|
Att ha katt, utekatter |
|
|
|
13-04-2005, 21:37
|
Medlem
Antal inlägg: 206
Medlem nr: 5 130

|
Kanske det kan uppfattas som provocerande, men jag tror att katter ska få vara ute. Att ha innekatter uppfattar jag som djurplågeri. Vet att jag kanske är ute i blåsväder med den här uppfattningen, men ändå.... Har haft katter i alla år, bor i glesbygd, men inte på landet, mindre bruksort. Det har hänt att de blivit påkörda av bilar, det har hänt att de råkat ut för rovdjur, det är skitsorgligt, men de, mina katter har ändå fått strosa runt och LEVT ett riktigt kattliv.
|
|
|
|
|
13-04-2005, 22:03
|
Medlem
Antal inlägg: 2 225
Medlem nr: 12

|
Jag blir då inte provocerad - har katter på samma sätt. Ibland händer det olyckor, men jag skulle inte vilja stänga in mina missar ändå.
|
|
|
|
|
13-04-2005, 22:08
|
Medlem

|
Så bra..läser i dagspressen om att de ska hållas inomhus..
|
|
|
|
Copycat
|
13-04-2005, 22:09
|
Gäster

|
..
|
|
|
|
|
13-04-2005, 22:14
|
Medlem
Antal inlägg: 291
Medlem nr: 5 121

|
Även om det skapar oerhörd smärta när katterna försvinner, så tror jag också att de är mycket lyckligare av att få vara ute..
Carisma skulle gå att ha som innekatt, om hon aldrig hade fått komma ut, men nu skulle det inte gå... (Hon är hemme igen!!!)
Pi har aldrig gått att ha som innekatt... han är som en hund, vill ut flera gånger om dagen...
Julia har aldrig varit något annat än utekatt, och vi har aldrig försökt att hålla hene som innekatt.
Vissa katter som är lugnare passar som innekatter... men långt ifrån alla klarar av ett liv instängt när det finns så mycket mark att jaga på utomhus...
--------------------
Marleen: -----> Black_lady17@hotmail.com 
|
|
|
|
|
13-04-2005, 22:22
|
Medlem

|
Copycat! Jag vet vad du menar med PUCKO! Vi hade en gång en som var den vackraste katt vi haft, en vanlig bondkatt som hette Tiger, han var verkligen en snygging, men synnerligen korkad.. Han blev påkörd av en bil, antagligen för att vi var korkade nog att inte fatta att han var så korkad som han var!!
|
|
|
|
|
13-04-2005, 22:29
|
Medlem
Antal inlägg: 891
Medlem nr: 565

|
Visst får man tycka som man vill och ha det som man själv önskar. Men jag har all mina katter inne och inte lider dem av det ...dock har jag en utegård på ca 20 kvm och långt ifrån alla vill gå ut där. Sen beror det på hur dom har vuxit upp i lada eller i ett hem...... Problemet är nog som så att idag finns det flesta katter i stan och enkelt skall det vara... vipps ut med dem när man far iväg till jobb mm och där sitter katten i ur och skur. Så till det stora växande problemt att dem som har utekatt inte katrerar/stereliserar och då blir det massor av katter som ingen vill ha och då är det katterna som sitter i kläm. Åå jag är på katternas sida Om jag bott på landet så skulle jag inte ha nått emot att ha katt ute men i stan nix pix.. P.S. vet ni att avlivning ökar med 50 % till semastrar var år och det är katterna som får sätta livet till (storstad) och det är för att man kan få katter så enkelt...tillgången är större en efterfrågan. Ojj det blev lita av var
--------------------
If you dont like seeing pictures of violence towards animals being posted, you need to help stop the violence,not the pictures / Johonny Depp
|
|
|
|
|
13-04-2005, 22:34
|

Medlem
Antal inlägg: 297
Medlem nr: 5 097

|
Jag har en utegåar katt, han blir väldigt olycklig om han inte får vara ute, sitter och gråter hela nätterna (han har varit skadad ett par gånger och inte fått gå ut på grund av det). Sedan har vi De tre andra missarna som är så fega av sig! Bröderna Soleroo och Leo Är jätterädda för andra männskor... Soleroo som brukar få gå ut i koppel ibland, klättrar upp på mig om han ser någon människa ut och klammrar sig fast och morrar sedan vill han bara in, ska tilläggas att han helst bara sitter utanför dörren om han ska bestämma. Tilda råkade smita ut utan att någon märkte det när hon var liten... Det var jättekallt... efter ett tag började vi undra var lillkatten var och letade i hela huset. När jag var vid ytterdörren hörde jag något utanför. Öppnade dörren och in flög en liten grå pälsboll... Sedan dess har hon inte velat gå utanför dörren det kan hända att hon står två meter ifrån öppen dörr och spanar med stor svans sedan går hon och gömmer sig under soffan... Har även haft en katt som blivit trafikdödad och jag vet att hon inte dog direkt. När vi råkade gå förbi var polisen där och skulle hämta henne och ta med henne för avlivning, två minuter senare ringde dom, Marion hade dött i deras bil på vägen.
Jag tycker absolut inte att det är plågeri att ha katter inomhus så länge det trivs. Om man ska ha sin katt ute så tycker jag att man MÅSTE kastrera och id-märka den! För en katt som varje gång den är hungrig eller frusen har någonstans att gå där den får värme,mat och kärlek så är det ju inga problem att den får vara ute! De kattungar som är oönskade och sedan fritt kan fortplanta sig... Ja, de är där plågeriet börjar tycker jag!
--------------------
---------------- "Ingen kan göra allt men alla kan göra något"
Zitrus Göteborgare
|
|
|
|
|
13-04-2005, 22:36
|

Medlem
Antal inlägg: 330
Medlem nr: 5 168

|
Bor man i lägenhet o då nära vägen förstår jag dom. Men bor man i hus tycker jag att de ska få stöva fritt, det ligger liksom i deras natur
--------------------
jag är en kvinna med många sidor (zon 5) 
|
|
|
|
|
14-04-2005, 06:25
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (susan.e @ 13-04-2005, 22:37) Kanske det kan uppfattas som provocerande, men jag tror att katter ska få vara ute. Att ha innekatter uppfattar jag som djurplågeri. Vet att jag kanske är ute i blåsväder med den här uppfattningen, men ändå.... Har haft katter i alla år, bor i glesbygd, men inte på landet, mindre bruksort. Det har hänt att de blivit påkörda av bilar, det har hänt att de råkat ut för rovdjur, det är skitsorgligt, men de, mina katter har ändå fått strosa runt och LEVT ett riktigt kattliv. Håller med dej helt! Blir nästan lite gråtig av att veta att det finns så många katter som aldrig får uppleva frihet och som du säger... ett riktigt kattliv! Just nu har jag ingen katt själv, men grannarna har, och dom katterna brukar vara här och prata bort en stund när vi möts ute i trädgården t.ex. Iza tyckte det var väldigt spännande i höstas när vi precis gjort i ordning matplatsen till fåglarna. Hon satt nedanför och väntade på att dom skulle komma och äta (och kanske ätas!), men då pratade vi igenom saken och jag sa att hon fick väldigt gärna hälsa på men absolut inte röra fåglarna eller skrämma dom när dom skulle äta. Så nu brukar hon sätta sej flera meter bort - och med ryggen åt fåglarna! - och det funkar jättebra. Fåglarna sitter kvar och äter fast att Iza är ganska nära... Chaplin bor egentligen hos grannen på andra sidan. En gammal, nästan lite skraltig herre, som håller stenhårt på sej och sitt, och som för att få vara lite ifred har kommit på att det går att smita in och sova i vår gamla buss.  Han tycker det är väldigt konstigt att jag bara får ge honom mat när grannen är på skidsemester. Herreg! vad skulle det göra om jag matade honom hela tiden!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
14-04-2005, 07:50
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
Frihet under ansvar.
Katten ska ha frihet så mycket det går och vi människor ska ha ansvaret.
Vi har gjort vad vi kan och tycker är viktigt. Snutten är en kastrerad, id-märkt, veterinärförsäkrad hankatt som får gå ut och in i stort sett när han vill. Tyvärr får vi inte sätta in kattlucka eftersom vårat hus är K-märkt, men det fungerar jättebra ändå därför att han ändå inte vill vara ute när inte vi är med.
Utan att ha erfarenhet av "fina raskatter", tror jag att vissa raser/individer trivs bättre inomhus än andra, men måste då ha mycket stimulans. Leksaker, klätter- & rivställning, kanske en kompis och naturligtvis MYCKET kärlek. Om katten inte mår bra blir det ohållbart.
[img]http://www.kioskpiraten.se/piratlandet/gif1/garfieldZzzgeel[1].gif[/img]
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
14-04-2005, 08:26
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 1 087

|
som flera skrivit så tycker jag det beror på var och hur man bor ifall man bör släppa ut katterna eller inte. Själv bor jag bredvid E4:an och släpper natrurligtvis inte ut mina katter där. Fast en granne släpper ut sin nya katt varje år och förstår sedan inte vart den tagit vägen sedan. Tyvärr så skaffar han ny katt varje år som "försvinner". Det går heller inte att föreslå att han kanske inte skulle släppa ut dem... När vi är på landet får katterna gå fria och jaga råttor.
--------------------
karin
|
|
|
|
|
14-04-2005, 09:32
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Jag bor i hus i ett villaområde nära skogen.Mina två katter går ut och in(har kattlucka).Det är två kastrerade hankatter,Murvel och Fritz inte helt okända för de flersta här. Hade jag bott vid en motorväg hade jag inte släppt ut mina katter.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
14-04-2005, 10:00
|

Medlem
Antal inlägg: 263
Medlem nr: 4 464

|
Kajsa katt får gå ut. Än så länge är hon ganska försiktig. Hon började vara ute för någon månad sedan. Det är kul att se henne ute tillsammans med andra katter. Några kompisar att busa med har hon fått och så finns det en del katter som tycker att hon är på deras revir- pÅ vår tomt. Förut hade vi en Birma och han var innekatt. Fick springa utmed lina på tomten. Vilket var mycket struligt. Kajsa är kastrerad och tatuerad i örat. Jag vill än så länge att hon är ute bara när jag är hemma.
--------------------
Hälsningar Helen 
|
|
|
|
|
14-04-2005, 10:12
|

Medlem
Antal inlägg: 660
Medlem nr: 3 402

|
Ute eller inne? Beror på katten och boendet. Det går alldeles utmärkt att ha innekatter. Katter ska inte springa omkring ute hur som helst i bostadsområden. Det är inte försvarbart att låta löpande kattor springa omkring utomhus hur som helst, precis som det inte är försvarbart att låta okastrerade hankatter springa utomhus hur som helst. Den katt som vi har kvar nu, är helt klart innekatt på vintern och går ibland ut när det är varmt och torrt. Visserligen är hon rätt gammal vid det här laget och lite lat av sig, men långt går hon inte. Kastrerad efter livmoderinflammation, innan dess fick hon p-piller. Så fort det är kallt och särskilt om det är snö, vägrar hon vara ute. På sin höjd sticker hon ut nosen och en tass på förstubron för att kolla om det verkligen är så där kallt som det verkar. När hon konstaterat det, går hon nöjd och lägger sig på husets varmaste plats, helst i solen. Motionen då? Jotack. Mitt i natten får hon ett busryck och springer genom hela huset, upp på övervåningen, ner igen, jagar inbillade(?) råttor eller någon av barnens leksaker om hon inte hittar en bra matta att korva ihop. Att tvinga den katten att vara utekatt vore djurplågeri.
--------------------
Kattgräs zon 3 (tror jag)
|
|
|
|
|
14-04-2005, 10:24
|

Medlem
Antal inlägg: 85
Medlem nr: 5 075

|
Jag vet vad ni menar med Pucko-katter! Vi hade en jätte söt o mysig kattkille som hette Herr Josefsson. Bodde på landet då, med en smal skogsväg framför huset. Knappt ingen trafik alls. Herr Josefsson brukade ligga o sola på vägen. Vi försökte skrämma honom med våran bil, ni vet gasa, tuta o så. Men trodde inte att det skulle vara nån fara ändå. Det gick knappt att hålla 50 km på den vägen. En dag kom han inte in till middagen. Jag gick ut o hittade honom liggande på vägen. Det var traktorspår på honom! Han hade alltså bara luggit där o solat, utan att flytta på sej när ett tuffande, långsamt fordon förde på honom! Stackars gubben....
|
|
|
|
|
14-04-2005, 12:22
|

Gäster
Antal inlägg: 1 824
Medlem nr: 5 152

|
[B] mm Min lilla kisse, Hampus fattade aldrig vad bilar var, fastän vi bor nära en trafikerad väg. Plötsligt en morgon sprang han bara rakt in i sidan på en volvo och förolyckades...
Husse, nästan otröstlig har begravt honom under rosenspireabusken, där han tillbringat sommaren i skuggan och tittat på sin favvohusse som spikade vägg.... Men katter ska vara ute, det var inte naturen som dödade honom, man måste erkänna att han inte var slug när det gällde trafik bara
--------------------
kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =) 
|
|
|
|
|
14-04-2005, 12:29
|
Medlem
Antal inlägg: 291
Medlem nr: 5 121

|
CITAT (hera @ 13-04-2005, 23:36) Bor man i lägenhet o då nära vägen förstår jag dom. Men bor man i hus tycker jag att de ska få stöva fritt, det ligger liksom i deras natur Hera... Din signaturgubbe är både cool och irriterande... Blicken dras till honom varje gång, och man kan inte sluta titta även om han gör samma rörelser om och om igen... *ler*    
--------------------
Marleen: -----> Black_lady17@hotmail.com 
|
|
|
|
|
14-04-2005, 15:53
|

Medlem
Antal inlägg: 566
Medlem nr: 1 716

|
Vår fyrbening är ute när vi är på landet - fast han vill sällan vara ute själv och går inte långt från tomtgränsen. Han är en "hittekatt" och ganska skygg - vill ha oss i närheten.
Hemma i stan har han fri tillgång till balkongen och verkar fullt nöjd med det. Här är för mycket bilar och folk för att det ska fungera att släppa ut honom.
--------------------
zon 1 Ett steg i taget så är man på väg
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|