Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > när kan man placera ut nyköpta slöjstjärtar?, i en stor zinktunna...
          krukan
          Inlägg 09-04-2005, 15:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 291
          Medlem nr: 3 641

Vilken temp är den lägsta de tål utomhus och i vattnet? Skulle början av juni vara en bra tidpunkt? Och när bör de tas in på hösten?

--------------------
          zon 5, umeå

Citera
          jerpan
          Inlägg 09-04-2005, 23:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 2 561

De klarar sig så länge vattnet inte fryser. Men en Zinktunna är alldeles för liten för guldfiskar. De behöver flera hundra liter minst. Och rejäl filtrering. Dessutom är risken att vattnet kommer att bli för varmt i sommar stor.

Citera
          ÅsaF
          Inlägg 10-04-2005, 19:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 481
          Medlem nr: 1 565

Guldfiskar är kallvattensfiskar så de klarar sig ute på vintern om det är 1 1/2 meter djupt med vatten och lite cirkulation och lufthål. Slöjstjärtar är väl aningens känsligare än vanliga guldfiskar men de klarar säkert vintern ute med. De klarar sig dock inte i en tunna på vintern för det blir alldeles för litet och då finns det risk för bottenfrysning.

Har man ingen stor damm så är det att rekommendera att ta in fiskarna. Det är dock viktigt att inte chocka fiskarna genom att ge dem mycket varmare vatten direkt, än det de haft på hösten. Uppvärmningen bör ske successivt. Likaså bör det vara ungefär lika varmt i dammen som i baljan där de varit under vintern innan man slänger i fiskarna. Annars kan de bli chockade.

Citera
          krukan
          Inlägg 10-04-2005, 21:09
          Länk hit: #4

Medlem

Vår tunna är ca 70-100l. De slöjstjärtar jag talar om är små än så länge, bara 5-6 cm, och vi planerar bara att ha två eller tre där, tillsammans med en dvärgnäckros och lite annat i växtväg. Vi ska inte ha de "bulligaste" slöjstjärtarna, utan de mer guldfisklika. Fast de är säkert ändå lite känsligare.

Vi tänkte helt klart bära in tunnan med fiskarna på vintern, men det är såklart svårare att göra något åt värmen på sommaren. Har ni några tips så blir jag glad.

I princip skulle vi alltså kunna sätta ut dem redan nu, det är ju inte risk för fruset vatten i Skåne längre. Om man sakta vänjer dem vid kallare vatten borde de väl klara sig?

--------------------
          zon 5, umeå

Citera
          jerpan
          Inlägg 11-04-2005, 13:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 2 561

70-100L är på tok för litet. Många tror att guldfiskar inte behöver så stort utrymme för att elaka människor har dem i skålar. Skall man ha guldfiskar i akvarier behöver de minst 250L. Dels behöver de utrymme att röra sig. Samt att det blir mycket avföring eftersom de äter mycket vilket gör att koncentrationen av gifter blir för stor. Har man sen inte ordentligt tilltaget filter och cirkulation så är det kört.

Skulle du ha en katt eller hund i en låda eller en häst på en radhus gräsmatta på 10 kvm.

Citera
          krukan
          Inlägg 11-04-2005, 18:22
          Länk hit: #6

Medlem

Men man säger ju att det behövs 1 l vatten per cm fisk för att ta hand om avfallet de producerar. Tre fiskar a 6 cm = 18 cm vilket ger 18 l vatten! 100 liter vatten skulle med andra ord vara mycket väl tilltaget! De växter vi kommer att ha borde inte ha något problem att ta vara på deras gödsel.

Citat från dr Joe Smartt, expert på guldfiskodling och guldfiskgenetik, i tidningen Practical fishkeeping nr 4 2005: "A 96 liter tank is a good idea and should provide adequate space for your Orandas, Ranchu and Pearlscale." Här talar Smartt om tre varianter av slöjstjärtar, som en kille har, han fyra st fiskar!

Så storleken på vår tunna räcker nog!

(Tilläggas bör att vi inte planerar att ha dessa fiskar i vår zinktunna även om tio år, när de kanske vuxit sig fem gånger större.)

--------------------
          zon 5, umeå

Citera
          Grönblomman
          Inlägg 14-04-2005, 18:31
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 5 113

CITAT (jerpan @ 11-04-2005, 14:25)
          70-100L är på tok för litet. Många tror att guldfiskar inte behöver så stort utrymme för att elaka människor har dem i skålar. Skall man ha guldfiskar i akvarier behöver de minst 250L. Dels behöver de utrymme att röra sig. Samt att det blir mycket avföring eftersom de äter mycket vilket gör att koncentrationen av gifter blir för stor. Har man sen inte ordentligt tilltaget filter och cirkulation så är det kört.

Skulle du ha en katt eller hund i en låda eller en häst på en radhus gräsmatta på 10 kvm.

Det är inte samma sak med fiskar som hästar, hundar etc, ojämförbart!
          Just guldfiskar skulle väll inte, vad jag vet av min mångåriga erfarenhet, inte ha stora krav på ytan?? Snarare tvärtom? För övrigt är det förbjudet (eller ska bli?) att sälja guldfiskskålar, då detta är totalt olämpligt för fiskar. Om det nu är så att guldfiskar behöver så här mycket vatten, behöver de verkligen otroligt mycket mer än någon art av akvariefisk jag har hört talas om, t.o.m mer än till sköldpaddor. (Har själv sköldpadda)

Förlåt att jag bråkar lite med dig, wub.gif hoppas du inte blir arg, jag blir väll arg på mig själv om det visar sig att det är sant, och att jag har varit ovetandes...

--------------------
          Med vänliga hälsningar: Jag med blommorna!
          p.s Nu fungerar mitt album!

Citera
          Pinup
          Inlägg 06-05-2005, 20:46
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 105
          Medlem nr: 5 630

Det går alldeles utmärkt att ha små 4-5 cm slöjstjärtar, och de andra fula förädlade sorterna i 70-100 liter.
          De ska dessutom ha det lite varmare, så om du har tunnan i skugga och köper en bra liten pump med filter, så blir det jättebra.

Jag antar att det är "kometstjärtar" du skaffat? kan vara lite knepigare eftersom de trots sin stjärt simmar väldigt bra, och trivs med stora volymer och en tunna är ju ganska i hop tryckt på bredden.

Om du hemskt gärna vill ha fiskar i tunnan så skulle jag skaffa 2 små bulliga slöj stjärtar, jag tror de skulle trivas utmärkt, och när de vuxit och blivit för stora kan du köpa en storlek mindre igen.

Lycka till:-)

Johanna

--------------------
          Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är ok att se ut så!

Citat: från nöjes chef på tv:-)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 09:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon