drabbar också den missbrukandes familj! wacko.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 15-03-2003, 18:54
          Länk hit: #13

Medlem

konstaterade...

--------------------
          user posted image

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 15-03-2003, 18:58
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

just det! En beprövad fostermamma!

--------------------
          user posted image

Citera
          Alexandra
          Inlägg 16-03-2003, 16:53
          Länk hit: #15

Medlem

Angående min granne, så är det inte bara fönstren som ser likadana ut! Även familjen går klädd i likadana kläder, pojkarna har likadana jackor och byxor, alla i familjen bär likadana solbrillor (PUH)!!!

rolleyes.gif

Jag vet inte---det är kanske ett medvetet val hon gör, men det verkar ju ligga en hel del ångest i det. Det är kanske rädslan för att avvika eller så som får vissa personer att ha likadana fönster, lagom häftiga märkeskläder o.s.v. Vad tycker ni? sleep.gif

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 16-03-2003, 16:56
          Länk hit: #16

Medlem

ba så ni vet så kör jag alltid kaftan...

--------------------
          user posted image

Citera
          Alexandra
          Inlägg 16-03-2003, 17:17
          Länk hit: #17

Medlem

Underbart Simon! En av mina elever bar sari hela förra sommaren.. kan det vara nåt för dig Simon? rolleyes.gif

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 16-03-2003, 17:23
          Länk hit: #18

Medlem

okej jag ljög... biggrin.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 16-03-2003, 17:25
          Länk hit: #19

Medlem

Men det är ingen omöjlighet... Skulle kunna ha hänt smile.gif För tillfället e jag lite tråkit med tajta braller o maidentröja...

--------------------
          user posted image

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 16-03-2003, 17:27
          Länk hit: #20

Medlem

kilt övervägde jag för nåra år sen, börjar överväga det igen men nu när det e lite kyligt så måste väl bollarna lida lite unsure.gif ?

--------------------
          user posted image

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 19:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon