Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vamt & Soligt, Vad skall jag ha på min soliga balkong?
          MartinaL
          Inlägg 30-03-2005, 16:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 3 896

Hej alla odlare!

Jag har en stor härlig balkong i skyddat söderläge (d.v.s full sol och ingen vind) I år vill jag att den skall bli riktigt prunkande, men jag vet inte riktigt vad jag skall satsa på..

Har funderat på någon sorts slinger-krasse som kan klättra på min fula stolpe, men skulle vilja ha nåt mer.. Jag vet dock inte riktigt vad!

Förra året hade jag fuchsior och det var ett evigt runtflyttande för att få dem i skugga, men de blev så himla fina så någon sådan får det nog bli i år igen.

Jag fick 2 st jättesnygga (själv-vattnande) vägg-amplar i julklapp som jag vill sätta här också och skulle då vilja ha något fint som blommar och hänger ner lite..
          Och idag såg jag en jättefin Jordgubbstunna (Willab) som jag funderar på att sätta smultron i..

Ohh, det är så svårt, jag vill ha allt!! sad.gif

Men innan jag springer och slänger alla mina pengar på växter som torkar sönder vill jag slänga ut frågan om råd och tips här..

Tror ni att det funkar med smultron & krasse och har ni några bra tips på vad jag mer kan ha på min balkong?

Vore jättetacksam för alla tips jag kan få!

Kanske skall tillägga att jag bor i Halmstad, vet inte vad det är för zon men det vet säkert ni, ni verkar ha järnkoll på det mesta! biggrin.gif

Citera
          ejjan
          Inlägg 01-04-2005, 15:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 295
          Medlem nr: 4 123

Jag tycker att det är snyggt med taklökar i krukor. De gillar sol och värme rolleyes.gif

--------------------
          Alla såg äpplen falla, men det var bara Newton som frågade sig varför" B Baruch

Citera
          zaaritha
          Inlägg 01-04-2005, 18:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Gråbladiga växter! Sedum. Kryddväxter, som timjan, t.ex.

Citera
          farbror B
          Inlägg 04-04-2005, 11:01
          Länk hit: #4

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

CITAT
          Vad skall jag ha på min soliga balkong?

[FONT=Geneva][SIZE=7]
          Bikini?

hoppas du inte misstycker skämtet....

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera
          bergslagen
          Inlägg 04-04-2005, 14:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 4 951

Låter som det vore läge för spaljèer så du kan vistas där överhuvudtaget.
          Krasse är härligt,luktärtor i bra,väl gödslad jord som håller fukt bra (i en plastkruka) kommer glädja dig till oktober.
          Häng lite matnyttigt i taket,jordgubbar,smultron el. varför inte tomater.
          Din fula stolpe kan du klä med hönsnät så försvinner den snabbt om du placerar något snabbväxande,humle kanske,växer så det knakar,vissnar nen på hösten och kan säkert klara sig väl inlindat på din balkong över vintern.
          Klematis......................................................
          Lycka till!
          M

Citera
          MartinaL
          Inlägg 04-04-2005, 15:49
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för tipsen!

Och Farbror B; Självklart skall jag ha Bikini! biggrin.gif

Jag hade luktärt på balkongen förra året men de blev tyvärr inte riktigt så fina som jag hade hoppats på, men jag gör nog ett nytt försök i år.

Idag läste jag att en "trädgårdsexpert" (aftonbladet.se) sa att man skulle undvika slingerkrasse för att de så lätt drabbas av löss & larver på en balkong.. -Vet någon om detta stämmer?

Har hittat något som heteer Månvinda som kanske kan fungera bra, skall klättra, dofta gott och blomma rikligt hela sommaren..

Är det någon här som har provat?

Citera
          kristerh
          Inlägg 05-04-2005, 10:58
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Heliotropen vill ha både sol o värme och dessutom luktar den MUMS wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Betty
          Inlägg 05-04-2005, 11:10
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT
          Idag läste jag att en "trädgårdsexpert" (aftonbladet.se) sa att man skulle undvika slingerkrasse för att de så lätt drabbas av löss & larver på en balkong.. -Vet någon om detta stämmer?

Ja det kan nog stämma och om läget är riktigt varmt och vindskyddat så skulle inte jag i alla fall ta risken...

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 05-04-2005, 11:29
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

jag hade slingerkrasse på balkongen i fjol o det kom inga larver på den. balkongen ligger i väst men blir skapligt varm ändå, från lunch tid. fast å andra sidan satt mot den skuggiga väggen nära ytterkant o så var det ju rätt kallt början av sommaren. tycker jag alltså.

Citera
          noora
          Inlägg 07-04-2005, 13:17
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Min slingerkrasse fick nån sorts skadeinsekter, men jag plockade bara bort de skadade bladen och det var ingen fara för andra växter. Då var det värre med rosenbönan, som blev infekterad av spinnkvalster som sedan spred sig till bl.a. min chili och min basilika sad.gif I övrigt var rosenbönan trevlig, den växte snabbt och gjorde stora fina blad. Några blommor blev det aldrig (pga spinnkvalstren tror jag) men den var trevlig i alla fall.

Mina favoriter på balkongen är kryddtagetes och ringblomma. Kryddtagetesen blir buskig och tål en del torka (den fortsätter att blomma, men kan få fulare blad), och ringblomman blommar väldigt länge (i alla fall om man plockar bort överblommade blommor). Den översta bilden på http://www.stacken.kth.se/~noora/kryddor/a...ringblomma.html visar hur mycket det kan blomma i juli. Den här balkongen är i österläge.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          KURT
          Inlägg 07-04-2005, 13:22
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Läs gärna Lena Israelsson bok cityodling , där finns många tips för balkongodling. Allt går ju att odla i soligt läge, bara man orkar vattna.

Citera
          jorunikmv
          Inlägg 16-04-2005, 14:12
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 547

Pelargoner är lätta att ha i söderläge och klarar till och med lite uttorkning, men det beror ju på om man tycker om dem. Jag hade olika växter under flera år på min brännheta söderbalkong och till slut kom jag fram till att pelargonerna var de som trivdes bäst i full sol, de andra blev mer eller mindre brända om man inte pysslade om dem ordentligt. Köpte bland annat engelska pelargoner från purpursvart till rosa, de går att övervintra svalt inomhus och blir vackrare nästa år.

Dessutom köpte jag en parasoll för att skona växterna och själv ha en behagligare balkongsommar också.

Citera
          Emser
          Inlägg 19-04-2005, 19:25
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 961
          Medlem nr: 274

MartinaL>> Kolla in mitt album under balkong! Min ligger också i söderläge och jag har allt möjligt på den! Det ända man får passa är vattnandet, jag kanske vattnade minst 30L/kväll!

--------------------
          Mvh/Emser
          Zon 8, USA.

Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.

Citera
          MartinaL
          Inlägg 20-04-2005, 09:41
          Länk hit: #14

Medlem

Emser, vilka härliga bilder!
          Ja det får helt enkelt bli en sommar med vattning, vattning, vattning... (Hoppas jag i alla fall)

I går satt vi och njöt av solen på balkongen i shorts och linne.. Och idag SNÖAR det!!!! Men men, det är väl detta som kalla aprilväder?! wink.gif

I helgen skaffade jag mig en liten näckros-balja med fontän till balkongen, (till lilltjejens stora förtjusning) och nästa projekt är att hitta en lösning för att dölja det FULA räcket, (plåt där färgen flagar).

Funderade på tyg, men är det någon som har en trevligare idé tar jag mer än gärna emot förslag. Kan tillägga att balkongen är stor och räcket ganska långt (ca 12 meter) så det skall helst vara något som går att få för ett överkomligt pris!

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 20-04-2005, 12:34
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

apropå vattning... om man ställer en petflaska fylld med vatten upp o ner i jorden så sipprar det ut så sakteliga eller så kan man ställa den på rätt håll men då ha gjort ett hål så vattnet strilar ut. Kanske kan underlätta lite iallafall. Jag ska testa det i sommar och se om det ger effekt.

Citera
          grodchen
          Inlägg 08-06-2005, 10:20
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 3 679

Löss på krassen är jag inte helt obekant med, tyvärr. Jag hade det i somras i min ampel som det blåser ganska mycket på. Krassen var rätt ynklig och full med svarta svällande kroppar! Som jag minns det så klarade sig dock alla andra blommor. Jag gör ett nytt försök i år (med mera krasse, galen som jag är) och hoppas det går bättre. Det blommar ju i alla fall vackert!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 06:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon