Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Grässorter ?, Vilket gräs skall jag så!
          Jolly
          Inlägg 09-04-2005, 22:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 3 662

wacko.gif Jag har en gräsmatta med många ansikten, bl.a några mörka och skuggiga partier. Det finns även några ganska torra partier under en björk och en uppvuxen hägg.
          Här vill jag göra en fin gräsmatta och min fråga är vilka sorter jag skall så?
          Skall jag plocka ihop en egen blandning eller är de färdiga (men dyra) paketen det man har att hålla sig till ?

Min gräsmatta är dessutom ganska gropig. Kan man fylla ut med sand och sedan så fär att jämna ut ? (Toppdress sjunker ju på ett år). Vilken sand bör jag i så fall använda ?

Tacksam för alla gräsälskares svar!
          Jolly

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 11-04-2005, 10:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

visst finns det olika sorters blandningar för olika lägen. så köp de som passar till den platsen. annars så överlever det ju inte om du sätter en solälskande i skuggan.. klart du kan fylla upp groparna. men om resten av underlaget är god matjord passar väl det bäst i groparna också, osv osv.

I boken Stenprojekt förträdgården finns en så fin stenläggning under en tall.... En parentes bara.. tongue.gif

Citera
          stina
          Inlägg 11-04-2005, 13:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Vi har jätteknepig miljö för gräsmatta. Torrt och eländigt bla under björkar. Har provat alla tänkbara sorter, bl a "Sol och Tallbacke" Gav nästan upp när vi fick en säck gräsmattefrön från en som jobbar med anläggningar åt kommunen. Det skulle enl honom vara ett supergräs som grodde snabbt och funkade i alla miljöer. Och han hade rätt!!!! Det grodde kanonfort och tom under björkarna på torr fyllnadsjord är det nu grönt och fint. Enl honom går det tyvärr inte att köpa det gräsfröet i vanliga handeln - men jag vet inte säkert. Vet inte heller vad det var för "supergräsfrösort"

/Stina

Citera
          Jolly
          Inlägg 05-05-2005, 15:24
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 3 662

Hej Stina !

Ja det supergräsfröet skulle man komma över. Vilken var kommunen ?
          Om man bara får reda på vilka frösorter det är så kan man ju kanke låta en plantskola eller liknande plocka ihop något liknande.

Och jag måste förtydliga mig ang groparna: funkar det att fylla ut med sand? Om jag lägger i toppdress kommer gropen tillbaka om ett år.
          Skälet att jag vill använda sand är att jag har massor av sand liggandes.
          Kanske skall strö den över hela gräsmattan och skära ner den?

Tack för era svar!
          //J

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 05:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon