CITAT (jerpan @ 11-04-2005, 14:25)
70-100L är på tok för litet. Många tror att guldfiskar inte behöver så stort utrymme för att elaka människor har dem i skålar. Skall man ha guldfiskar i akvarier behöver de minst 250L. Dels behöver de utrymme att röra sig. Samt att det blir mycket avföring eftersom de äter mycket vilket gör att koncentrationen av gifter blir för stor. Har man sen inte ordentligt tilltaget filter och cirkulation så är det kört.
Skulle du ha en katt eller hund i en låda eller en häst på en radhus gräsmatta på 10 kvm.
Det är inte samma sak med fiskar som hästar, hundar etc, ojämförbart!
Just guldfiskar skulle väll inte, vad jag vet av min mångåriga erfarenhet, inte ha stora krav på ytan?? Snarare tvärtom? För övrigt är det förbjudet (eller ska bli?) att sälja guldfiskskålar, då detta är totalt olämpligt för fiskar. Om det nu är så att guldfiskar behöver så här mycket vatten, behöver de verkligen otroligt mycket mer än någon art av akvariefisk jag har hört talas om, t.o.m mer än till sköldpaddor. (Har själv sköldpadda)
Förlåt att jag bråkar lite med dig,

hoppas du inte blir arg, jag blir väll arg på mig själv om det visar sig att det är sant, och att jag har varit ovetandes...