CITAT (Rossi @ 22-04-2005, 14:38)
Jag förstår i och för sig vad du menar men det jag menar är att du själv genom kost och motion ändå påverkar så mycket utan läkares överseende så om du mår lika bra av att ändra din kost - varför då käka östrogentabletter?
Om vi ska hårddra det hela så borde vi inte äta alls utan gå till läkare och få noga utvalda näringspiller. Jag VET att jag ställer det på sin spets - vill bara förtydliga hur jag menar.
Men det bästa av allt är ju att du väljer själv, eller hur? Ingen läkare kan tvinga dig att ta östrogentabletter om du inte själv vill. Om du hellre äter naturmedel eller sojabönor så är det ditt eget val.
"För mycket och för lite skämmer allt" heter det. Så visst vore det urbota dumt att sluta
äta
Att "ändra sin kost" ... ja, hur många läkare försöker inte med
det förslaget? (Och hur många vill höra det?)
"Lev hälsosamt" - sluta röka, drick måttligt med alkohol, ät mindre socker och fett, motionera regelbundet. Sen behövs varken medicin eller naturmedicin (- draget till en annan spets).
Hälsokost, och naturmedel i självmedicinerande syfte är väl ändå två olika saker.
Och lever man sunt, med regelbunda något så när näringsriktiga måltider, så kan man nog vara utan mängder med både medicin och naturmedel, det tror jag vi alla är överens om.
Sen är det lättare sagt än gjort, att "leva sunt". Tyvärr finns det ingen mirakelmedicin som man kan ta istället, varken "naturlig" eller "syntetisk". Inte som funkar till hundra procent.
Tänk vad enkelt det skulle var i så fall

.
Många av våra kryddor till exempel, kan ju också användas som "naturmedicin"! Det är
mängden det handlar om.
Vitaminer används som medicin -
vid vitaminbrist! För har man vitaminbrist så blir man sjuk! Fortsätter bristen så dör man.
Alltså kan man äta apelsiner som medicin.
Äter man sunt och motionerar sunt, så får man ingen vitaminbrist, och då funkar vitaminer inte heller som "medicin".
Vilket inte behöver hindra en från att äta apelsiner.
Tar man för mycket vitamintillskott däremot (stora doser/tabletter inte i mat och grönsaker), fast man inte har brist från början - så blir man sjuk. Risken finns att dö i förtid.
"För mycket och för lite skämmer allt", som sagt.
Sunt förnuft lever man nog bäst på