Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Östrogen ökar risk för bröstcancer, 3440 fall under 1990-talet
          Skatmor
          Inlägg 22-04-2005, 06:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 1 493

CITAT
          Nästan vart femte fall av bröstcancer hos medelålders svenska kvinnor under 1990-talet kan kopplas till hormonbehandling under klimakteriet. Oftast handlar det om östrogen i kombination med gulkroppshormon. Av totalt 18 916 fall av bröstcancer bland 50-64-åriga kvinnor uppskattas 3 440 ha denna förklaring.

Det är skrämmande höga siffror som avslöjas om de stora riskerna att få bröstcancer av hormonbehandlingar med östrogenpreparat som lättvindigt rekommenderas och skrivs ut av svenska läkare till helt friska kvinnor.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9585630.asp

SvD

Citera
          Reserv
          Inlägg 22-04-2005, 06:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Detta var ju då inget nytt. Läkarna har vetat om detta sedan åtminstånne 20 år tillbaka och därför inte skrivit ut östrogen till bröstcancerpatienter.

Citera
          Ewa L
          Inlägg 22-04-2005, 06:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (Reserv @ 22-04-2005, 07:24)
          Detta var ju då inget nytt. Läkarna har vetat om detta sedan åtminstånne 20 år tillbaka och därför inte skrivit ut östrogen till bröstcancerpatienter.

Nej, inte till de som redan har/har haft bröstcancer. Men det är skrämmande hur lättvindigt de fortfarande skriver ut östrogen — som patienten i oförstånd tar år efter år!!
          Inget som helst varningens finger lyfts från läkarens sida.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-04-2005, 06:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Visst skriver läkare fortfarande ut östrogen till bröstcanceropererade.

Det finns ofarliga ersättningsmedel...Remifemin t.ex

Citera
          Rossi
          Inlägg 22-04-2005, 06:52
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Jag har för mig att östrogen alltid skrivs ut tillsammans med progesteron och då minskar riskerna tycker jag mig ha läst.

Nu är inte jag själv i den åldern att jag behöver östrogen så det är ju lätt att ha åsikter ...... men jag tror inte att jag när jag väl hamnar där vill tillföra östrogen på konstlad väg. Då tar jag hellre naturpreparat eller äter mycket baljväxter som innehåller östrogen.

Sen är det som med allting annat - det finns en framsida och en baksida. Östrogen minskar risken för benbrott t.ex.

Äter man p-piller så ökar risken för bröstcancer men risken för underlivscancer minskar.

Är det inte det ena så är det det andra sa flickan som fick näsblod.

Jag håller med om att det är skandal att man inte informeras av läkarna. Kanske finns det så många olika rapporter så att det inte finns något enhetligt råd att ge? Det är i alla fall inte bra.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-04-2005, 07:06
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Visst är det förhöjd risk att få bröstcancer och blodpropp av östrogen. Jag försår inte skillnaden om du får det av läkare , under kontroll , mot att ta " naturläkemedel " utan kontroll.

Sedan finns det olika sorters östrogen som ges vid olika tillstånd. Alla kombineras inte med gulkroppshormon. Den som t ex måste bli av med sin livmoder kanske redan i 20 -30 års åldern vill nog leva ett så normalt liv som möjligt och inte åldras i förtid.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          amaira
          Inlägg 22-04-2005, 08:21
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (mamamaggan @ 22-04-2005, 08:06)
          Visst är det förhöjd risk att få bröstcancer och blodpropp av östrogen. Jag försår inte skillnaden om du får det av läkare , under kontroll , mot att ta " naturläkemedel " utan kontroll.

Nä precis! Det där fenomenet har fascinerat mig många år.

Östrogen är östrogen, (en kemisk sammansättning är en kemisk sammansättning) oavsett om det finns i en växt, extraheras ur en växt, eller framställs syntetiskt.

Kemiskt sett är de exakt lika, in i minsta detalj, eftersom det inte skulle vara samma ämne annars!!!

Många läkemedel ektraheras dessutom ur olika växter.
          Fördelen med en läkarkontrollerad behandling är att man VET exakt mängd som man får i sig, och kan dessutom hålla en jämn dos om man intar det en längre tid.

Möjligtvis är växtextraktets innehåll av östrogen så lågt (från början och/eller av hanterningen på vägen) att det verksamma ämnet på slutet heter "placebo".
          (Och så får man hoppas att växtens andra ämnen inte är skadliga... )

Placebo är vetenskapligt bevisat ett starkt och viktigt läkemedel! smile.gif

Om nån vill veta mer om östrogenbehandling så läs här.

Och så drar jag min standardramsa en gång till:

Rena naturmedel? Javisst!
          Det är lömsk flugsvamp, bolmört och curare också.
          För att inte tala om kvicksilver och kadmium. De är så rena som de kan bli, de är ju dessutom grundämnen.

Varsågod och inta... rolleyes.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 22-04-2005, 10:01
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Som vegetarian hoppas jag att jag kommer att slippa övergångsbesvären när det väl är dags, eftersom sojabönor anses vara en bra medicin vid dessa.

Någon som har egen erfarenhet av detta?

Jag skulle nog helst inte vilja stoppa i mig östrogen, men, när man ser hur kvinnor i klimakteriet lider, så inser jag att jag inte skulle stå ut utan..... trots riskerna.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Rossi
          Inlägg 22-04-2005, 10:19
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Sulawesii @ 22-04-2005, 11:01)
          Jag skulle nog helst inte vilja stoppa i mig östrogen, men, när man ser hur kvinnor i klimakteriet lider, så inser jag att jag inte skulle stå ut utan..... trots riskerna.

Vill bara påpeka att det ju inte är ALLA kvinnor som drabbas. Mycket beror på hur man mår för övrigt. Om man har det jobbigt runt omkring sig eller om man är nöjd med sin tillvaro. Så har i alla fall kvinnor i klimakteriet i min omgivning sagt.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          amaira
          Inlägg 22-04-2005, 10:29
          Länk hit: #10

Medlem

Sen är ju vi människor olika, kvinnor också.
          De flesta får nog sådär måttliga besvär, medan en del slipper ifrån helt, och andra får det outhärdligt besvärligt.

Jag är östrogenätare, p.g.a andra hormonella störningar i grunden, och bortopererad livmoder och äggstockar.
          Tar en mycket låg dos, och kommer inte att fortsätta äta när jag "blir gammal" rolleyes.gif tongue.gif .

Visst handlar det om att välja "mellan pest och kolera", men tack Gode Gud för läkarvetenskapen och mediciner!!!

Utan dem skulle jag troligtvis inte leva idag, i alla fall garanterat inte ett liv med glädje, ork och livskvalitet!

Betraktar mig som "fullständigt frisk" wub.gif .

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-04-2005, 12:04
          Länk hit: #11

Medlem

Då är vi två Amaira! Tar också östrogen p g a bortopererad livmoder och äggstockar. Tur att östrogen finns säger jag.

Många mediciner ger biverkningar så man måste mycket noga väga för och emot innan man tar dem. Men att själv experimentera med " naturpreparat" där jag inte vet hur mycket t ex östrogen jag får i mig skulle jag aldrig göra.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-04-2005, 12:14
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Remifemin är inte oprövat.
          Det har använts i minst 30 år och än har man inte hittat någon som drabbats av några allvarliga biverkningar.
          Det är godkänt som Naturläkemedel och får skrivas ut på recept av din gynekolog.

Citera
          Rossi
          Inlägg 22-04-2005, 12:23
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 22-04-2005, 13:04)
          Men att själv experimentera med " naturpreparat" där jag inte vet hur mycket t ex östrogen jag får i mig skulle jag aldrig göra.

Du "experimenterar" hela tiden genom hur du lever och vad du äter.

Jag läste för inte så länge sedan att nära hälften av all cancer är betingad av vad du äter och hur mycket du rör på dig.

Sen ska man givetvis inte överdosera genom att äta en hel burk med naturpreparat men jag tror att det är svårt att göra motsvarande överdosering genom att äta baljväxter, sojabönor etc. som innehåller östrogen.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-04-2005, 13:17
          Länk hit: #14

Medlem

Nu var det östrogen och dess biverkningar vi pratade om.

Östrogen som ges av läkare , oavsett vem som tillverkat det, är godkänt av läkemedelsverket. Då vet du hur mycket du får i dig . Men om du äter sojabönor mm har du ingen aning, eller hur? Och varför skulle du inte bli sjuk av detta östrogen?

Jag måste säga igen att jag är tacksam för att vi har läkemedel. Att det sedan visat sig att många gamla " huskurer " med olika växter mm har haft rätt välkomnar jag . Då har inte alla , framför allt kvinnor, som blivit anklagade för t ex att vara häxor haft fel. Men , när vi ska använda medlen MÅSTE det vara under kontrollerade former. Förstår inte riktigt vad ni har emot att t ex gå till en läkare , få ett läkemedel och sedan följa upp och kolla att det har den verkan man vill att det ska ha.

Som jag redan tidigare sagt så finns det biverkningar av mycket . Allt är inte upptäckt än , men om ett medel är registrerat så kan man anmäla troliga biverkningar och det startar en utredning. Om man påvisar biverkningar gör man något åt det.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Rossi
          Inlägg 22-04-2005, 13:38
          Länk hit: #15

Medlem

Jag förstår i och för sig vad du menar men det jag menar är att du själv genom kost och motion ändå påverkar så mycket utan läkares överseende så om du mår lika bra av att ändra din kost - varför då käka östrogentabletter?

Om vi ska hårddra det hela så borde vi inte äta alls utan gå till läkare och få noga utvalda näringspiller. Jag VET att jag ställer det på sin spets - vill bara förtydliga hur jag menar.

Men det bästa av allt är ju att du väljer själv, eller hur? Ingen läkare kan tvinga dig att ta östrogentabletter om du inte själv vill. Om du hellre äter naturmedel eller sojabönor så är det ditt eget val.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-04-2005, 14:05
          Länk hit: #16

Medlem

Visst påverkas du av olika saker du äter. Men det jag reagerade på var att man så kategoriskt dömer ut läkemedel och istället propagerar för t ex sojabönor som också ska innehålla östrogen. Vilken är skillnaden på det östrogenet och det jag är tvungen att ta som läkemedel? Och hur mycket sojabönor ska du äta för att få rätt effekt?
          Jag får det liksom inte att gå ihop. Det är naturligtvis upp till var och en hur man vill göra men jag förtstår inte logiken. Är alla läkemdel av ondo? Man kan uppfatta resonemanget här så.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Rossi
          Inlägg 22-04-2005, 14:12
          Länk hit: #17

Medlem

Ja, jag inser vad du menar. Givetvis är inte läkemedlet bara till ondo. Då hade det nog aldrig fått en sån framgång som det har ....

Alla läkemedel härstammar väl i grund och botten från växtriket (är inte helt säker - blir säkert rättad av någon som kan annars) men rätt dosering kan ju vara väldigt viktig när det gäller allvarligare sjukdomar.

Läkemedel är fantastiska och det är synd att läkare och den traditionella läkemedelsindustrin inte kunde samarbeta med de som kan det här med naturmedel. Båda hade haft mycket att tjäna på det men tyvärr är det nog mycket pengarna som styr där. Läkarna blir ju bjudna/mutade av speciella läkemedelsföretag.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 22-04-2005, 14:21
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (mamamaggan @ 22-04-2005, 15:05)
          Visst påverkas du av olika saker du äter. Men det jag reagerade på var att man så kategoriskt dömer ut läkemedel och istället propagerar för t ex sojabönor som också ska innehålla östrogen. Vilken är skillnaden på det östrogenet och det jag är tvungen att ta som läkemedel? Och hur mycket sojabönor ska du äta för att få rätt effekt?
          Jag får det liksom inte att gå ihop. Det är naturligtvis upp till var och en hur man vill göra men jag förtstår inte logiken. Är alla läkemdel av ondo? Man kan uppfatta resonemanget här så.

Sojabönor innehåller ett östrogenliknande ämne - inte östrogen.

Och kvinnor i Japan, som äter mycket sojabönor, har både mindre övergångsbesvär och mindre bröstcancer än vi. Visst kan de bero på mer än sojabönorna, eftersom dom har en helt annan matkultur än oss.
          Men, jag tycker att det är intressant och hoppas på att forskningen kommer fram till hur det ligger till!

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-04-2005, 14:25
          Länk hit: #19

Medlem

Håller med dig väldigt mycket i det du säger om samarbetet läkemedelsindustrin - naturmedel. Har själv också blivit hjälpt av akupunktur som många läkare nu t om ordinerar.
          Om samarbetet kom till stånd skulle det kanske innebära att man utreder effekterna av olika medel , läkemedel såväl som naturmedel, mer och det skulle vi alla tjäna på. Tyvärr finns det inom all verksamhet sådana som bara vill tjäna pengar ( tänk på alla bantningspreparat) men om de måste registrera sina produkter så finns det ändå kontroll.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          amaira
          Inlägg 22-04-2005, 14:44
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Rossi @ 22-04-2005, 14:38)
          Jag förstår i och för sig vad du menar men det jag menar är att du själv genom kost och motion ändå påverkar så mycket utan läkares överseende så om du mår lika bra av att ändra din kost - varför då käka östrogentabletter?

Om vi ska hårddra det hela så borde vi inte äta alls utan gå till läkare och få noga utvalda näringspiller. Jag VET att jag ställer det på sin spets - vill bara förtydliga hur jag menar.

Men det bästa av allt är ju att du väljer själv, eller hur? Ingen läkare kan tvinga dig att ta östrogentabletter om du inte själv vill. Om du hellre äter naturmedel eller sojabönor så är det ditt eget val.

"För mycket och för lite skämmer allt" heter det. Så visst vore det urbota dumt att sluta äta laugh.gif laugh.gif

Att "ändra sin kost" ... ja, hur många läkare försöker inte med det förslaget? (Och hur många vill höra det?)
          "Lev hälsosamt" - sluta röka, drick måttligt med alkohol, ät mindre socker och fett, motionera regelbundet. Sen behövs varken medicin eller naturmedicin (- draget till en annan spets).

Hälsokost, och naturmedel i självmedicinerande syfte är väl ändå två olika saker.

Och lever man sunt, med regelbunda något så när näringsriktiga måltider, så kan man nog vara utan mängder med både medicin och naturmedel, det tror jag vi alla är överens om.

Sen är det lättare sagt än gjort, att "leva sunt". Tyvärr finns det ingen mirakelmedicin som man kan ta istället, varken "naturlig" eller "syntetisk". Inte som funkar till hundra procent.

Tänk vad enkelt det skulle var i så fall wub.gif .

Många av våra kryddor till exempel, kan ju också användas som "naturmedicin"! Det är mängden det handlar om.

Vitaminer används som medicin - vid vitaminbrist! För har man vitaminbrist så blir man sjuk! Fortsätter bristen så dör man.
          Alltså kan man äta apelsiner som medicin.

Äter man sunt och motionerar sunt, så får man ingen vitaminbrist, och då funkar vitaminer inte heller som "medicin".

Vilket inte behöver hindra en från att äta apelsiner.

Tar man för mycket vitamintillskott däremot (stora doser/tabletter inte i mat och grönsaker), fast man inte har brist från början - så blir man sjuk. Risken finns att dö i förtid.

"För mycket och för lite skämmer allt", som sagt.

Sunt förnuft lever man nog bäst på wub.gif

--------------------

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 04:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon